شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : 84122
منبع : خبرگزاری تسنیم

‌نور معصومین در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) تجلی دارد

قم نيوز : استاد حوزه علمیه گفت: حضرت معصومه(س)صاحب شفاعت در بهشت است یعنی اگر کسی می‌خواهد درجات بهشت را سیر کند و به‌مراتب بالاتری دست یابد، شفاعت این بانوی بزرگ و نور حضرت معصومه او را به آن درجات بالا خواهد رساند.
‌نور معصومین در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) تجلی دارد
‌نور معصومین در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) تجلی دارد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عبدالرضا آقاجری اظهار داشت:در زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها که منسوب به حضرت رضا علیه‌السلام و عباراتی است که از معصوم صادر شده ‌نکات قابل‌تأملی وجود دارد.

وی افزود: نخستین نکته سلام‌های اول زیارت است که به حضرت آدم علیه‌السلام و چهار پیامبر اولوالعزم به‌صورت غایب و سپس به نبی مکرم اسلام و سیزده معصوم به نحو خطاب حاضر سلام داده می‌شود، که این خود سؤال‌برانگیز است که به چه علت به چهارده معصوم در حرم این وجود مقدس، به‌صورت مخاطب سلام داده می‌شود، البته معصومین علیهم‌السلام در هرجای دنیا حاضرند و اگر انسان توجه پیدا کند می‌تواند حضور و محضر آن‌ها را درک کند، و شاهدش هم همان سلام نماز است که خطاب به پیامبر عرضه داشته می‌شود.

نور معصومین در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) تجلی دارد

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: احتمال می‌رود سلام خطاب در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، نور معصومین، در این وجود مقدس تجلی دارد باشد که انوار چهارده معصوم غیر از حضوری که در همه عالم دارند، در این حرم به‌صورت خاص حاضر هستند بدین معنا که انوار این معصومین در حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها متجلی است و از طریق ایشان این انوار در این حرم مقدس ظهور پیدا می‌نمایند، چنانکه در مورد حرم‌های ائمه نیز نقل‌شده که مختلف الملائکه و مختلف الانبیاست و ائمه در آن امکان مقدس حضور و ظهوری خاص دارند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه بیان کرد: در حقیقت حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حرم چهارده معصوم است، زیرا نور معصومین، در این وجود مقدس تجلی دارد، حضرت رضا (ع) باصفت معصومه از مقام شامخ عصمتش پرده‌برداری کرده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی حضرت معصومه(س) گفت:بانوی بزرگ و گرامی که وقتی در غیبت پدر ارجمندشان، دانش او در پرسش‌هایی که از او شد جلوه کرد، حضرت موسی بن کاظم (علیه السّلام) جمله‌ای درباره‌ی ایشان گفتند که شبیه سخن پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلی مُحمَّدٍ وَ آله) درباره‌ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود. حضرت فرمودند: «فِداها أبوها؛ پدرش به فدایش باد».

حضرت معصومه(س) محدث،حکیمه و علیمه بود

آقاجری ادامه داد:وقتی حجت خدا می‌گوید پدر به فدای چنین دختری، معلوم می‌شود خیلی خبر است، بانوی بزرگواری که در رتبه علمی و مقامات دانش سرآمد اهل زمان خودش بود، محدث،حکیمه و علیمه بود.

 وی عنوان کرد:احادیثی که از طریق ایشان به ما رسیده، همه حدیث ولایت و درباره‌ی فضائل امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، غدیر خم و فضیلت شیعه است، دقیقاً پرچمی را که مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) برافراشته بود همان را این دختر به دست گرفته است، این حدیث مشهور از ایشان به ما رسیده است: «أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً؛ هر که با دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حضرت معصومه(س) ظرفیت و عظمتی ازنظر مقامات عرفانی و معنوی دارد که امام رضا (علیه السّلام) برای او زیارت‌نامه گفته ‌ تا جایی که شمارا می‌رساند به‌جایی که به آن بانوی بزرگ خطاب می‌کنید: «یا فاطِمَةُ اشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأن»بهشت مراتب فراوانی دارد که برای من و شما قابل تصور نیست، از این جمله‌ حضرت رضا (ع) استفاده می‌شود که «این بانوی بزرگ صاحب شفاعت در بهشت است، یعنی اگر کسی می‌خواهد درجات بهشت را سیر کند و به مراتب بالاتری دست یابد، شفاعت این بانوی بزرگ و نور حضرت معصومه او را به آن درجات بالا خواهد رساند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه بیان کرد: نکته دیگری که در انتساب حضرت معصومه سلام الله علیها، به ائمه در زیارت‌نامه آن حضرت وجود دارد، شئون مختلف حضرت است که گاهی به‌عنوان دختر امام گاهی به‌عنوان خواهر امام، و گاهی به‌عنوان عمه امام، مورد تجلیل و تکریم قرار می‌گیرد.

مدرس حوزه و دانشگاه بابیان اینکه این تکریم‌ها، توجه و سلام به شئون مختلف حضرت معصومه(س)است که با سلام به هر شأنی از شئون ایشان، جوابی از همانشان دریافت می‌شود،خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه نیز که به شئون مختلف امام معصوم توجه می‌شود با سلام به هر شأنی از شئون ائمه، از همانشان جواب دریافت می‌گردد و اگر حقیقت سلام و تعظیم تحقق یابد ازهرشانی از شئون امام، دری به‌سوی خداوند متعال به‌سوی زائر بازشده و عنایت خاصی مربوط به همانشان، شامل حالش می‌گردد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgxq97.ak9tx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما