سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 83361
منبع : خبرگزاری فارس

نبود ضمانت اجرایی مهم‌ترین مشکل مصوبات «شورای فرهنگ عمومی»

قم نيوز : عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت کامل شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها در پیشبرد اهداف خود این بوده است که مصوبات آن ضمانت اجرایی لازم را ندارد.
نبود ضمانت اجرایی مهم‌ترین مشکل مصوبات «شورای فرهنگ عمومی»
نبود ضمانت اجرایی مهم‌ترین مشکل مصوبات «شورای فرهنگ عمومی»
به گزارش قم نیوز سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی اظهار کرد: 14 آبان ماه «روز فرهنگ عمومی» نامگذاری شده است و همین مناسبت زمینه‌ساز نگاهی دوباره بر مبحث «فرهنگ عمومی» در جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: تعاریف مختلفی درباره فرهنگ عمومی ارائه شده است که یک مورد آن فرهنگ عمومی را «جنبه‌های مختلف فرهنگ اعم از هنجارها، آداب و رسوم، ارزش‌ها و سبک زندگی که توسط اکثریت جامعه به صورت درونی و قلبی پذیرفته شده است» می‌داند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم اضافه کرد: در سال 1364 تشکیل شورای فرهنگ عمومی با پیشنهاد آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که در آن زمان رئیس جمهور ایران بودند کلید خورد و در سال 1365 این شورا رسماً آغاز به کار کرد.

اسماعیلی‌طبا عنوان کرد: سه هدف کلی برای این شورا در آغاز کار تعیین شد که شامل هدفگذاری، سیاستگذاری و هدایت کانون‌های فرهنگی کشور بود.

وی با بیان اینکه از همان ابتدای تشکیل این شورا بنا بود که ستاد و قرارگاه فرماندهی فرهنگی کشور بر عهده این شورا باشد افزود: بیش از 30 دستگاه که به صورت مستقیم با فرهنگ در ارتباط هستند مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و یا به صورت غیرمستقیم با فرهنگ در ارتباط هستند مانند شهرداری‌ها در این شورا عضویت دارند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم بیان کرد: 34 سال از تشکیل و فعالیت این شورا می‌گذرد و همانطور که در تهران این شورا فعالیت دارد در سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز همینگونه است.

 
رصد فضای فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی

اسماعیلی‌طبا با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در هر استان عالی‌ترین تشکل فرهنگی است ادامه داد: رصد فضای فرهنگی جامعه و برنامه‌ریزی فرهنگی متناسب با وضعیت فرهنگی هر استان و شهرستان از جمله وظایف این شورا است.

وی تشریح کرد: ریاست شورای فرهنگ عمومی استان را امام جمعه عهده دارد، نایب‌ رئیس این شورا استاندار بوده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این شورا است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم اضافه کرد: مصوبه‌های این شورا لازم‌الاجرا است و توسط استاندار به دستگاه‌های عضو و دستگاه‌های پیرو عضو دولتی ابلاغ می‌شود.

اسماعیلی‌طبا بیان کرد: این شورا طی 34 سال فعالیت خود اقدامات وسیعی انجام داده است ولی متأسفانه به آن اندازه که باید موفق و مؤثر باشد نبوده است.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت کامل شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها در پیشبرد اهداف خود این بوده است که مصوبات آن ضمانت اجرایی لازم را نداشته و ردیف بودجه برای مصوبات آن تعیین نمی‌شود و مشخص است که در صورت عدم تعیین ردیف بودجه اجرای آن سخت می‌شود.


آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی نیازمند بازنگری است

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم ادامه داد: آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی نیازمند بازنگری و اصلاح است تا مشکلاتی که در زمینه اجرای مصوبات این شورا وجود دارد برطرف شود.

اسماعیلی‌طبا ادامه داد: مشکل دیگری که در زمینه اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی وجود دارد این است که دستور کارهایی که در این شورا مطرح می‌شود معمولاً پردازش‌ فکری عمیقی روی آن‌ها انجام نمی‌شود و نیاز است که اتاق فکری برای این مسئله تشکیل شود.

وی اذعان کرد: البته چندی پیش اتاق فکری برای این شورا تشکیل شد که دستور کارهای مناسب و اولویت‌دار در این اتاق فکر بررسی می‌شود و سپس در صحنه شورا مطرح و رسیدگی می‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم بیان کرد: مشکل دیگری که شوراهای فرهنگ عمومی در سراسر کشور دارند این است که ارتباط مناسب و تنگاتنگی با رسانه‌ها ندارند و این موجب می‌شود اطلاع‌رسانی خوبی پیرامون دامنه عملکرد این شورا و نتایج عملکرد آن به مردم منتقل نشود.


نظارت بر دستگاه های فرهنگی قابل قبول نیست

اسماعیلی‌طبا اضافه کرد: مشکل دیگری که در جریان کار شوراهای فرهنگ عمومی وجود دارد این است که نظارت آن‌ها بر دستگاه‌های فرهنگی نظارت قابل قبولی نیست و باید دقیق‌تر و پررنگ‌تر در این زمینه وارد شود.

وی اذعان کرد: اگر شورای فرهنگ عمومی به جایگاه حقیقی خود که ستاد مرکزی فرهنگی در جامعه است برسد و افسار امورات فرهنگی را به دست گیرد و هماهنگ کننده همه‌ دستگاه‌های فرهنگی باشد می‌تواند بسیار مؤثر در زمینه فرهنگی حاضر شود و فضای فرهنگی جامعه را بهبود بخشد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم ادامه داد: رصد افکار عمومی با اتکا به انجام نظرسنجی‌های مداوم مردمی از شاخص‌های فرهنگی استان از دیگر ضروریاتی است که باید توسط شورای فرهنگ عمومی در هر استان پیگیری شود تا اولویت‌های فرهنگی مردم شناسایی شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی فرهنگی انجام شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdca6ena.49nei15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما