پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 83571
منبع : خبرگزاری فارس

حوزه علمیه قم برای عمل به قرآن جهانی فکر کند

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید گفت: اگر جهانی حرف بزنیم و قمی و ایرانی و خاورمیانه‌ای بگوییم و فکر کنیم با آیه قرآن هماهنگ نیست و اگر کسی در حوزه قم جهانی فکر نکند به قرآن عمل نکرده است.
حوزه علمیه قم برای عمل به قرآن جهانی فکر کند
حوزه علمیه قم برای عمل به قرآن جهانی فکر کند
به گزارش قم نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی در نخستین شب از برنامه‌های مراسم گرامیداشت سالگرد رحلت علامه طباطبایی که در دارالقرآن این مفسر قرآن در قم برگزار شد، گف: مسؤولیت بزرگ پیامبر (ص)آن بود که  قرآنی جهانی را معرفی کردند و در سوره توبه و فتح و... این مطلب یادآور شده است.

وی افزو: خداوند فرمودند: این کتاب بر تمام مکاتب جهانیان پیروز است و مرجع همه کتاب‌ها است؛ ذات اقدس الهی این کتاب را بر همه کتاب‌ها به واسطه رسول گرامی برجسته می‌کند و این هدف رسمی رسالت در این سور است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر جهانی حرف بزنیم و قمی و ایرانی و خاورمیانه‌ای بگوییم و فکر کنیم با این آیه هماهنگ نیست؛ در سوره مائده بیان شده است که قرآن مهیمن بر تمام کتب هستی است، یعنی این کتاب بر همه کتب هیمنه و سلطنت دارد؛ یعنی تو سلطان تمام مکاتب هستی پس سلطنت کن؛ اگر کسی در حوزه قم جهانی فکر نکند به این آیه عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: سایر مکاتب باید کتاب درسی و رسمی ما باشد زیرا وظیفه ما است؛ همه ما منتظر ظهور حضرت هستیم حال اگر ایشان ظهور کرد و ما را با مکان‌های دیگر فرستاد باید بدانینم که در آن منطقه چه کنیم؛ انتظار ظهور و فرج به معنی جهانی فکر و اندیشه کردن است.

آیت الله جوادی آملی یادآور شد: اسلام بر همه دین‌ها هیمنه دارد؛ مسلمانان در مدینه تحت سلاطین خیبری بودند، بازوان علوی می‌خواست که فتح خیبر را به عهده بگیرد؛ این فتح از پربرکت ترین نعمت‌ها بود. در روز فتح خیبر جناب جعفر از حبشه آمد؛ پیامبر فرمودند: من نمی دانم از قدوم جعفر خوشحال باشم یا فتح خیبر؟ یعنی عالم به فهم و روز کار فتح خیبر می‌کند.

وی با ذکر این مطلب که 15 سال تبلیغ جناب جعفر ابن ابوطالب کار فتح خیبر کرد، افزود: با این اوصاف می‌توان گفت که یک روحانی می‌تواند به اندازه فتح مکه نزد امام زمان(عج) ارزش پیدا کند؛ کار علمی جناب جعفر باعث شد که حبشه مزاحمتی برای اسلام نداشته باشد، پس یک روحانی نیز می‌تواند چنین عملی انجام دهد.

این مرجع تقلید با اشاره به تعبیر امام سجاد(ع) درخصوص علما تصریح کردند: امام سجاد(ع) از قرآن استفاده کردند که عالم همچون فرشته است؛ اگر قرآن کریم هیمنه دارد پس مسلمانان حاکم و ناظر به مکاتب هستند پس می‌توانیم تثلیث و.. را تعدیل کنید، به شرطی که عاقلانه سخن بگویید.

آیت الله جوادی آملی با ذکر این مطلب که اخلاص آن است که از خدا جز خدا نخواهیم، عنوان کردند: انسان‌ها می‌توانند علامه شوند، ولی تنها تحصیل علم کرده است، درس خواندن و بحث کردن دو راه دارد، که شامل تحصیل درونی و بیرونی است.

وی ادامه داد: سفر دور و دراز زاد و راحله می‌خواهد؛ امام حسن عسکری(ع) بیان کردند: مرکب و راحله، همان نماز شب است؛ نماز شب مرکب راهوار است؛ اگر راه نزدیک باشد انسان به مقصد می‌رسد ولی وقتی راه طولانی است باید با نماز شب در این مسیر حرکت کرد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کردند: تا علوم عقلی و کلام و فلسفه نباشد بسیاری از علوم قابل حل نیست. در ادعیه نیز نیازمند فهم فلسفی هستیم؛ اگر بخواهیم یک دعا را فهم ادبی صرف کنیم کمتر در می‌یابیم؛ فقر در جای خود ولی نیازمند ناز کردن برای خدا هستیم. به خداوند عرض می‌کنیم که اگر در قیامت ما را مواخذه کردی ما هم مواخذه می‌کنیم که تو که بزرگی چرا من را نبخشیدی؟این مساله همان ناز کردن است. 

این مرجع تقلید گفت: شستشوی استعمار با آب انجام نمی شود بلکه خون است که باید استعمار را از بین ببرد؛ کشوری که خون داد می‌تواند در مقابل استعمار بایستد؛ امام راحل نیز فرمودند که خون بر شمشیر پیروز است، ایشان شاگرد زیارت نامه است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌گوید، کشوری که پاک شد باید میوه پاک به دست حوزویان بدهد؛ این مسئله وظیفه مهم است. یعنی کشور خود را حفظ کنید؛ برخی ذوق سیاسی دارند و کار خود را انجام می‌دهند؛ بزرگانی چون شهید مطهری بودند که شبهات توده ای‌ها را باطل کردند؛ آن بزرگوار تقریرات درس علامه رابه عنوان پاروقی نوشتند؛ کتاب اصول فلسفه علامه 60 سال زنده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کردند: حتما باید میوه ای داشته باشیم که غرب را محکوم دین کنیم؛ تا فلسفه ندانیم و عقل نداشته باشیم نمی‌توانیم در دنیا حضور یابیم؛ امیدواریم علمای فلسفه در حد علامه و یا بالاتر بروند زیرا این علوم را احیا می‌کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdfk0j.yt0s56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما