دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : 84517
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله جوادی آملی:

دانشگاه با «دانش اسلامی» اسلامی می‌شود/ سر سفره شهدا مسئولیم

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه آنچه امروزه در دانشگاه وجود دارد علم دینی نیست بلکه لاشه علم است، گفت: دانشگاه را دانش اسلامی، اسلامی می‌کند.
دانشگاه با «دانش اسلامی» اسلامی می‌شود/ سر سفره شهدا مسئولیم
دانشگاه با «دانش اسلامی» اسلامی می‌شود/ سر سفره شهدا مسئولیم
به گزارش قم نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هیئت علمی، اساتید و پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام که در بنیاد علوم وحیانی اسرا برگزار شد، علم را فصل مشترک حوزه و دانشگاه دانست و بیان داشت: ما یک علم دینی داریم که برای همه حوزویان و دانشگاهیان اصل است.

وی در تبیین علم دینی گفت: در توضیح علم دینی باید گفت طبق سخن تحقیقی و اثبات شده اندیشمندان، تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر علمی موضوعش قول و فعل انسان باشد باید با شریعت تطبیق داده شود تا دینی یا غیر دینی بودن آن مشخص شود، اما اگر علمی موضوعش علم خدا، وصف خدا یا فعل خدا بود، قطعاً و بی شک علم دینی است و دانشگاه وقتی اسلامی می‌شود که به این اصل اساسی توجه کند.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه موضوع بخش اعظمی از علوم دانشگاهی خداست، یعنی خلقت، گفت: اما آنچه امروزه در دانشگاه وجود دارد نه علم دینی بلکه لاشه علم است چرا که فاقد هوالاول؛ یعنی توحید و مبدأ یا به عبارت دیگر، «که آفرید؟» است و نیز فاقد هوالآخر؛ یعنی معاد و مقصد و به عبارت دیگر، «چرا آفرید؟» است و لاشه علم، کسی را الهی نمی‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه را دانش اسلامی، اسلامی می‌کند و دانش اسلامی دانشی است که این سه ضلعی را که مورد تأکید قرآن کریم است شامل باشد؛ یعنی که آفرید؟، چه آفرید؟ و چرا آفرید؟ وگرنه وجود نمازخانه، نماز جماعت و مراسم دعا در دانشگاه‌ها گرچه مسلمان تربیت می‌کند اما دانش را اسلامی نمی‌کند!

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه چیزی در عالم نیست که آیت خدا نباشد، افزود: حضرت امیر علیه السلام از خلقت خداوند به آئینه تعبیر می‌کنند، آئینه از خود چیزی ندارد، آئینه‌های معمولی هر کسی را در مقابلش قرار بگیرد نشان می‌دهد، اما خلقت الهی، آیینه‌ای است که تنها و تنها خالق را نشان می‌دهد و این مسئله آنقدر روشن است که خداوند از کسانی که در آئینه خلقت جمال الهی را نمی‌بینند تعبیر به کور می‌کند، این تعبیر تحقیر نیست، بلکه تحقیق است.

وی تأکید کرد: ما با داشتن این سرمایه‌ها و قرار داشتن در کنار سفره شهدا، حقیقتاً مسئولیم که از این سرزمینی که به برکت خون آنها طیب و طاهر شده است میوه طیب و طاهر کسب کنیم و میوه طیب و طاهر همین است که این لاشه علم را حیات ببخشیم و الهی کنیم، این موضوع باید در دستور کار حوزه و دانشگاه باشد، آنگاه حوزه و دانشگاه رسالت اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: اگر حوزه و دانشگاه به برکت قرآن و عترت این مسیر را پیش بگیرد، فضای علمی کشور الهی خواهد شد و وقتی این مهم اتفاق افتاد و این دو قشر عظیم رشد کنند و الهی شوند، جامعه ما نیز به طبع آنها الهی خواهد شد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام نگارش رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز در عرصه‌های مختلف ارائه کرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcefn8v.jh8ezi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما