کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهش‌های دانشگاهی باید در مسیر توسعه صنعت کاربردی شود

خبرگزاری فارس , 19 آذر 1398 ساعت 18:02

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی قم گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید در مسیر توسعه صنعت و رونق اقتصادی، کاربردی شود.


به گزارش قم نیوز مجتبی حیدری امروز اظهار کرد: اقدامات پژوهشی خوبی در دانشگاه صنعتی شکل گرفته است و در سال گذشته دبیرخانه ارتباط با صنعت قم به عنوان دبیرخانه‌ای دانشگاهی به کار خود ادامه داد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی قم افزود: این دبیرخانه، ذیل فعالیت‌های استانداری است و وظیفه سیاست گذاری در ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و همکاری خوبی با سازمان صنعت معدن تجارت برقرار کرده‌ایم و به دنبال راهکارهای علمی و پژوهشی در خصوص تعامل دانشگاه و صنعت هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی قم عنوان کرد: نیازهای صنعت در قم شناسایی و به دانشگاه اعلام شده است و در تلاشیم پایان نامه و کارهای پژوهشی را کاربردی‌تر کنیم.

وی بیان کرد: همچنین آیین نامه حضور اساتید به صورت فرصت مطالعاتی یکی از راهبردهای مهم برای بهره‌گیری از تخصص اعضای هیأت علمی در صنعت است.

حیدری خاطرنشان کرد: هدایت کارآموزها و ساماندهی این بخش برای نخستین بار در اختیار دانشگاه قرار گرفته است و در این باره در قالب سامانه‌ای به نام کارگو، یک فرصت مهم برای کارآموزان و پژوهشگران و صاحبان صنعت به وجود آمده است.

وی گفت: این سامانه در واقع یک فرصت برای ارتباط موثر بین صنایع و دانشگاه است، در این سامانه افراد مختلف از جمله اعضای هیات علمی و صنایع می‌توانند فرصت‌های شغلی و نیروهای مورد نظر را درخواست دهند و دانشجویان به عنوان نیرو فعالیت کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی قم افزود: با طرحی سامانه‌ از طریق وب، بین صنعت و کارفرما و دانشجوها و اعضای علمی ارتباط برقرار می‌شود و در آن درخواست‌ها مطرح شده و فرصت‌های شغلی خوبی فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجو می‌تواند در این سایت که بسیار نمونه و نادر است از روش‌های مدرن برای ارتباط گیری و شبکه سازی استفاده کند.

وی اظهار داشت: بیشتر بار مباحث این ارتباط به دوش دانشگاه صنعتی است و رشته‌های صنعتی و برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شده است. همچنین امکان فعالیت دانشجویان تحت مشاوره عضو هیات علمی در صنایع برای همیار صنعت فراهم شده است و آنها توانسته‌اند با فعالیت‌هایشان، مشکلات و آسیب های صنعت را شنایایی کنیم.

حیدری بیان کرد: مشکلات صنعت از طریق کارفرمایان و صاحبان صنعت مطرح شده و راهکارهایی از سوی پژوهشگران در دانشگاه صنعت ارائه می‌شود و با جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها به نیازهای صنعت در قم پاسخ می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص بر روی طرح‌های پژوهشی خوبی کار شد و خوشه‌های صنعتی قم را شناسایی کردیم و با شکل گیری همیار صنعت و ظرفیت‌های ایجاد شده، بسیاری از دانشجویان جذب صنعت شده‌اند یعنی توانسته‌اند مشغول به کار شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی قم عنوان کرد: دغدغه‌های زیادی برای دانشجویان در عملیاتی شدن و کاربردی شدن دروس دانشگاهی و ورود به صنعت وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های راهبردی تا حد زیادی این دغدغه‌ها حل شده است.

وی اظهار کرد: هر سال در هفته پژوهش برنامه‌های مختلفی داریم که حضور در نمایشگاه فن بازار استان توسط دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان و ارائه طرح‌های نوآورانه برای تولید محصول یا تکنولوژی پیشرفته از آن جمله است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: برگزاری سمینار در قالب انجمن علمی در ترویج پژوهش میان دانشجویان و اعضای هیأت علمی و تجلیل از پژوهشگران برتر استان از دیگر برنامه‌ها در هفته پژوهش است.

وی عنوان کرد: یکی از روزهای هفته پژوهش به نام ارتباط پژوهش و مدارس نام گذاری شده است در این روز بازدید دانش آموزان از دانشگاه و امکانات پژوهشگاه و آزمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 84212

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/84212/پژوهش-های-دانشگاهی-باید-مسیر-توسعه-صنعت-کاربردی-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir