سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۲
کد مطلب : 84528
منبع : خبرگزاری تسنیم

ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی مشترک نیاز امروز جهان اسلام است

قم نيوز : رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: ما با برادران عرب و سایر برادران قومیت‌های مختلف در یک حوزه فرهنگی یگانه و واحدی زیست کرده‌ایم درنتیجه نیازمند ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی مشترک با یکدیگر هستیم.
ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی مشترک نیاز امروز جهان اسلام است
ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی مشترک نیاز امروز جهان اسلام است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ علی عباسی پیش از ظهر امروز در افتتاحیه همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه نیاز امروز ما به گفت‌وگوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است، اظهار داشت: در دنیایی که دست‌هایی مصرانه برای دامن زدن به نزاعات و اختلافات در حال تلاش هستند، گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و جهان عرب با یک‌ چشم‌انداز تمدنی نیاز است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فکری را نیاز امروز جهان اسلام دانست و گفت: ما با برادران عرب خود و سایر برادران قومیت‌های مختلف در یک حوزه فرهنگی یگانه و واحدی زیست کرده‌ایم درنتیجه نیازمند ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی مشترک با یکدیگر هستیم.

وی ابراز کرد: امروز ظرفیت ایجاد یک تمدن جدید را در جهان اسلام داریم، مجموعه انسانی بزرگی که در یک گستره فرهنگی عظیمی زیست کرده‌اند امروز هم نیاز به فرهنگ جدید و تمدن نوینی دارند، هزاران فرهیخته و دانشمند بزرگی که در شکل‌گیری این تمدن جدید نقش داشته‌اند علیرغم تکثرها و اختلافات در کنار هم‌زیست کرده‌اند.

عباسی ادامه داد: با آمدن تمدن جدید وضعیت تغییر یافت، این تمدن لایه معرفتی و فکری تمدن جدید بیگانگی جدی با لایه‌های عمیق تمدن رایج و ساعد منطقه دارد، انسان‌محوری، سودگرایی و جدایی دین از عرصه اجتماع و عرصه عمومی لایه‌های عمیق تمدن جدید هستند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تمدن جدید محصول تلخی به نام استعمار به بار آورد، تأکید کرد: هنوز هم آثار تلخ این پدیده را در جای‌جای دنیا شاهد هستیم، یکی از آثار منفی این دوره این بوده که برخی تلاش کردند با ایجاد شناسنامه‌های کاذب اجزای تمدن اسلامی را به نحوی از هم بگسلند و از یکدیگر جدا کنند و برای قومیت‌های مختلف شناسنامه‌هایی با هویت متفاوت ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: متفکران متعددی این درد را حس کرده و تلاش کرده‌اند که ملت‌های مسلمان را به تمدن واحد و گذشته برگردانند، ایران اسلامی در این بازگشت و احیای تمدن اسلامی نقطه عطفی بوده است، مهم‌ترین هدف و آرمانی که ایران اسلامی دنبال کرده ضرورت پیشرفت‌های علمی در ایجاد تمدن جدید بوده است.

عباسی با بیان اینکه جایگاه تولید علم در ایران نسبت به چهار دهه قبل انقلاب اسلامی رتبه شانزدهم را در رتبه‌بندی جهانی به دست آورده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی در این زمینه گامی را برداشته که می‌تواند در میان سایر مراکز علمی الگو باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تعمیق تفرقه‌های ایجادشده در دنیای اسلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: توطئه تکفیری توطئه کوچکی نبود و گمان می‌رفت ده‌ها سال این توطئه دنیای اسلام  را درگیر خود کند و آثار و پیامدهای فراوانی برای منطقه داشته باشد اما تا اندازه زیادی این فتنه کنترل و مهار شد.

وی با بیان اینکه اندیشه تکفیری و اندیشه طرد و حذف دیگر مذاهب یقیناً مانعی بزرگ برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است، تأکید کرد: اگر کسی هم دینان و هم‌کیشان خود را نمی‌تواند تحمل کند چگونه می‌تواند مدعی ایجاد تمدن نوین دنیای اسلام باشد.

عباسی با اشاره به پیوند تاریخی عمیق و مشترکات تاریخی و فرهنگی میان ایران و عراق مطرح کرد: بیش از هر زمان نیازمند گفت‌وگوهای فرهنگی هستیم، محصولی که این تمدن جدید فرهنگی می‌تواند برای دنیای اسلام داشته باشد محصولی شیرین باشد و ما را از سایر آثار و آسیب‌های استعمار و استثمار دور کند و زمینه یک زندگی انسانی و اخلاقی را برای انسان‌ها فراهم کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcg7n97.ak9tx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما