کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حوزه باید همگام با فناوری‌های علمی جهان پیش برود

خبرگزاری حوزه نیوز , 15 آذر 1398 ساعت 11:37

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: علوم اسلامی در همه زمینه‌ها و علوم وارد شده و لازم است با ورود به فضای مجازی با فناوری‌های جهان همگام شود.


به گزارش قم نيوز بهروز مینایی بیدگلی ظهر امروز با اشاره به اینکه دانش هوش مصنوعی توانمندی خود را در بسیاری از برنامه‌های کاربردی کامپیوتری، صنعتی و فنی نشان داده است، اظهار کرد: برنامه‌های راهبردی در زمینه هوش مصنوعی در دیگر کشورهای جهان تدوین شده است و به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته که وزاتخانه هوش مصنوعی در برخی از کشورها تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه علم هوش مصنوعی از رشته‌های حساس دنیاست، تصریح کرد: به دلیل حساس بودن این رشته، همه آغاز به این راه کرده‌اند که چگونه می‌توان در پیشرفت کشورها از هوش مصنوعی بهره برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ظرفیت بالای فضای مجازی در گستره اطلاعات جهانی بیان کرد: با آمدن اینترنت و فضای شبکه‌های پیام رسان  و تبدیل شدن بسیاری از کاربران به تولید کننده‌های اطلاعات، جای خالی استفاده از منابع اسلامی در این بستر بیش از پیش  خالی است و این خلأ احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه بین‌المللی شدن فضای اطلاع رسانی در فضای مجازی نیازمند برداشتن گام‌های موثر در زمینه علوم اسلامی است، تصریح کرد: حدود یک سال و نیم است که حوزه‌های علمیه در این زمینه فعالیت‌های جدی تری را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: ساخت پیکره‌هایی که وجود داشته و نیاز است که بوجود بیاید و تبدیل این پیکره‌ها و گذاشتن اپلیکیشن‌های هوشمند برای پاسخگویی به نیازهای مردم کارهایی است که باید انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت استفاده از تکنولوژی را از اهداف حوزه نجف و این همایش دانست و ادامه داد: در این امور بررسی می‌شود که ماشین چه نوع امکاناتی را در اختیار فقیه می‌گذارد، تکنولوژی در کار فقیه و پژوهشگر دینی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و ما به دنبال تامین این امکان برای آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی آسیب‌ها و فوایدی را به دنبال دارد، تصریح کرد: ابعاد فقهی و تحلیلی این مسائل نیاز به تحلیل ویژه دارد و در این راستا نظریه پردازی‌هایی صورت می‌گیرد که باید به صورت جدی در قالب مقالات و فعالیت‌های علمی به آن پرداخته شود.

مینایی بیان کرد: بررسی فقهی تحلیلی، نظریه پردازی، تحلیل فرصت‌ها تهدیدها، استدلال ورزی و مدل سازی منطقی از جمله محورهای این همایش به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در این امور باید مورد بررسی قرار بیگرد که ماشین چه نوع امکاناتی را در اختیار فقیه می‌گذارد و تکنولوژی در کار فقیه و پژوهشگر دینی تا چه اندازه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و ما به دنبال تامین این امکان برای آن‌ها هستیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 84090

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/84090/حوزه-باید-همگام-فناوری-های-علمی-جهان-پیش-برود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir