يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : 84154
منبع : خبرگزاری تسنیم

روایت دل‌تنگی‌های فرزند و همسر شهیدی که خود مرهم زخم‌های فرزندان شهدا شد

قم نيوز : سارا سادات رباط جزی فرزند و همسر شهیدی که خود سال‌ها دل‌تنگی عزیزانش را بر دوش داشته اما دغدغه مسائل هم‌نوعانش او را در لباس معلم و مشاوری دلسوز در مدارس شاهد قم ظاهر کرد تا مرهمی برای زخم‌های فرزندان شهدا باشد.
روایت دل‌تنگی‌های فرزند و همسر شهیدی که خود مرهم زخم‌های فرزندان شهدا شد
روایت دل‌تنگی‌های فرزند و همسر شهیدی که خود مرهم زخم‌های فرزندان شهدا شد
به گزارش قم نیوز یک دهه بیشتر از عمرش نگذشته بود و چنان محو رؤیاهای کودکانه‌اش بود که وقتی پیکر به خاک و خون نقش بسته پدر در مقابل نگاه معصومش قرار گرفت و تمام تصورات و معادلاتی را که در ذهن خویش نسبت به دنیای اطراف و کودکانه‌هایش پرورده بود یکجا به هم‌ریخت و تا مدت‌ها در لاک خود با سؤال‌هایی گنگ و مبهم و گاهی بی‌جواب جسم و روحش را می‌آزرد.

روزهایی که پدر از شهادت و جایگاه و منزلت آن، چنان باآب‌وتاب برایش سخن می‌گفت که گویی جان شیرین خویش را با متاعی گران‌بهاتر معامله می‌کند و قراری بین او با پدرش که دعاگوی شهادتش باشد مدام در نظرش رژه می‌رفتند. در حقیقت دنیای کودکانه و رؤیاهای ناب و بی‌نظیرش که در افکار مادی و دنیوی خلاصه می‌شود به‌خوبی درک باورهای معنوی را برنمی‌تابد.

گذشت زمان و کنکاش و بررسی مسائل در ابعاد مختلف مادی و معنوی، کم‌کم ذهنیتش را نسبت به اتفاقات اطراف تغییر داد، تا به‌جایی که مسائل و مشکلات هم نوعانش به تمام دغدغه زندگی‌اش تبدیل شد. ازاین‌رو برای پاسخگویی اصولی به پاره‌ای از مشکلات مردم تحصیلاتش را در رشته روانشناسی ادامه می‌دهد و این بار در ذهنش فلسفه ایثار پدر و هم‌رزمانش به‌خوبی محرز شده است.

اما این باور به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چرا که مرور خاطرات دوران کودکی و قراری که ازیک‌طرف شهادت پدر و تحقق آن را در پی داشت و از طرفی دیگر دعای پدر برای ازدواج او و درنهایت شهادت دامادش، واهمه‌ای در دلش برجای گذاشت که همین امر به مانعی جدی برای ازدواج او تبدیل‌شده بود، چراکه مشقت جدایی و دوری از عزیزان، آن‌هم برای باری دیگر را در توان خود نمی‌دید.

لاجرم از بین موردهایی که برای ازدواج وجود داشتند یکی از آن‌ها که دانشجوی رشته حسابداری بوده و مشغول امورات حسابرسی و به قولی از فاز شهادت به دور بوده را انتخاب می‌کند تا اینکه دست تقدیر همسر او را به بورسیه شدن در دانشگاه امام حسین(ع) و ورود به سپاه پاسداران می‌کشاند و در نهایت با حضور در جبهه سوریه با عنوان مدافع حرم زینبی، وعده الهی و دعای پدر بار دیگر محقق می‌شود.

سارا سادات رباط جزی فرزند شهید دفاع مقدس و همسر شهید مدافع حرم، با تحصیل در رشته روانشناسی تمام امور‌ش را حول این رشته تنظیم می‌کند، به‌گونه‌ای که ارائه خدمات مشاوره در مدارس شاهد استان، همچنین تدریس دروس روانشناسی در دانشگاه را بر عهده دارد و ساعت‌هایی را نیز در مراکز مشاوره سطح شهر به رفع مشکلات مردم و مشاوره‌های فردی اختصاص می‌دهد.

به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم به گفت‌وگو با فرزند و همسر شهید، سارا سادات رباط جزی پرداختیم تا بیشتر با روحیات و اهداف این معلم دلسوز و دغدغه مند آگاه شویم.

روایت دختری که در کودکی پدرش شهید شد

زمان شهادت پدرم دختربچه‌ای 10 ساله بودم، در آن دوران عدم حضور پدر و احساس بی تکیه‌گاهی، بسیار برایم رنج‌آور بود همین امر مرا به تلاش بسیار برای ساختن هرچه بهتر دوران نوجوانی و جوانی‌ام همچنین تحقیق و کنکاش و مطالعه شرایط اطرافم وامی‌داشت و در ادامه نیز انتخاب فردی با عنوان همراه و همسر که تا پایان عمر در کنارش به آرامش برسم.

زمانی که در سن شش‌سالگی پدرم آرزوی شهادتش را برایم با تعبیری زیبا و رؤیایی کودکانه مطرح و درازای دعای من آرزوی ازدواج و شهادت همسرم را نیز طلب کرد با تحقق بخش اول دعاهایمان نسبت به بخش دوم و ازدواج واهمه‌ای به جانم می‌افتاد که مرا از این اقدام به‌کلی منصرف می‌ساخت چراکه در آن دوران ذهنم بیشتر حول ابعاد مادی و جسمی دنیوی بود تا بعد معنوی آن.

تا اینکه با انتخاب آقا سعید که دانشجوی رشته حسابداری بوده و از فاز شهادت به دور، زندگی مشترکمان را آغاز کردیم با عنایت خداوند و تولد دو فرزندم و ورود همسرم به دانشگاه امام حسین و بورس شدن ایشان مسیر زندگی‌مان تغییر کرد؛ در آن شرایط با آرامشی که از آقا سعید و صحبت‌های منطقی‌شان هدیه می‌گرفتم راضی به خواست و تقدیر و مشیت الهی شدم.

 اما احساس اکنونم نسبت به این شرایط برای کسانی قابل‌درک خواهد بود، که شرایط و حال مرا تجربه کرده باشند به‌هرحال حسی که در حال حاضر تجربه‌اش می‌کنم با گذشته بسیار متفاوت است پدر و آقا سعید هر دو در کنارم حضور دارند حتی بیشتر از قبل؛ دراین‌بین حس دل‌تنگی گاهی قرین لحظه‌هایمان خواهد شد اما خوشحالم که عزیزترین افراد زندگی‌ام عاقبت‌به‌خیر شدند.

نقش زنان در مسائل اجتماعی جامعه

اسلام برای حضور اجتماعی زنان چارچوب‌هایی را در نظر گرفته تا علاوه بر تلاش برای به بار نشستن اهداف اسلام، از دستخوش طمع دشمنان قرار گرفتن حیثیت انسانی آن‌ها جلوگیری به عمل‌آورده و با حفظ پاک‌دامنی‌شان، حضورشان در اجتماع را تا جایی که به فساد آلوده نشود نهی نمی‌کند؛ یک زن با حفظ شأن خود تا جایی می‌تواند در جامعه فعالیت کند که به خود و خانواده آسیبی نرسد.

چگونگی تربیت فرزندان شهدا

نخستین قدم برای تربیت فرزندان شهدا توکل و مدد الهی است. در دومین قدم در نظر داشتن الگوهای خوب و مناسب دینی چون معصومین و ائمه اطهار (ع) و شهدا هستند البته علم روانشناسی اسلامی نیز در این زمینه اقدامات خوبی داشته چراکه با توجه به سبک زندگی اسلامی و سیره ائمه راهنمایی‌های لازم و به‌جایی دارد و نکته دیگر رفتار خود والدین است که تأثیر مستقیمی روی فرزندانمان خواهد داشت.

راه‌هایی همسویی با آرمان‌های شهدا

شهدا باایمانی راسخ به راه خود و راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، با تأسی از مکتب عاشورا فرهنگی مبتنی بر مبانی دین اسلام پایه گزاری کردند تا همیشه تاریخ، چراغ هدایت رهروانشان باشند بنابراین با ادامه دادن راهشان و نزدیک کردن اعمالمان با رفتارهای شهدا می‌توانیم اهداف آن‌ها را دنبال کنیم.

البته در این مسیر انتخاب یک دوست شهید پیشنهاد خوبی می‌تواند باشد چراکه رسیدن به مقصد تنها درگرو پیروی از اهداف و راه شهداست و با این باور که شهدا زنده هستند و حتماً دستمان را می‌گیرند این دوستی را تا پایان راه ادامه دهیم.

معلمی با اشتیاق آموزش به فرزندان شهدا

فعالیت‌های بنده در چند بخش خلاصه می‌شود بخشی با فرزندانم که واقعاً انرژی مضاعفی را از آن‌ها دریافت می‌کنم بخشی مربوط به فعالیت‌هایی درزمینهٔ مسائل مشاوره‌ای و روانشناسی و خدمت به هم نوعانم است و بخش دیگری نیز به امور فرهنگی خصوصاً ترویج سیره شهدا و اهداف معنوی‌شان مربوط می‌شود.

 یکی از برنامه‌ها و اهدافی که بسیار مشتاق به پیگیری آن هستم علاوه بر افزایش آگاهی، اطلاعات و قوی‌تر کردن علم خود درزمینهٔ روانشناسی، طی اقدامی در آینده به‌صورت خیریه در کاری کاملاً اختصاصی به مردمی که در امورات روانشناسی مشکلاتی دارند خدمت کنم.

معلمانی چون خانم سارا سادات رباط جزی که صادقانه و خالصانه تمام عمر پربرکت خویش را صرف حل مسائل و مشکلات مردم و هم نوعان به‌ویژه دانش آموزان خویش می‌کنند و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و تنها برای رضای پروردگار خویش تنها دغدغه خدمت در سردارند الگوی ارزشمند و بزرگی برای جامعه معلمان ما خواهد بود.

گفت‌وگو از الهام پناهی فر

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcba8bw.rhbaspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما