يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : 84153
منبع : خبرگزاری تسنیم

خبر خوش برای مادران نابارور در قم

قم نيوز : معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه پژوهش‌های گروه تحقیقاتی بیولوژی تولیدمثل در ارتقا سیستم ارائه خدمات درمان ناباروری مؤثر است، گفت: پژوهش‌هایی در این گروه انجام می‌شود که به کیفیت کار ما در بحث درمان کمک کند.
خبر خوش برای مادران نابارور در قم؛ تلاش ویژه جهاد دانشگاهی برای درمان ناباروری
خبر خوش برای مادران نابارور در قم؛ تلاش ویژه جهاد دانشگاهی برای درمان ناباروری
به گزارش قم نیوز پژوهش واژه‌ای که سالی یک‌بار در هفته‌ای که به نامش نام‌گذاری شده  در صدر نیازهای و مطالبات ما قرار می‌گیرد، اما واقعاً جایگاه حقیقی آن در کشور ما کجاست و چه اندازه به آن پرداخته می‌شود؟

پژوهش مسئله‌ای بوده که باید بپذیریم در کشور هنوز به جایگاه حقیقی خود دست نیافته و لازم است قبل از هر چیز به دانایی به‌عنوان اساسی‌ترین رکن در پژوهش پرداخته شود تا بتوانیم یک‌روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند را مدیریت کرده و به نتایج کاربردی دست پیدا کنیم.

شاید قبل از حتی پرداختن به مسئله دانایی لازم باشد نگاه پژوهش محوری به مسائل را در کشور ترویج داده و این نیاز را در وجود دانش آموزان و دانشجویانمان زنده کنیم.

تمام این دغدغه‌ها که با آغاز هفته پژوهش بار دیگر در صدر مطالباتمان قرارگرفته، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی با لیلا ناصرپور معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم داشته باشیم، چراکه وی پژوهش را به‌عنوان اثرگذارترین حوزه بر همه حوزه‌ها می‌داند و معتقد است بی‌توجهی و بی‌مهری به این حوزه می‌تواند نامطلوب باشد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با تشریح فعالیت‌های این معاونت افزود: در جهاد دانشگاهی قم، دو گروه پژوهشی شامل گروه سلول‌های بنیادی مزانشیم و حوزه بیولوژی تولیدمثل فعال است و سال قبل طرح‌هایی که ارائه‌شده از طرف این دو گروه پژوهشی بود که به نتایج خوبی در زمینه ناباروری و درمان دست یافتیم.

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها در جهاد دانشگاهی عمدتاً درمانی و پزشکی است، ابراز کرد: البته جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی علمی و انقلابی در عرصه پژوهش به حوزه‎های مختلفی ورود کرده است و رسالت تمام واحدهای پژوهشی این بوده که تحقیقات را کاربردی وارد عرصه محصول و خدمات کنند، این دو گروه پژوهشی نیز در این راستا فعالیت دارند و چنین رسالتی را در پیش‌گرفته‌اند.

ناصرپور ادامه داد: در زمینه سلول‌های بنیادی دنیا به این سمت می‌رود که به جای دارو درمانی، از سلول درمانی استفاده شود و در بسیاری از کشورها نیز در بخش ضایعات نخاعی، اکرول و دیابت از سلول درمانی استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گروه سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی در قم، این نیاز را در کشور و قم احساس کرده و در حال حاضر کارهای پژوهشی خوبی در این حوزه انجام می‌دهد، گفت: گروه دیگر بیولوژی تولیدمثل است که از این مرکز متولد شد، با توجه به اینکه مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم یکی از مراکز فعال در سطح کشور و جز ده مرکز برتر است، فعالیت‌های جدی‌ و اثربخشی در این حوزه‌های درمانی دنبال می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم خاطرنشان کرد: از طرفی در این مرکز به ارائه خدمات اینترنشنال می‌پردازیم و نخستین مرکزی بوده که مجوز آی پی دی را در کل استان داریم،

تلاش ویژه جهاد دانشگاهی برای درمان ناباروری

وی با بیان اینکه پژوهش‌های گروه تحقیقاتی بیولوژی تولیدمثل در ارتقا سیستم ارائه خدمات درمان ناباروری مؤثر است، تصریح کرد: پژوهش‌هایی در این گروه انجام می‌شود که به کیفیت کار ما در بحث درمان کمک کند.

ناصرپور یادآور شد: با توجه به ارتباط و تعامل جهاد دانشگاهی با سایر مراکز علمی از افراد صاحب‌نظر در حوزه پژوهش در جهت ارتقای فعالیت گروه‌های پژوهشی نیز استفاده می‌کنیم.

وی افزود: رسالت این دو گروه پژوهشی این بوده که بتوانند یکی از مشکلاتی که در کشور در حوزه سلامت و درمان در زمینه ناباروری و درمان وجود دارد را با پژوهش‌های راهبردی به سرانجام برساند و در بخش درمان، با پژوهش‌هایی که وجود دارد به تولید محصول دست‌یابیم.

قطع بودجه پژوهش در کمبود بودجه‌ها

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: متأسفانه نخستین جایی که به دلیل مشکلات اقتصادی بودجه‌اش قطع می‌شود حوزه پژوهش است، در واقع وقتی کمبودهای اقتصادی پا به میدان می‌گذارد، پژوهش کمرنگ می‌شود.

وی عنوان کرد: چنین نگرشی به پژوهش منطقی نیست و شاید تصور کنیم که در سیستم کشورمان هیچ مشکلی با کنار رفتن پژوهش ایجاد نشود و با همان سیستم‌های قبلی و قدیمی بتوانیم تا جایی ادامه دهیم، ولی قطعاً در جایی به بن‌بست می‌رسیم.

ناصرپور با بیان اینکه پژوهش‌های جدید می‌توانند ما را در حوزه‌های مختلف ارتقاء دهند و از دل این پژوهش‌ها بوده که نوآوری و محصولات و خدمات جدید به وجود می‌آید، ابراز کرد: اگر پژوهش حذف شود لطمه‌ای که در سال‌های بعد به سیستم‌های ما وارد می‌شود جامعه را گرفتار می‌کند.

پژوهش هزینه مازاد نیست

وی خاطرنشان کرد: در دنیا هر کار و خدمتی که بخواهد انجام شود در ابتدا بر روی آن موضوع کار پژوهشی انجام‌شده و بعد خدمت به میان مردم جامعه می‌آید، حتی در مسائل و فرآیندهای کوچک نیز نخست روی آن موضوع هزینه و پژوهش می‌شود و بعد در سیستم جای می‌گیرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم گفت: ولی متأسفانه این مسئله مهم در سیستم‌های ما نهادینه نشده است و فکر می‌کنیم هزینه کردن برای پژوهش یک هزینه زیاد و مازاد است.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و اینکه قم،شهری مذهبی است، می‌توانیم با تقویت پژوهش و بسترسازی این شهر را به شهر علمی و مذهبی تبدیل کنیم، قم در حوزه علوم انسانی قوی است و با ظرفیت‌هایی که وجود دارد می‌تواند به قطب علوم پزشکی نیز تبدیل شود.

ناصرپور اضافه کرد: با توسعه ارتباطات میان دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی می‌توان قم را به‌عنوان قطب علمی و علوم انسانی به کل کشور و دنیا معرفی کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcae6na.49nym15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما