سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب : 83537
منبع : خبرگزاری فارس

پایتخت سالاری ممنوع/ وقتی خزان دامن گیر یار مهربان می‌شود

قم نيوز : امسال نیز همچون سال‌های گذشته انتشار خبر اجرای طرح پاییزه کتاب در ابتدای آبان ماه موجب خوشحالی کتاب خوان‌ها و کتابفروش‌ ها شد اما برخی اما و اگر ها در خصوص اجرای این طرح و محدود شدن آن به پایتخت خبر از خزانی داد که دامن گیر دوستداران یار مهربان شده است.
پایتخت سالاری ممنوع/ وقتی خزان دامن گیر یار مهربان می‌شود
پایتخت سالاری ممنوع/ وقتی خزان دامن گیر یار مهربان می‌شود
به گزارش قم نیوز با گشت و گذار چند دقیقه‌ای در کتاب فروشی‌ها می‌توان فهمید که بازار خرید کتاب از رونق افتاده است حتی مخاطبان جدی کتاب هم به دلیل افزایش قیمت آن نمی‌توانند فهرست مورد علاقه خود را تهیه کنند و از روی ناچاری به پی دی اف و کتاب‌های صوتی پناه می‌برند البته اگر در کار باشد. قطعا برای کسی که سال‌ها تورق کرده این شیوه کتابخوانی جذابیت چندانی ندارد اما وقتی گزینه اصلی قابل دسترس نیست به اجبار جایگزین انتخاب می‌شود حتی اگر خوشایند نباشد.

هرساله اجرای طرح‌های پاییزه و عیدانه کتاب در کل کشور موجب خوشحالی کتاب فروشی‌ها، ناشران و کتابخوان‌ها می‌شود چون در راستای اجرای این طرح تعاملی صورت می‌گیرد که حاصل آن دسترسی به کتاب با قیمتی مناسب است.

نکته قابل توجه این است که حتی افرادی که انس چندانی با کتاب ندارند به دلیل کاهش قیمت به سمت آن سوق داده می‌شوند و این اتفاق باعث افزایش آمار کتابخوانی می‌شود.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته انتشار خبر اجرای طرح پاییزه کتاب در ابتدای آبان ماه موجب خوشحالی کتاب خوان‌ها شد چون در این شرایط گرانی می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با تخفیف قابل توجهی تهیه کنند.

هنوز مدتی از اشتیاق آن‌ها نگذشته بود که از طرف وزارت ارشاد اعلام شد که به دلیل کمبود بودجه این طرح برگزار نخواهد شد.

حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران استان قم در این باره می‌گوید:هرسال شاهد برگزاری طرح عیدانه و پاییزه کتاب بودیم ولی در سال جاری به دلیل کسری بودجه اعلام شد که اجرای این طرح منتفی است.

وی با انتقاد از اینکه پایتخت سالاری باعث شده تا شهرستان‌ها در اولویت نباشند بیان می‌کند: اگر بودجه نیست باید برای همه نباشد نه اینکه طبق روال تهران اولویت اصلی قرار بگیرد و شهرستان‌ها از این امکان محروم بمانند.

رئیس اتحادیه ناشران استان قم ادامه می‌دهد: توجیه وزارت ارشاد این بوده که شهرداری تهران وارد کار شده و از اجرای این طرح حمایت کرده است بنابراین انتظار داریم در قم نیز از کتاب و کتابخوانی حمایت‌های لازم صورت بگیرد که مردم از کتاب خواندن فاصله نگیرند.

وی خواستار اختصاص بودجه برای اجرای این طرح می‌شود و خاطرنشان می‌کند: باید دستور العمل داده شود و تعامل صورت بگیرد و از شهرداری‌های تمام شهرها بخواهند تا درصد ناچیزی از در آمد شهرداری را به کتاب اختصاص دهند چون اگر طرح پاییزه حذف شود قطعا عیدانه کتاب هم حدف خواهد شد.

خرمی در ادامه تاکید می‌کند: از شهرداری و دیگر دستگاه‌‌ها انتظار داریم در حد توان تلاش کرده و تدابیر لازم اندیشیده شود تا این طرح به اجرا در بیاید چون کتاب و کتابخوانی ویژه مردم تهران نیست.

تعداد ناشران 10 برابر کتابفروشان

سید محمد مولانا مدیر فروشگاه دنیای کتاب در قم با ابراز تاسف از عدم اجرای برگزاری طرح پاییزه می‌گوید: جالب اینجاست که همواره شعار وزارت ارشاد این بوده که همه ایران تهران نیست اما در عمل دیده می‌شود که اولویت اصلی مسؤولان مربوطه پایتخت است نه شهرستان‌هایی که نیاز اساسی به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی دارند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی وزیر ارشاد مصاحبه می‌کند صحبت‌های اوهمه جا منتشر می‌شود و مردم نیز می‌بینند و می‌شنوند در نتیجه برنامه ریزی می‌کنند تا از این فرصت برای خرید کتاب با قیمت مناسب استفاده کنند.

مولانا با بیان اینکه کتابفروشی‌ها برای برگزاری هرچه بهتر طرح پاییزه سرمایه گزاری کرده‌اند یاد آور می‌شود: با اجرای طرح پاییزه یارانه مستقیم وارد جیب مردم می‌شود و برای همه منفعت دارد اما مسؤولان فرهنگی فقط برای برگزاری نمایشگاه استانی برنامه‌ریزی می‌کنند که این به ضرر کتابفروش‌ها است.

وی با اشاره به افزایش قیمت کتاب می‌گوید: مشکلات مالی به مردم اجازه خرید کتاب نمی‌دهد و با توجه به گرانی کتاب مردم دنبال بهانه هستند تا فرصتی برای آشتی دوباره با آن پیدا کنند ولی عدم اجرای طرح پاییزه باعث می‌شود بین مردم و کتاب فاصله ایجاد شود.

مدیر فروشگاه دنیای کتاب از تعطیلی برخی کتاب فروشی‌ها خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: عدم استقبال مردم از کتاب موجب شده بسیاری از کتابفروش‌ها متضرر شوند و در نهایت به این نتیجه برسند این شغل را کنار بگذارند.

مولانا با اشاره ضرورت اجرای طرح پاییزه کتاب بیان می‌کند: بهتر است مسؤولان به جای برگزاری نمایشگاه استانی که بازخورد چندانی ندارد به اجرای این طرح بپردازند و زمینه را برای انس مردم با کتاب فراهم کنند.

وی یادآور می‌شود: در کشور 10 برابر کتابفروشی ناشر داریم و زمانی که ناشر نمی‌تواند کتاب خوب را چاپ کند مانند تولیدی عمل کرده و صرفا برای کسب در آمد کتاب چاپ می‌کند.

خزانی برای کتاب خوان و کتاب فروش

سید محمود حسینی مدیرعامل تعاونی ناشران استان قم یکی دیگر از منتقدین عدم اجرای طرح پاییزه کتاب می‌گوید: متاسفانه وزارت ارشاد هیچ گونه رایزنی با مسؤولان شهرستان‌ها نداشته که آن‌ها هم بتوانند طرح پاییزه کتاب را به اجرا در بیاورند.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد دنبال برگزاری نمایشگاه‌های استانی به صورت متمرکز است، ادامه می‌دهد: دی ماه هر سال شاهد برگزاری نمایشگاه استانی کتاب هستیم که اگر مسؤولان استان قم بودجه مشارکت بگذارند می‌توانیم در زمینه برگزاری طرح پاییزه کتاب نیز به نتیجه برسیم.

حسینی در ادامه عنوان می‌کند: کتاب فروشی‌ها با شوق فروشگاه‌های خود را برای برگزاری این طرح مجهز کرده اند بنابراین عدم اجرای آن به کتاب فروش و کتاب خوان لطمه می‌زند، اگر بودجه نیست باید از طرح‌های جایگزین استفاده کرد که نیازمند همکاری مسؤولان است.

ایجاد ثبات در بازار کتاب ضروری است

سید علیرضا صالحی مدیر فروشگاه کتاب طه به ضرورت ایجاد ثبات در بازار کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: بازار کتاب مثل دیگر بازارها نیاز به نظم و ثبات دارد که بخشی از آن به تصمیم گیری مسؤولان برمی‌گردد و اگر این امر محقق نشود مردم و کتابفروش‌ها سر در گم می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: اگر برنامه حمایتی ثابتی وجود داشته باشد کتابفروش‌ها به نتیجه مشخصی می‌رسند در حالی که متاسفانه تصمیم‌ها در این زمینه مقطعی و گذرا است و با این وجود قدرت برنامه ریزی از بین می‌رود.

صالحی با بیان اینکه خوانندگان کتاب منتظر اجرای طرح پاییزه بودند، عنوان می‌کند: با لغو شدن اجرای این طرح کتاب خوان و کتاب فروش ضرر می‌کنند و سرمایه گذاری آنها بی نتیجه می‌ماند.

مدیر فروشگاه کتاب طه خاطرنشان می‌کند: وزارت ارشاد از کمبود بودجه برای اجرای این طرح سخن می‌گوید در حالی که دیده می‌شود برای تمام کارهایی که شاید اهمیت چندانی هم ندارد هزینه‌های زیادی می‌شود که نمایشگاه‌های استانی کتاب بهترین مثال در این زمینه است.

وی تاکید می‌کند: برگزاری نمایشگاه استانی خارج از مسیر کتاب فروش‌ها است در حالی که اجرای طرح پاییزه مسیری عادی به حساب می‌آید و از کتاب فروش‌ها حمایت می‌کند.

صالحی با گلایه از این که تهرانی‌ها در بیشتر رویدادهای فرنگی دسترسی بیشتری نسبت به شهرستانی‌ها دارند اظهار می‌کند: تهران از نظر دسترسی به کتاب از برخوردارترین‌ها به حساب می‌آید بنابراین باید فکری به حال مردم شهرستان‌ها کرد که نیازمد چنین فرصت‌هایی هستند.

دغدغه‌های کتاب فروش‌ها قابل تامل است چرا که باید برای خروج از رکود بازار کتاب گام‌های موثری برداشته شود اما نمی‌شود از حرف‌های کتابخوان‌ها نیز غافل شد.

عطش شهرستانی‌ها برای خواندن

مطهره معتمدی از مخاطبان جدی و علاقه مندان به کتاب خوانی معتقد است در بیشتر موارد شهرستان‌ها دست کم گرفته می‌شوند. وی در ادامه بیان می‌کند: شهرستان‌ها باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند چون به علت کمبود امکانات عطش زیادی برای آموختن دارند.

وی ادامه می‌دهد: مسؤولان نباید از مزایای افزایش خرید کتاب چشم پوشی کنند و انتطار می‌رود در این زمینه کارهای جدی صورت بگیرد چون اجرای این طرح‌ها به پیوند مردم و کتاب کمک بسیاری می‌کند بنابراین امید داریم تا نادیده گرفته نشود و همه اقشار بتوانند از آن بهره ببرند.

قصه تلخ مهجور ماندن کتاب مختص امروز و دیروز نیست و همواره شاهد این اتفاق بوده‌ایم که مقوله کتاب خوانی آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است با همه این‌ها انتظار می‌رود مسؤولان فرهنگی در این زمینه گام بردارند و موثر واقع شوند نه این که به مهجوریت بیش از پیش کتاب بیفزایند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfetdc.w6dmmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما