پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : 85095
منبع : خبرگزاری مهر

حاشیه‌نگاری از دیدار مردم قم با رهبر انقلاب/دیداری با قدمت ۴۰ سال

قم نيوز : به مناسبت سالروز قیام تاریخ‌ساز مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ هزاران نفر از مردم قم به دیدار مقام معظم رهبری رفتند که حواشی این دیدار را به قلم خبرنگار مهر می‌خوانید.
حاشیه‌نگاری از دیدار مردم قم با رهبر انقلاب/دیداری با قدمت ۴۰ سال
حاشیه‌نگاری از دیدار مردم قم با رهبر انقلاب/دیداری با قدمت ۴۰ سال
به گزارش قم نیوز هجدهمین روز از اولین ماه فصل زمستان، مردم انقلابی قم طبق رسم هر ساله به مناسبت قیام تاریخی‌شان در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ در دفاع و حمایت از امام راحل و مرجعیت که جرقه اصلی پیروزی انقلاب اسلامی را زد به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند تا پای سخنان ایشان بنشینند.

پس از شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این اولین سخنرانی رهبر معظم انقلاب در یک جمع عمومی است که از این منظر این دیدار بسیار مهم ارزیابی می‌شد.

از آنجا که روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی در حسینیه امام خمینی (ره) از سوی مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، این دیدار یک روز زودتر برنامه‌ریزی شد.

اتوبوس‌های کاروان انتقال مردم قم از ساعت ۴ صبح در برخی نقاط اصلی شهر به چشم می‌خورند که آماده حرکت به سمت تهران هستند.

قرار بود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح برای حرکت در کاروان اهالی رسانه در مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم جمع شویم، به سرعت خودم را به خیابان جمهوری می‌رسانم و در این حین فرصت بررسی کردن خبرها را نداشتم، وقتی به محل قرار رسیدم فریادهای الله اکبر و مرگ بر آمریکای خبرنگاران در آن وقت صبح بلند بود که تازه متوجه شدم دیشب خبرهایی بوده و ایران اولین گام از انتقام سخت خود را در حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق را برداشته است.

در عوارضی قم، قطار اتوبوس‌ها به چشم می‌خوردند که در حال خروج از شهر بودند تا هر چه زودتر به حسینیه امام خمینی (ره) برسند. اذان صبح را که فرا رسید یک سوم مسیر قم تهران را رفته بودیم و راننده در یک مجتمع خدماتی بین راهی توقف کرد تا نماز صبح را اقامه کنیم.

مسجد جای خالی نداشت و بسیاری از مردم بیرون از مسجد و روی زمین نماز خواندند و پس از اقامه نماز هم عده‌ای «شعارهای مرگ بر آمریکا» را سر می‌دادند و از اینکه ایران پاسخ ترور فرماندهان جبهه مقاومت را داده بود ابراز خوشحالی می‌کردند.

داخل اتوبوس‌ها همه داشتند اخبار حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا را رصد و ابعاد این حمله را تحلیل می‌کردند و کمتر کسی بود که خواب سراغ چشمانش رفته باشد.

نزدیک فرودگاه امام که رسیدیم خبر بد دیگری در فضای مجازی منتشر شد که یک هواپیمای اوکراینی پس از بلند شدن از فرودگاه سقوط کرده و همه مسافرانش جان باختند.

ساعت ۷ صبح بود که رسیدیم به ابتدای خیابان فلسطین، جایی که انتهای آن به حسینیه امام خمینی (ره) ختم می‌شود. هوا سرد بود و برگ درختان تنومند در دو طرف این خیابان کاملاً ریخته بود و آب زلالی از زیر درختان جاری بود.

داخل اتوبوس‌ها همه داشتند اخبار حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا را رصد و ابعاد این حمله را تحلیل می‌کردند

برخی می‌دویدند تا زودتر وارد حسینیه شوند و در صف‌های جلوتر بنشینند و بتوانند بهتر حضرت آقا را ببینند. همه وسایلی که برای آوردن ممنوع اعلام شده بود را داخل اتوبوس گذاشتیم و همین کار باعث شد سریع‌تر مراحل بازرسی را طی کنیم.

۴ ایستگاه ایست و بازرسی از انتهای خیابان فلسطین تا ورودی حسینیه را پشت سر گذاشتیم و برادران سپاهی با روی گشاده به مهمانان خوش‌آمد می‌گفتند.

در ورودی حسینیه با کیک و خرما از مهمانان پذیرایی می‌شد و پس آن وارد محل ایراد سخنرانی رهبر معظم انقلاب شدیم. به همه افرادی که وارد می‌شدند تصویری از حاج قاسم که پشت آن سرود جمع خوانی نوشته بود داده می‌شد.

ساعت نزدیک به ۸ صبح بود که نیمی از حسینیه پر شده و در عین حال سکوتی بر این فضا حکم‌فرما بود و همه منتظر این سخنرانی تاریخی بودند.

در رو به روی حسینیه و محل جایگاه، حدیثی از امام اول شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام به چشم می‌خورد که «فاِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ اَوْلِیائِهِ» جهاد دری است از درهای بهشت که خداوند آن را به روی اولیا خاصّ خود گشوده است؛ در انتهای حسینیه نیز این سخن از امام خمینی (ره) بر دیوار نقش بسته بود که «قم مرکز تقوا، شهادت و شهامت است.»

عکاسان که در گوشه‌ای گرد هم جمع شده بودند دوربین‌هایشان را روی دوش انداختند و مشغول عکاسی شدند تا حاشیه‌های این دیدار را ثبت کنند.

با ورود عکاسان به داخل جمعیت اولین سوژه‌ای که با آن مواجه شدند، علامت افقی و عمودی دست بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی روزهای قبل خود در بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی آن را نشان داد و این‌گونه به آمریکایی‌ها هشدار داد که اگر دست از پا خطا کنید سربازانی که عمودی به منطقه می‌آیند افقی باز خواهند گشت.

وقتی دوربین عکاسان سمت جمعیت رفت خیلی‌ها ژست سید حسن نصرالله را گرفتند و سر و صداها بالا گرفت و دیگر از آن سکوت ابتدایی خبری نبود و به قول معرف یخ جمعیت کم کم داشت آب می‌شد و هر از چند گاهی صدای شعارها به گوش می‌رسید.

در این میان چند نفری ایستادند و نوحه خواندند؛ نونهالی نیز با صدای ضعیفش که به سختی فضای حسینیه را پوشش می‌داد مداحی معرف رضا نریمانی در مورد شهدای مدافع حرم را خواند که بعد مورد تشویق هم قرار گرفت و همه به او احسنت گفتند.

هر چه به زمان سخنرانی نزدیک‌تر می‌شویم شعارها بیشتر می‌شد «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، «نه سازش نه تسلیم، انتقام انتقام»

قمی‌ها با سر دادن شعار «ای پسر فاطمه تسلیت تسلیت» شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به مقام معظم رهبری تسلیت می‌گفتند.

با ورود عکاسان به داخل جمعیت اولین سوژه‌ای که با آن مواجه شدند، علامت افقی و عمودی دست بود

ساعت نزدیک ۹ صبح بود، جمعیت متراکم‌تر شد و برخی‌ها برای رفع خستگی این پا و آن پا می‌شدند و برخی نیز برای لحظاتی می‌ایستادند؛ اما از هراس اینکه نکند جایشان را از دست بدهند بلافاصله می‌نشستند.

مسئولان استانی هم آمده بودند، استاندار و شهردار و رئیس شورا و همچنین نمایندگان مردم قم در مجلس، لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که نماینده قم است نیز به جمع اضافه شد.

ساعت ۹ و ده دقیقه بود که حسن مالکی نژاد از اعضای شورای شهر قم و از مداحان مطرح شهر، پشت تریبون آمد و بعد از سلام و خیر مقدم، هم خوانی سرود را یادآور شد.

سرودی که قرار بود هم خوانی شود، ۵ بند داشت و آخرین بندش برای سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود «تو آن شهید زنده‌ای که اهل آسمان شدی، میان قلب عاشقان همیشه جاودان شدی»

بعد از چند بار تمرین هم خوانی سرود، مالکی نژاد شروع به مداحی می‌کند و محور اشعارش شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است.

ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح بود که صندلی حضرت آقا را در جایگاه قرار می‌دهند و این یعنی چیزی به تشریف فرمایی ایشان نمانده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم هم پشت تریبون آمد و چندین تذکر به جمع حاضر داد، اینکه بسیاری از قمی‌ها تمایل به حضور در این مراسم داشتند اما محدودیت‌ها مانع شد و افرادی که اینجا هستند نماینده مردم قم به شمار می‌روند.

ترددهای مسئولان و محافظان در جلوی جایگاه زیاد می‌شود و شعار «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» نیز نشان از پایان صبر قمی‌ها برای دیدن رهبر عزیز خود داشت.

همه نگاه‌ها به پرده پشت جایگاه سخنرانی دوخته شده است، عده‌ای روی پای خود ایستاده‌اند و تکان خوردن پرده آبی رنگ حسینیه؛ تپش قلب‌ها را بیشتر می‌کرد، ساعت ۱۰ صبح بود که حضرت آقا وارد حسینیه شدند و جمعیت بود که سر از پا نمی‌شناخت و اشک‌های شوق سرازیر و شعار «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» بلند شد.

بعد از چند دقیقه ابراز احساسات جمعیت، حجت الاسلام اسماعیل خورشیدی از قاریان برجسته قمی و کشور به محل قرائت رفت و آیاتی از کلام الله وحی را تلاوت کرد. بعد از آن حسن مالکی‌نژاد برای همخوانی سرود پشت تریبون رفت، او بعد از سلام شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.

همخوانی سرود که شروع شد، حضرت آقا برگه‌ای که سرود در آن نوشته شده بود را در دست گرفتند و با دقت اشعار را دنبال می‌کردند. همخوانی ده دقیقه‌ای به طول انجامید و پس از آن حاج عباس حیدرزاده پشت تریبون می‌رود و مداحی می‌کند.

اشعار او از وصف انقلاب اسلامی شروع می‌شود و به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و شکوه تشییع پیکر او ختم می‌شود؛ حیدرزاده گریز روضه‌اش تنهایی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در شب خاکسپاری زهرای اطهر (س) است و این زمان بود که حضرت آقا دست بر پیشانی گذاشتند و صدای هق هق گریه‌ها، فضای حسینیه را پر کرده بود.

ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه صبح بود که حضرت آقا این‌گونه سخنرانی خودشان را آغاز می‌کنند «خیلی خوش آمدید؛ برادران عزیز خواهران عزیز. مردم عزیز و با افتخار قم. این مراسم ۴۰ یا ۴۱ سال است که هر سال برگزار می‌شود با عظمت؛ مردم سراسر کشور چشمشان به مردم قم است در روز ۱۹ دی به مناسبت آن حادثه بسیار مهم و تاریخ‌ساز».

رهبر انقلاب اسلامی سخنانشان را در دو محور، تبیین و تشریح اهمیت قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ و همچنین تبیین شخصیت حاج قاسم سلیمانی ایراد فرمودند. حضرت آقا در این دیدار دو کلید واژه مهم «ایمان و غیرت دینی» را مسبب به صحنه آمدن مردم، پیروزی انقلاب اسلامی و ادامه این مسیر الهی برشمردند و تا آخر سخنرانی خود ۸ بار این دو واژه را تکرار کردند.

رهبر معظم انقلاب در بخش دوم سخنرانی خود در تبیین ویژگی‌های بارز شخصیتی و اقدامات بزرگ حاج قاسم سلیمانی این‌گونه سخنان خود را آغاز کردند «این بزرگوار، این رفیق خوب و عزیز ما و شجاع ما و خوش‌بخت ما که رفت به ملکوت اعلیٰ پیوست.»

صدای گریه حضار آنجا بلند شد که رهبر معظم انقلاب فرمودند، امروز در مقابل آنچه او سرمنشأ آن شد و برای کشور بلکه برای منطقه به وجود آورد، در مقابل او من تعظیم می‌کنم. کار بزرگی انجام شد، قیامتی به پا کرد. معنویّت او، شهادت او را این جور برجسته کرد؛ این بدرقه‌های ایرانی و آن بدرقه‌های عراقی؛ در کاظمین، در بغداد، در نجف، در کربلا چه کردند با این پیکر اِرباً اِربا از روح مطهّر او، از اعماق دل تشکّر می‌کنیم.

حضرت آقا حملات موشکی بامداد روز چهارشنبه به دو پایگاه آمریکا در عراق را یک سیلی خواندند و بر اینکه مقابله اصلی باید در جهت پایان دادن به حضور فساد برانگیز و ویرانگر آمریکا در منطقه باشد تأکید کردند.

در بخش‌های انتهایی سخنرانی نیز تکبیر بی‌موقع یکی از حضار موجب شد تا حضرت آقا به شوخی بیان کنند که این تکبیر نشان داد خسته شده‌اید و بعد از تشکر از پارلمان عراق و مجلس ایران در خصوص مصوبات خوب برای مقابله با آمریکا، سخنانشان را به اتمام رساندند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgnz97.ak9ny4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما