چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : 84398
منبع : خبرگزاری تسنیم

بیانیه گام دوم دایرة‌المعارف انقلاب است

قم نيوز : معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه بیانیه گام دوم دایرة‌المعارف انقلاب است، گفت: تحلیل چهل‌ساله نخست انقلاب و نقشه راه چهل‌ساله دوم در این بیانیه آمده است.
بیانیه گام دوم دایرة‌المعارف انقلاب است
بیانیه گام دوم دایرة‌المعارف انقلاب است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ سید حسن میرمعزی ظهر امروز در نشست بصیرت افزایی «وحدت حوزه و دانشگاه؛ چرایی و چگونگی» که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به دانش‌پژوهان و اهل علم اظهار داشت: طلب علم به معنای جستجو کردن و یافتن است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در حدیثی از امام صادق(ع) که از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده آمده است « طلب العلم فریضه علی کل مسلم»؛ این روایت جایگاه یادگیری علم و اهمیت پژوهش را بیان کرده است.

وی با نقل حدیثی از امام رضا(ع) گفت: حضرت در این حدیث می‌فرمایند علم را از صاحبان علم باید دریافت و اقتباس کرد، اگر کسی علم را برای خدا تعلم کرد حسنه برایش نوشته‌شده و تعلم این علم در راه خدا عبادت است.

میر معزی با بیان جایگاه و اهمیت پژوهش اظهار داشت: امام رضا(ع) علم را سلاحی علیه دشمنان می‌داند و این علم نزد دوستان زینت است، خداوند جویندگان علم را راهبر و الگوی جامعه قرار داده و امت‌های دیگر باید پیرو این اشخاص باشند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: تحلیل چهل‌ساله نخست انقلاب و نقشه راه چهل‌ساله دوم در این بیانیه آمده است.

وی با بیان اینکه بیانیه  گام دوم دایره المعارف انقلاب است، گفت: در این بیانیه آمده دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور بوده  و روی دیگر دانایی توانایی است، اگر دنیای غرب توانسته الگوهای رفتاری خود را به جهان اسلام تحمیل کنند دلیلش فتح قله‌های علم توسط غربیان بوده است.

میرمعزی راه‌حل رهایی از سلطه استکبار را علم‌آموزی و فتح قله‌های علم دانست و گفت: کسانی که در رأس قله‌های علم قرار می‌گیرند دیگران حاضر به پیروی و تبعیت از آن‌ها می‌شوند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: علمی که به تعبیر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود علوم مبتنی بر کفر و الحاد است.

وی مطرح کرد: برای آنکه به سمت اتحاد حوزه و دانشگاه پیش برویم باید تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم چراکه علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود مبانی غربی داشته و غیردینی هستند.

میرمعزی با اشاره به هزینه‌های فراوانی که درزمینهٔ پژوهش و انجام کار علمی در دانشگاه‌ها می‌شود، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه نیز باید دست‌به‌دست هم داده تا علوم انسانی اسلامی در کشور تولید شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: در بیانیه گام دوم آمده آرمان انقلاب اسلامی زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) بوده که برای رسیدن به این مهم باید سه‌گام اساسی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی برداشته شود.

وی با بیان اینکه پیشران حرکت به سمت تمدن سازی نوین اسلامی جوانان مؤمن و انقلابی هستند، ادامه داد: راهبرد ما برای این حرکت جهادی است، حرکتی که دارای چهارعنصر حرکت جهادی، جوانان انقلابی، نظام انقلابی و رفتن به سمت تمدن نوین اسلامی است.

میرمعزی تأکید کرد: حرکت برای تولید علوم اسلامی از ابتدای انقلاب آغازشده و تا امروز حدود 2 هزار دانش‌آموخته علوم انسانی داریم که اهل تحقیق هستند، آثاری که در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی تولیدشده و در جشنواره‌های بزرگ کشوری هم مقام آورده 4 هزار کتاب شده و کتاب شناخت  این تعداد کتاب 30 جلد کتاب شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر تولید علوم اسلامی و انسانی گفت: مشکلات خود را در عرصه‌های مختلف باید بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی تعریف کرده و تشخیص دهیم.

وی با بیان ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی ابراز کرد: این نوع تمدن بر قله‌های علم ایستاده و اخلاق و معنویت در آن موج می‌زند، بنابراین باید در این زمینه‌ها نیازمند کار جهادی هستیم.

میرمعزی گفت: تمدن نوین اسلامی تمدنی است که در آن عدالت موج می‌زند و فساد در آن وجود ندارد، همچنین تمدن نوین اسلامی نمی‌تواند که در آن وابستگی به استکبار و کفر وجود داشته باشد و درنهایت تمدن نوین اسلامی دارای سبک زندگی ویژه خود است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه الگوی مصرف اسلامی به‌دوراز تبذیر و اسراف است، اظهار داشت: شعار غرب مصرف بیشتر بهتر است بوده، درنتیجه الگوی مصرف اسلامی باید الگوی اسلامی باشد و نه غربی.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbwfbw.rhba9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما