پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 84264
منبع : خبرگزاری فارس

«ورود مجردها به قم ممنوع»

قم نيوز : شادی رنگ‌و رو رفته جوانان قمی در دود بی‌رنگ قلیان قهوه‌خانه‌های زیرزمینی در شهر مثلا بدون دخانیات قم منعکس شده است و مسؤولان این شهر دیگر نباید در اتاق‌های به اصلاح فکر یا شوراهای هم‌اندیشی خود بنشینند و از چرایی وجود آسیب‌های اجتماعی، بی‌اخلاقی‌ها و بی‌توجهی به حقوق شهروندی سخن گویند.
«ورود مجردها به قم ممنوع»
«ورود مجردها به قم ممنوع»
به گزارش قم نیوز مرتضی دانشجوی قمی دانشگاه تهران که امروز برای تازه کردن خاطرات گذشته به دیار خود سفر و جمعی از دانشجویان تهرانی «تاکیدا پسر» را نیز به بهانه زیارت و تفریح با خود همراه کرده است.

صبح تا ظهر را مشغول زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و بازدید از اماکن زیارتی و فرهنگی اطراف حرم می‌شوند و عصر را با اقامه نماز و دعا در مسجد مقدس جمکران و حضور بر سر مزار شهدای گمنام کوه خضر سپری می‌کنند اما اکنون نزدیک به غروب است و زمان آن رسیده که دوستان خود را به بهانه تفریح تا شب در قم نگه‌دارد و شب و فردا هم از آن‌ها میزبانی کند.

 

شهری بدون شهربازی مناسب

به یاد قدیم، نخست به سمت میدان 72 تن و شهربازی پارک شهدای 72 تن می‌رود اما با دری بسته و دستگاه‌هایی که روی زمین رها شده است، روبرو می‌شود.

با خنده‌های تلخ می‌گوید: «خب، قم فقط این شهربازی رو نداره که»؛ با همراه دوستان به سمت بلوار غدیر می‌رود و وارد بوستان علوی قم می‌شود دستگاه‌های بازی کوچک و بزرگ از دور چشمک می‌زند و از تمیزی رنگ آن‌ها مشخص است که اخیرا این شهربازی نوسازی شده است.

هر چند نسبت به جمعیت یک میلیون و نزدیک به 161 هزار نفری قم وسعت زیادی ندارد و بسیار شلوغ است اما بالاخره اسم آن شهربازی است و می‌تواند جوان را سرگرم کند؛ دانشجویان تهرانی هم خوشحال‌اند که بالاخره قرار است در قم کمی تفریح هم داشته باشند.

مجردها در قم جایی ندارند

وقتی به ورودی شهربازی می‌رسند مأمور شهربازی می‌گوید: «ورود مجردها ممنوع است»، هر چقدر مرتضی با او کلنجار می‌رود که دانشجو هستند و به جز چند ده تومنی پول خرج کردن، هیچ مزاحمتی برای این شهر بازی نخواهند داشت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

مأمور شهربازی آن‌ها را به استفاده از سورتمه بوستان علوی دعوت می‌کند و می‌گوید: «شما جونید و عاشق هیجان، برید سورتمه سوار بشید.»

دقایقی نگذشت که مرتضی معنای هیجانی که برای تجربه کردن کردن آن 15 هزار تومان هزینه کرده بود را فهمید؛ سه دقیقه‌ای که با سرعتی کمتر از یک دونده بر روی ریل‌هایی با آهنگ جیر و جیر به پایان رسید.

ذهنیتی که مرتضی از سفر به قم پیش دوستان تهرانی خود درست کرده بود کاملا درحال خراب شدن است؛ مجبور می‌شود برای اینکه کم نیاورد با دوست دوران دبیرستانی خود تماس گیرد و از او بپرسد: «قم چه جاهایی برای تفریح دارد؟» بعد از 10 دقیقه آوردن اسم مکان‌هایی که هیچ کدام رنگی از تفریح و شادی در آن‌ها نیست، اسم دریاچه جوان به گوشش می‌خورد.

ماشین را روشن و حرکت را از بلوار غدیر با مقصد کمربندی امام علی(ع) آغاز می‌کند در مسیر ناگهان چشم دانشجویان تهرانی به ساختمان رنگارنگی می‌خورد و آن را به مرتضی نشان می‌دهند مرتضی که از گردش بی‌نتیجه در خیابان‌های قم خسته شده است بدون معطلی اولین دور برگردان را دور می‌زند و وارد پارکینگ رنگین کمان می‌شود و خوشحال است که بالاخره بعد از چندین ساعت مصرف بنزین سه هزار تومنی در شهر قم، توانسته به یک مکان تفریحی برسد.

اما برایش سئوال می‌شود که چرا دوستش مجموعه «رنگین کمان» را به او پیشنهاد نکرده است تا اینکه موقع وارد شدن با شنیدن جمله تکراری «ورود مجردها ممنوع است» متوجه می‌شود که رفیق او این دور زدن‌های بی‌نتیجه را هر هفته تجربه می‌کند.

باری دیگر ماشین را روشن می‌کند و بعد از دقایقی رانندگی به دریاچه جوان می‌رسد تا در کویر قم ماهیگیری و قایق‌سواری کند؛ خنده‌های به‌جایی است چراکه بازهم مرتضی از تفریح در قم تصویر اشتباهی دارد، در این سرما، قایق و قایق‌سوار هم یخ می‌زد چه برسد به ماهی درون آب.

 

یک پروژه میلیاردی ولی ...

برای ایجاد دریاچه جوان میلیاردها تومان هزینه شده است اما از این دریاچه هم آنگونه که باید و شاید استقبالی نشده است.

مرتضی که هیچ راهی برای تفریح و نگه‌داشتن مسافران قم پیدا نمی‌کند، خسته می‌شود و ناامید برای بازگشستن به تهران، به سمت 72 تن حرکت می‌کند تا اینکه ناگهان چشمش به تبلیغ پارک آبی آب و تاب می‌خورد و دوباره مسیر ماشین را به سمت بلوار غدیر کج می‌کند.

برای هر کدام از دوستان خود 30 هزار تومان هزینه می‌کند تا وارد پارک آب و تاب شوند و خوشحال است که بالاخره مکانی برای تفریح دوستانش پیدا کرده است.

 

پارک آبی مکانی برای تفریح یا هزینه کردن؟

مرتضی پارک آب و تاب را با دیگر پارک‌ها و قم را با دیگر شهرها مقایسه می‌کند، او نمی‌داند که اینجا قم و پارک آب و تاب قم است؛ مجردها در این پارک می‌توانند پول خرج کنند نه تفریح.

پارکی که تعداد سرسره ها و وسایل بازی آن به انگشتان دست هم نمی‌رسد و در میان این سرسره‌ها، سرسره سبز رنگ بزرگی قرار دارد که یک سال است هر ماه می‌گویند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد اما نمی‌رسد.

پارکی که عمق دریاچه نمادین یا آب روان آن بسیار کم است و ساحل بسیار اینقدر شلوغ است.

او می‌گوید: «طبق تجربه خوبی که از پارک‌های آبی تهران و مشهد داشتیم وارد این پارک آبی شدیم اما مطمئنم باید چندین برابر هزینه ورودی این پارک را پرداخت کنیم تا سرماخوردگی ناشی از هوای سرد محوطه داخلی پارک را درمان کنیم، یا شاید هم 50 یا چند 50 هزار تومان دیگر باید هزینه کنیم تا دل پیچه‌ای که بر اثر خوردن پیتزای 50 هزار تومانی پیش آمده را رفع کنیم.»

برای مرتضی این وضعیت شهر قم جای تعجب دارد اما این موضوع به حقیقتی تلخ و عادی برای جوانان قمی تبدیل شده است که دیگر با آن کنار آمده‌اند.

 

انعکاس شادی رنگ‌و رو رفته جوانان قمی در دودهای بی‌رنگ قلیان‌ها

هر چند وقتی سخن از جوان قمی به میان می‌آید سریع ذهن‌ها معطوف می‌شود به جوان‌های متدینی که به جز کتاب، درس و دین به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند درحالی‌که جوانان قمی هم جوان و نیازمند تفریح و شادی هستند، حتی طلاب جوان و نوجوانی که در حوزه‌های علمیه این شهر هم تحصیل می‌‌کنند نیز دغدغه شادی و تفریح دارند.

شهر بدون شهربازی قم جدای از جوانان دانشجو و نوجوانانی که از درس فارغ شده‌اند، بیش از 250 هزار دانش‌آموز دارد که در دوران نوجوانی خود نیازمند تخلیه انرژی هستند اما حیف که در قم جایی را پیدا نمی‌کنند و در حسرت مکانی برای تخلیه انرژی خود می‌مانند، هر چند برخی از آن‌ها که توانایی مالی، حوصله و استقلال بیشتری دارند برای پر کردن اوقات فراغت به ویژه در روزهای تعطیل به خارج از قم می‌روند و پول‌های خود را خارج از این شهر هزینه می‌کنند.

شادی رنگ‌و رو رفته جوانان قمی در دودهای بی‌رنگ قلیان‌های قهوه‌خانه‌های زیرزمینی در شهر مثلا بدون دخانیات قم منعکس شده است و مسئولان این شهر دیگر نباید در اتاق‌های به اصلاح فکر یا شوراهای هم‌اندیشی خود بنشینند و از چرایی وجود آسیب‌های اجتماعی، بی‌اخلاقی‌ها و بی‌توجهی به حقوق شهروندی سخن گویند.

درست است نمی‌توان گفت که دودی شدن یا دیگر رفتارهای هنجارشکنانه جوان به علت نبود مکان‌های تفریحی و سرگرمی نیست اما نباید منکر آن شویم که اگر مکانی مناسب برای اغنای جوانان فراهم نکنیم شاهد آسیب‌های اجتماعی بیشتری در این قشر خواهیم بود.

 

مذهبی‌ها هم راضی نیستند

این درد فقط به مجردها و جوانان قمی محدود نمی‌شود بلکه اقشار مختلف را در استان قم دربر می‌گیرد و هیچ خانواده‌ای حتی مذهبی‌های خاص هم از وضعیت مکان‌های تفریحی و شهربازی‌های نداشته قم خوشحال نیستند.

کمبودهای این شهر جای تعجب ندارد و به گفته مسئولان شهری مشکل از گذشته است و رفع می‌شود و شهروندان کم کم دارند یاد می‌گیرند به کمبودهای این شهر لبخند بزنند.

در پاسخ به گفته‌های برخی از مسؤولان که با نام بردن از فضاهای سبز و برخی از پارک‌های قم مدعی می‌شوند که این شهر دارای فضای مناسب برای بازی جوانان و نوجوانان و تخلیه انرژی آن‌هاست باید بگوییم که شهربازی پارکی است که از وسایل سرگرمی و تفریحی برای سرگرم کردن گروه بزرگی از مردم تشکیل شده که نسبت به پارک‌های ساده و یا زمین‌های بازی داخل شهری، امکانات سرگرم کننده بیشتری دارد.

بازی هم مجموعه‌ای از حرکت‌ها و فعالیت‌های جسمی و ذهنی است که موجب شادی، سرزندگی، لذت و ارتباط با دیگران می‌شود، بازی فقط مختص کودک نیست، بلکه گاه در این بازی‌‎های جذاب، کودک درون بزرگسالان نیز بیدار شده و برای لحظاتی انسان را مفرح و شاد می‌کند.

 

تبدیل شهربازی بزرگ قم به شهر متروکه فیلم‌های وسترن

به‌عنوان نمونه شهربازی شاهد یک مجموعه تفریحی بود که می‌توانستیم از آن به‌عنوان شهربازی نام ببریم اما روزگار امروز این شهربازی به روایتی بی‌شباهت به شهرهای متروکه فیلم‌های وسترن نیست. هر طرف را که نگاه می‌کنید، یکی از وسایل بازی گوشه‌ای افتاده و اینجا و آنجا نخاله ساختمانی رها شده است.

قم را می‌‎توان بی‌شهربازی ترین کلانشهر کشور نامید، درحالی‌که زمانی شهربازی سالاریه و چرخ و فلک مرتفع آن در منطقه مرکزی کشور معروف بود و برخی از شهرهای اطراف برای سوار شدن به این چرخ و فلک به قم می‌آمدند ولی امروز نه تنها از شهربازی سالاریه هیچ اثرى نیست بلکه دیگر شهربازی‌های این شهر نیز به دلایل متعدد یکی پس از دیگری تعطیل شدند و تعلل مسؤولان همواره موجب پشیمانى سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شهربازی در قم شده است.

دستگاه سورتمه دیگر هیاهوی گذشته را ندارد، ماهی‌های پرنده انگار در کویر با دهان باز جان داده‌اند و اژدهای دو سر دیگر نمی‌غرد. قطار شادی از ریل خارج شده و آدمک‌های رنگی گوشه‌ای افتاده‌اند؛ مگر می‌شود دلتان نگیرد وقتی درخت‌ها را می‌بینید که ایستاده خشک شده‌اند یا قطعه‌های چرخ و فلک که دیگر روی آسمان نیستند؟

شهربازی شاهد یا شهدای 72 تن قم 30 سال در اختیار یک مؤسسه وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران بود اما در سال 95 قراردادش به پایان می‌رسد و شهرداری به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای راه‌اندازی این شهربازی است اما همچنان این شهربازی تکمیل نشده است.

شهربازی بوستان نجمه یا دورشهر دیگر شهربازی قم بود که در خاطرات مانده است اما امروزه نه فقط شهربازی این مجموعه تعطیل شده است بلکه قانون نانوشته «ورود مجردها ممنوع است» با امر مسؤولان، در بوستان و فضای سبز نجمه اجرا می‌شود.

«کاظم صفایی‌تبار» از کارکنان شهربازی شاهد می‌گوید: شهربازی شاهد یک زمین خالی بود که در اختیار بنیاد شهید قرار گرفت و تأسیسات، درختان و غیره را بنیاد ایجاد کرد که در سال 95 با تعطیلی این شهربازی، آسیب‌های اجتماعی در میان جوانان به صورت قابل توجهی تشدید شد.

وی از وضع نگهداری این مجموعه گلایه می‌کند و متعقد است: در دو سه سال اخیر بخشی از درختان این مجموعه خشک شده و متولی برای رسیدگی وجود ندارد، حتی یک نگهبان هم آنجا حضور ندارد؛.

سالن سرپوشیده رنگین کمان که در حقیقت بخشی از مجتمع توریستی رنگین کمان به شمار می‌رود، دارای امکانات محدود و بیشتر، مختص کودکان است. این مجتمع در سال ۸۷ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع احداث شد.

هر چند شهربازی رنگین کمان تا حدی نیاز شهروندان قم را تامین می‌کند اما گرانی بلیط‌های تجهیزات بازی نیز از جمله دغدغه‌های شهروندان است و عملا این شهربازی نیز نتوانسته پاسخگوی نیاز خانواده‌ها به طور کامل باشد و نیاز نیست یادآوری کنیم که مجردها در این مجموعه هم جایی ندارند.

 

آیا دستی درکار است؟

موضوع نبود مکان‌‌های تفریحی در قم به میزانی آزاردهنده است که گاهی افکار خاصی به ذهن مردم این شهر به ویژه جوانان می‌رسد، در برخی از جمع‌ها شنیده می‌شود که گویا دستی پشت پرده است که نمی‌خواهند حرم اهل‌بیت(ع) به‌عنوان یک شهر زیارتی به مکانی برای تفریح و شادی تبدیل شود! اما اینکه شادی و زیارت از کی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند یا اینکه از کی تا به حال اهل‌بیت(ع) با شادی و نشاط مخالف شده‌اند و صلاح نمی‌دانند در حرم خود مکانی برای تفریح و نشاط شهروندان و زائران داشته باشند، خدا می‌داند.

البته که گفته‌های مسؤولان شهری، خلاف نظریه دست‌های پشت پرده را ثابت می‌کند و این گفته‌ها تا میزانی عملی نیز شده است که نمونه بارز آن اجرای فاز نخست پارک شهر بازی بوستان علوی است.

 

قم در آینده چه می‌شود؟

شهردار قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه شهرداری در حوزه‌های فرهنگی، تفریحی و گردشگری برنامه‌های گسترده‌ای دارد، اظهار کرد: شهر قم شهری گردشگری زیارتی است و در صدد هستیم ماندگاری زائر در این شهر را از پنج ساعت به بیش از ۴۸ ساعت برسانیم و در این بخش برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار داریم.

مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری قم برای احداث باغ پرندگان در بوستان کوثر، گفت: این پروژه در مراحل مطالعات اولیه پیش رفته و عملیات اجرایی به صورت جدی دنبال شده است.

وی به پروژه ساخت آکواریوم شهری در قم اشاره کرد و افزود: پروژه آکواریوم در اصفهان اجرا شده و نزدیک به ۲۸ متر طول تونل این آکواریوم است و با توجه به جایگاه قم به عنوان پایتخت جهان تشیع طراحی صورت گرفته با تونلی به طول ۱۶۸ متر است که می‌توان آن را بزرگ‌ترین آکواریوم شهری کشور دانست.

سقائیان‌نژاد بیان کرد: این پروژه نزدیک به 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران این اعتبار را جذب کنیم.

شهردار قم همچنین اجرای پروژه تله سیژ را یادآور شد و گفت: برای این پروژه ۱.۵ میلیارد تومان دستگاه خریداری شده و فاز یک و دو آن تکمیل شده است.

وی احداث باغ گل‌ها و شهربازی بزرگ شهر را از دیگر برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها در فاز اول و دوم پیش رفته و به مرحله مطلوبی رسیده است.

سقائیان نژاد تصریح کرد: اگر بتوانیم گردشگر را در شهر نگه داریم اقتصاد شهر متحول شده و منفعت این تحول به شهروندان و همشهریان قمی خواهد رسید.

وی از احداث پارک جنگلی غدیر با دریاچه مصنوعی به وسعت ۱۶ هزار و 191 متر مربع یاد کرد و گفت: در این پارک جنگلی 16 هزار متر مربع شهربازی، 62 هزار متر مربع زمین‌های ورزشی، 9 هزار و 500 متر مربع برای واحدهای تجاری رفاهی، دو هزار و 400 متر مربع برای رستوران سنتی و 450 متر مربع برای رستوران دریاچه درنظر گرفته شده است.

شهردار قم همچنین در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود که خبر آن در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است، از بهره‌برداری بوستان هزار هکتاری شهر قم تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: خدمات مناسبی در این بوستان از جمله باغ پرندگان، تله‌سیژ، تله‌کابین، باغ گیاه‌شناسی، باغ موزه دفاع مقدس و غیره پیش‌بینی‌شده است.

وی با اشاره به اینکه این بوستان از شهرک قدس تا محدوده مسجد مقدس جمکران را در بر می‌گیرد، گفت: بخشی از این زنجیره، از جمله بوستان زائر و بوستان ظهور در گذشته به بهره برداری رسیده و بخش‌های دیگر نیز در ادامه کار تکمیل می‌شود.

امیدواریم آقای شهردار برای ورود به این مجموعه‌های تفریحی میان مجرد و غیرمجرد تفاوتی قائل نشود یا اگر هم فکر می‌کند ورود مجردها امکان دارد مزاحمتی برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد با دیگر مسئولان استان کنار هم نشسته و چند میلیارد تومان وامی جور کنند تا مجردها هم زودتر از این آوارگی رها شوند.

 

وعده‌هایی که هیچ تعهدی پشت آن‌ها نیست

از لطف خالی نیست که در میان سخنان سقائیان‌نژاد اشاره‌ای به مصاحبه‌های قائم مقام شهردار، معاون وی و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر قم در مورد زمان بهره‌برداری از پروژه‌ها داشته باشیم.

محمدرضا معرفت قائم مقام شهردار در امور سرمایه‌گذاری در خبری که دی‌ماه سال 1396 از او منتشر شده است، با اشاره به کمبود فضاهای تفریحی در شهر، تصریح کرد: شهر قم تنها شهری بوده که در حال حاضر شهربازی فعالی نداشته که با مطالعاتی که انجام‌شده طرح احداث شهربازی در بوستان غدیر در دو فاز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این شهربازی در دو فاز بیرون و درون سالنی احداث می‌شود، افزود: فاز نخست این پروژه با 21 دستگاه خارج از سالن در کمتر از یک سال به بهره‌برداری می‌رسد.

اکنون کمتر از 10 روز به دی‌ماه سال 98 مانده است و دو سال از وعده آقای قائم مقام می‌گذرد اما هیچ خبری از افتتاح شهربازی غدیر نیست.

سال 97 گذشت و شهربازی غدیر افتتاح نشد و اکنون که در ماه‌های پایانی سال 98 هستیم هیچ خبری از افتتاح کهکشان غدیر به مطبوعات نرسیده است.

عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در شهریورماه سال 1397 اعلام کرد: دو پروژه مهم مجتمع کهکشان و شهربازی در بوستان غدیر در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال شهربازی به بهره‌برداری رسیده و مجتمع خدماتی رفاهی کهکشان نیز تا سال آینده افتتاح شود.

آذرماه سال 1397 نیز سید امیر سامع معاون خدمات شهری قم در گفت‌وگو با شقفنا اعلام کرد: بخشی از فضای پارک 72 تن به بوستان فدک الحاق می‌شود و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و در بخش دیگری شهربازی احداث می‌شود و اسباب بازی‌های استاندارد به این فضا انتقال می‌یابد البته با توجه به فرسودگی اسباب بازی‌ها قطعا امسال پارک ۷۲ تن تکمیل نمی‌شود و ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اکنون یک سال از تاریخ آن مصاحبه گذشته است اما وعده معاون شهردار که با قید قطعا همراه بود اجرایی نشد و شهربازی غدیر هم که به گفته معاون شهردار قرار بود سال گذشته به بهره‌برداری برسد همچنان ناتمام مانده است.

از میان آخرین اظهارنظرهای مسئولان شهری، مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر قم در خردادماه سال جاری اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تا فاز نخست شهربازی بوستان غدیر قم مردادماه سال جاری به بهره‌برداری برسد، سرمایه‌گذار در این زمینه مشغول فعالیت است و درحال حاضر هم مجتمع گردشگری و یک شهربازی نیز در حال ساخت است.

 

تخلیه انرژی جوانان راهکاری برای کاهش بداخلاقی‌ها

نبود مکان‌های تفریحی در تخلیه نشدن هیجانات شهروندان بسیار تاثیرگذار است و تجمع این هیجانات در افراد به میزانی می‌رسد که آن‌ها مجبور می‌شوند با رفتارهای نادرست، خود را تخلیه کنند، رفتارهایی که قطعا خلاف اخلاق و فرهنگ شهروندی است.

مسؤولان که امروز به دنبال اخلاق و فرهنگ شهروندی در این شهر هستند باید بدانند که اگر هیجانات افراد تخلیه شود دیگر شاهد بوق‌‎های مکرر رانندگان در خیابان‌ها، نزاع‌های خیابانی و در بعد کلی بی‌توجهی به حقوق شهروندی در شهر کریمه اهل‌بیت(س) نخواهیم بود.

ناگفته نماند که مکان‌های تفریحی می‌تواند بستری برای انتقال و تقویت اخلاق و فرهنگ شهروندی نیز فراهم کند و یک قطب فرهنگی و تبلیغی برای شهر قم باشد اما اکنون قم از این بستر محروم است.

حال باید منتظر بود و دید پروژه‌های شهری قم چه زمانی به نتیجه می‌رسد و آیا در این پروژه‌ها مجردها هم جایی خواهند داشت یا خیر؟.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdox0j.yt0o96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما