کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک هزار و ۵۰۰ تن پنبه از مزارع قم برداشت شد

خبرگزاری ايرنا , 5 دی 1398 ساعت 12:00

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تا اوایل دی‌ماه،‌ یک هزار و ۵۰۰ تن پنبه از سطح مزارع استان برداشت شد.


به گزارش قم نیوز محمدعلی سلامی بیان کرد: سطح زیر کشت پنبه در زمین‌های کشاورزی قم بیش از ۵۰۰ هکتار است و هر هکتار به‌طور میانگین سه تن محصول برداشت خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۲۵۰ تن از کشاورزان استان در حوزه تولید پنبه فعالیت می‌کنند و قم با استقرار هشت کارخانه فرآوری فعال پنبه یکی از استان‌های پیشرو کشور در این حوزه کشت و صنعت است.

وی ادامه داد: این کارخانه‌ها علاوه بر فرآوری پنبه تولیدشده درقم،‌ پنبه تولیدی سایر استان‌های کشور را نیز باکیفیت بالا فرآوری می‌کنند و نحوه فعالیت آن‌ها به‌صورت مستمر توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

پنبه محصول راهبردی بخش کشاورزی است

سلامی پیرامون اهمیت کشت پنبه گفت: پنبه یکی از محصولات راهبردی بخش کشاورزی است که تولید و فرآوری آن، اشتغال‌زایی و درآمد اقتصادی مناسبی در پی دارد.

وی بیان کرد:‌ در همین راستا،‌ قم از موقعیت جغرافیایی خوبی برای تولید پنبه برخوردار است،‌ چراکه محیط کشت پنبه باید گرم و پرنور باشد و این شرایط در این استان فراهم است.

وی ادامه داد:‌ پنبه محصول اصلی موردنیاز صنایع نساجی است و اکنون به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و کم شدن واردات در این حوزه، فرصت مناسبی برای افزایش سطح تولید و فرآوری پنبه در داخل کشور و ازجمله در استان قم به وجود آمده است.

استفاده از ارقام زودرس روند کشت پنبه در قم را متحول می‌کند

سلامی گفت:‌ سازمان جهاد کشاورزی قم برای تقویت کشت پنبه در استان،‌ اقدامات مهمی را دنبال می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از ارقام زودرس برای کشت این محصول و همچنین سم‌پاشی مداوم مزارع و مبارزه با آفات آن است.

وی با اشاره به این‌که استفاده از ارقام زودرس روند کشت پنبه در قم را متحول می‌کند،‌ افزود:‌ پنبه محصولی است که کشت آن زمان زیادی به طول می‌انجامد اما با استفاده از ارقام زودرس می‌تواند فرآیند تولید آن را به‌طور متوسط ۲ماه کاهش داد.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و سایر مواد موردنیاز برای کشت این محصول، ‌موجب افزایش صرفه اقتصادی بهره‌برداران آن و استقبال بیشتر کشاورزان استان از کشت پنبه می‌شود.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال بیش از ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 84597

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/84597/یک-هزار-۵۰۰-تن-پنبه-مزارع-قم-برداشت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir