چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 84559
منبع : خبرگزاری تسنیم

بانک ‌مرکزی ‌ارز صادرکنندگان را خریداری نمی‌کند

قم نيوز : رئیس اتاق بازرگانی قم با اشاره به مشکلات ارزی صادرکنندگان گفت: تعهدات ارزی واحدهای تولیدی و صادرکنندگان با یک شرایط ناعادلانه تسویه‌حساب‌های بانک مرکزی مواجه است.
سنگ‌اندازی جدید در مسیر صادرات / ‌بانک ‌مرکزی ‌ارز صادرکنندگان را خریداری نمی‌کند
سنگ‌اندازی جدید در مسیر صادرات / ‌بانک ‌مرکزی ‌ارز صادرکنندگان را خریداری نمی‌کند
به گزارش قم نیوز ابوالفضل خاکی ظهر امروز در همایش روز ملی صادرات که در سالن امام علی(ع) اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اثرات مخرب تحریم‌های اقتصادی را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: باید بتوان از این تهدیدات بهره برده و آن را فرصتی شگرف در راستای توسعه کشور بدانیم.

رئیس اتاق بازرگانی قم با اشاره به طرح مسائل حوزه بانکی واحدهای صنعتی اقتصادی در دو بخش ثابت و سرمایه در گردش گفت: با توجه به پیشرفت صنعتی نمی‌توان بنگاهی را پیدا کرد که بدون اتصال به سیستم بانکی، فارغ از نرخ بهره‌ها توسعه‌یافته باشد و ضرورت همراهی بانکی در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است.

وی راجع به مشکلات ارزی صادرکنندگان ابراز کرد: تعهدات ارزی واحدهای تولیدی و صادرکنندگان با یک شرایط ناعادلانه تسویه‌حساب‌های بانک مرکزی مواجه است.

خاکی ادامه داد: در سال 96 اقدام به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات تولید با ارز 3800تومانی کردیم اما بانک مرکزی اعلام کرد "باید با ارز 4200تومانی حساب‌های خود را تسویه کنید"، در حال حاضر بانک مرکزی می‌گوید "به‌هیچ‌وجه ارز شما را خریداری نمی‌کنم و باید ارز را  از بازار تهیه کنید"، بانک مرکزی هیچ‌گونه همکاری با اتاق بازرگانی در این زمینه ندارد.

 رئیس اتاق بازرگانی قم تأکید کرد: اتاق بازرگانی قم رسالت خود می‌داند با آسیب‌شناسی استان، با تفکیک وظایف ملی و استانی راه‌کارهای مناسبی را  تدوین، اجرا و کنترل کند تا تبعات منفی و مشکلات تولید را به حداقل برساند.

وی اضافه کرد: در جلسه اخیر شورای گفت‌وگو مطرح شد که پیوند زدن معافیت مالیات ارزش افزوده برای صادرکنندگان به یک مشکل محوری تبدیل شده و حتی برخی مسئولان از آن به‌عنوان تصمیم ضد صادرات یاد می‌کنند.

خاکی با بیان اینکه اکثر موارد و مشکلات به‌وجودآمده در زمینه صادرات ناشی از فرآیندهای تصمیم‌گیری تمرکزگرا است، تصریح کرد: بهبود فضای کسب‌وکار در گروی تغییر در خط‌مشی‌ها است.

رئیس اتاق بازرگانی قم جذب سرمایه‌گذاری جدید برای مقابله با نرخ بیکاری را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: دریافت تعرفه‌های جدید توزیع برق برای زیرساخت‌های صنایع با ظرفیت بالای یک مگاوات نمونه‌ای از مشکلات است که با مشارکت بخش خصوصی می‌توان سیستم جدیدی را برای رفع این مشکل طراحی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اختصاص یک روز برای بازدید و برگزاری جلسات استاندار در واحدهای تولیدی می‌توان امیدوار بود که مشکلات خاص این واحدها برطرف شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaomna.49nym15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما