دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 83844
منبع : خبرگزاری فارس

برگزاری همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار در قم

قم نيوز : دومین همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار با حضور دکتر الوانی پدر علم مدیریت ایران و استاندار قم برگزار می شود.
برگزاری همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار در قم
برگزاری همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار در قم
به گزارش قم نیوز دکتر حسن زارعی متین در تشریح این همایش گفت: توسعه پایدار از مهمترین موضوع‌های سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف است و توسعه پایدار مفهوم پیچیده و گسترده‌ای است و حداقل چهار حوزه را در بر می‌گیرد.

دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار ابراز کرد: این چهار حوزه عبارتند از پایداری در حوزه اقتصاد، پایداری در حوزه زیست محیطی، پایداری در حوزه اجتماعی و پایداری در حوزه فرهنگی که لازمه پایداری تعادل است.

وی افزود: یک سیستم نامتعادل، ناپایدار نیز خواهد بود و بدون پایداری و تعادل و توازن در تمام ابعاد جامعه و حوزه‌های مذکور، نمی توان به یک توسعه با دوام دست یافت.

زارعی متین با بیان اینکه توسعه پایدار نیازمند یک جامعه سالم است گفت: خانواده سالم، امنیت اجتماعی، سلامت در حوزه‌های روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی از لوازم یک جامعه پیشرفته است، به گونه ای که اگر در جامعه شاهد بیکاری، بحران‌های فقر، فساد، ناهنجاری‌ها و نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی باشیم، نمی توان از توسعه و پیشرفت متوازن نام برد.

دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار بیان کرد:  عامل اصلی و محوری یک سیستم مطلوب، پایدار، و متوازن مشارکت مردم است که امروزه به عنوان سرمایه اجتماعی از آن نام برده می‌شود.

رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که در چند دهه اخیر در اکثر رشته‌های علوم انسانی و جامعه شناسی رواج یافته است گفت: این موضوع به عنوان یکی از مهمترین عوامل تقویت کننده روابط جمعی، شبکه‌ها و انسجام بخش میان انسان‌ها، انسان‌ها و سازمان‌ها و سازمان‌ها با یکدیگر و دولت محسوب می‌شود و بی شک دو مقوله سرمایه اجتماعی و توسعه به هم وابسته بوده و از اهمیت بسزایی برخوردارند.

زارعی متین تصریح کرد: سرمایه اجتماعی بر همه جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خودنمایی می‌کند و به افراد جامعه یاری می‌رساند که بر مشکلاتی که به صورت جمعی با آن مواجه هستند، فائق آیند.

وی بیان کرد: در سطح فردی نیز افرادی که از این سرمایه برخوردار هستند، تمایل بیشتری به زندگی سالم، شادتر و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی دارند و از کیفیت زندگی بهتری بهره مند می‌شوند.

دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار عنوان کرد: با وجود سرمایه اجتماعی در جامعه، دولت‌ها نیز برنامه‌ها را با کارایی بیشتری انجام می‌دهند و در صورت ضعف آن، دولت نمی‌تواند بخوبی از عهده مدیریت بحران‌های مختلف بر آید، حتی کیفیت سرمایه‌های دیگر مانند سرمایه فیزیکی، انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زارعی متین گفت: از سوی دیگر توجه به سرمایه اجتماعی و مولفه‌های آن در آموزه‌های دینی اسلام بسیار مورد تاکید بوده، به گونه‌ای که تقویت آنها را در نظام اسلامی یک هدف با ارزش‌های متعالی به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: امید می‌رود که این همایش بتواند در راستای تقویت سرمایه اجتماعی و تبیین ارتباط آن با توسعه پایدار، قدم‌های موثری بردارد.

دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار در خصوص زمان برگزاری همایش گفت: این همایش روز سه شنبه پنجم آذرماه از ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌شود که قرار است در آن دکتر الوانی پدر علم مدیریت ایران، سرمست استاندار قم، دکتر جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور، سردار منتظر المهدی و... سخنرانی کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgt797.ak9wt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما