يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : 84337
منبع : خبرگزاری فارس

شناخت حوزه از جغرافیای فرهنگی دنیا تقویت شود

قم نيوز : رئیس مرکز الحضاره با اشاره به اینکه باید منطقه فعالیت خودمان را شناسایی کنیم، ابراز کرد: متاسفانه تاکنون جغرافیای فرهنگی دنیا را نشناخته‌ایم که لزوما حوزه علمیه باید در این زمینه فعالیت بیشتری را انجام دهد.
شناخت حوزه از جغرافیای فرهنگی دنیا تقویت شود
شناخت حوزه از جغرافیای فرهنگی دنیا تقویت شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدتقی سبحانی در پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: نخستین نکته در خصوص فعالیت‌های بین الملل شفاف‌سازی است و این شفاف‌سازی از واژه‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: زمانی که ما از حضور در عرصه بین الملل سخن می‌گوییم باید انواع مختلف حضور را از یکدیگر تفکیک کنیم که نوع اول آن حضور فیزیکی و فعالیت فیزیکی است، نوع دوم حضور نیز حضور نرم است که در کنار حضور فیزیکی شکل می‌گیرد.

رئیس مرکز الحضاره با اشاره به اینکه باید میزان خوانده شدن آثار تولیدی را مورد توجه قرار دهیم مطرح کرد: تولید کتاب و حتی حضور در یک همایش لزوما به معنای حضور نرم نیست بلکه میزان توجه به آن‌ها برای جریان سازی لازم است.

وی با بیان اینکه حضور موثر به معنای سهم در جریان‌سازی بین الملل است، خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که در نمایشگاه‌های بین المللی به‌دنبال غرفه جمهوری اسلامی باشند و ما را به طور هرساله دنبال کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به اینکه دستاوردی به عنوان انقلاب اسلامی داریم که دنیا ما را با آن می‌شناسد، تصریح کرد: باید شاخصه‌های شیعی که باید در بیرون از جهان تشیع معرفی شود را بشناسیم و متناسب با آن عمل کنیم.

وی با بیان اینکه عدم اطلاع از این شاخصه‌ها به معنی این است که هیچ برنامه‌ای برای حضور خود نداریم، یادآور شد: چهار رکن اصلی در حوزه فعالیت بین المللی را باید برای خود در دستورکار قرار دهیم و متناسب با آن اقدام کنیم که شامل جغرافیای حضور، الگوی ارتباطی، ساماندهی سازمان اداره امور بین الملل و زبان و ادبیات حضور است.

رئیس مرکز الحضاره با اشاره به اینکه باید منطقه فعالیت خودمان را شناسایی کنیم، ابراز کرد: متاسفانه تاکنون جغرافیای فرهنگی دنیا را نشناخته‌ایم که لزوما حوزه علمیه باید در این زمینه فعالیت بیشتری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر تعاملات بین المللی ما در بهترین حالت تنها یک خاطره خوب است، بیان کرد: زمانی‌که ظرفیت‌های موجود را شناسایی نکرده‌ایم قطعا نمی‌توانیم تاثیر متناسب را در جامعه مقصد داشته باشیم.

سبحانی با تاکید بر اینکه متاسفانه جامعه شیعه هنوز جایگاه خود را نشناخته است، اضافه کرد: هیچ کدام از شبکه‌های رسانه‌ای عراق و لبنان وابستگی‌ به اذهاب و اشخاص ندارند و یک مدل مدیریت جدید در دنیا است.

وی تاکید کرد: اگر رقیبان خودمان در حوزه بین الملل را نشناسیم قطعا نمی‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم چراکه شناخت از اهداف و شیوه فعالیت رقیبان از اولویت‌های مقابله با آن‌ها است.

رئیس مرکز الحضاره با اشاره به اینکه متاسفانه یک الگوی پایدار بین المللی نداریم، اظهار کرد: دغدغه و مصوبات سازمان بین‌الملل را مسائل بین‌المللی قرار دهیم و اگر این دغدغه شکل نگیرد، به معنای حرکت سازمان بین الملل در مسیر اشتباه است.

وی ادامه داد: اگر تمام موارد فوق را رعایت کنیم ولی نتوانیم از ادبیات تعاملی استفاده کنیم به نتایج مطلوب نمی‌رسیم و همین موضوع ادبیات نیز شامل سه چهار رکن می‌شود که باید به طور جدی به آن‌ها توجه شود.

سبحانی با بیان اینکه تا زمانی که آموزش‌های ما بین المللی نباشد نباید توقع تولید آثار بین المللی داشته باشیم، عنوان کرد: زمانی‌که در سطوح مختلف حوزه دروس به صورت سنتی ارائه می‌شود طلاب نمی‌توانند با این کوله بار در عرصه بین المللی که سرشار از مشکلات و مسائل مختلف است نظریه پردازی کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcefx8v.jh8exi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما