کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«هدف سلطان قابوس، زندگی کریمانه و در شأن برای عمانیون بود»

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 22 دی 1398 ساعت 10:27

یکی از شخصیت های تأثیرگذار اباضی معاصر در عمان، سلطان قابوس می‌باشد. از زمانی که ایشان زمام حکومت را در عمان به دست گرفته، این کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است. در این گفتگو به گوشه ای از شخصیت فردی، اجتماعی سلطان قابوس از زبان حجت الاسلام دکتر ابراهیم قاسمی فارغ التحصیل دانشگاه ادیان و مذاهب و کارشناس مسائل اباضیه و عمان اشاره می کنیم.


به گزارش قم نیوز یکی از شخصیت های تأثیرگذار اباضی معاصر در عمان، سلطان قابوس می‌باشد. از زمانی که ایشان زمام حکومت را در عمان به دست گرفته، این کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است. در این گفتگو به گوشه ای از شخصیت فردی، اجتماعی سلطان قابوس از زبان حجت الاسلام دکتر ابراهیم قاسمی فارغ التحصیل دانشگاه ادیان و مذاهب و کارشناس مسائل اباضیه و عمان اشاره می کنیم.

1.به عنوان اولین سوال لطفا در خصوص شخصیت فردی و اجتماعی سلطان قابوس بفرمایید.
نام ایشان قابوس بن سعید بن تیمور آل سعید است. وی در 18 شوال 1359 ق مصادف با 18 نوامبر1940م در شهر صلاله در استان ظفار به دنیا آمد. وی هشتمین سلطان از نسل امام احمد بن سعید، مؤسس نخستین از خاندان آل بوسعید می باشد. وی دوران کودکی را در زادگاهش صلاله به یادگیری مباحث مقدماتي زبان عربی و دین مبین اسلام گذراند. 

دوران زندگی پیش از سلطنت سلطان قابوس به چهار مرحله تقسیم می شود، مرحله اول هنگامی است که وی در سن 16 سالگی به دستور پدرش به انگلستان فرستاده شد و به مدت دو سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید. مرحله دوم هنگامي است كه در یک مسافرت گردشی و آموزشی در ارتش پیاده هنگ زرهی انگلیس خدمت کرد. وی سپس در مرحله سوم در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی نیز به خدمت پرداخت. سلطان قابوس پس از بازگشت از آلمان و در مرحله چهارم دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلستان گذراند. 

وی بعد از گذراندن این مراحل چهارگانه در زندگی خود، سه ماه را به جهانگردی پرداخت و بالاخره در سال 1383ق مصادف با 1964م به شهر خود صلاله در عمان بازگشت. ایشان بعد از بازگشت به وطن خود عمان، به مدت شش سال به پژوهش در دین اسلام و همچنین تاریخ و تمدن و مردم¬شناسی عمان پرداخت که البته این کار وی به تاکید پدرشان بوده است. وی همچنین در این فرصت شش ساله، به مطالعه آثار و افکار سیاسی و فلسفی متفکرانی که در شکل گیری فکر و مبانی نظری عالم نقش به سزایی داشته اند، پرداخت. در سال1970م و پس از برکناری پدرش سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید از پادشاهی، قابوس به جای پدرش بر مسند حکومت نشست. وی پس از تکیه زدن بر مسند، لقب سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان را گرفت و از شهر صلاله به مسقط نقل مکان کرد. ایشان زمانی حکومت عمان را به دست گرفت که عمان زیر فشار فقر و عقب¬ماندگی شدیدی قرار داشت و جنگ های داخلی بر علیه پدرش به اوج خود رسیده بود، ولی سلطان قابوس توانست به کمک مستشاران خارجی و همچنین درآمدهای نفتی، آتش این جنگ ها را بعد از پنج سال خاموش و ارکان حکومت را محکم کند و قدم¬هایی را برای وضع نظام کلی و اساسی كشورش بردارد. 

2.به نظر حضرتعالی سلطان قابوس به دنبال چه بود؟
سلطان قابوس برخلاف برخی از رهبران تنها به آمال و آرزوها تکیه نمی¬کند بلکه در مقام عمل پروژه های تکامل یافته ای را که به دنبال نوسازی است و تکیه بر قوانین قبلی حکومت دارد، پایه ریزی می کند. مثلا ایشان با سفرهای متعدّد و دانستن انگیزه مخالفان پدرش، توانست خودش را به عنوان جایگزین مناسبی برای پدرش در سطح جامعه و بین گروه هایی که با هم در حال نزاع بودند، مطرح کند و بین سنت و مدرنیته جمع کند. از این رو در یک سخنرانی بیان کرد: 
«ان هدفنا السامی هو اعادۀ امجاد بلادنا السالفه، هدفنا ان نری عمان و قد استعادت حضارتها الافلۀ و قامت من جدید و اختلت مکانتها العظیمۀ بین شقیقاتها العربیات فی النصف الثانی من القرن العشرین و ان نری العمانی یعیش علی ارضه سعیدا و کریما».
هدف قابوس، زندگی کریمانه و در شأن برای عمانیون بود، از این رو با استفاده از منابع مالی و درآمدها مخصوصا نفت شروع به امور زیربنایی و احداث مدارس و بیمارستان و راه های آسفالت و دیگر موارد کرد که در این مسیر هم بسیار موفق بوده است. از آنجا که سلطان قابوس بازی¬های سیاسی و پیمان های قبیله ای در عمان را می¬دانست، ارتباط مستقیمی با سران قبایل گرفت و چهره به چهره با آنان صحبت کرد و از خواسته¬های آنان مطلع گردید. 
سلطان قابوس با اینکه هدفش حرکت از حالت قدیم به دوره جديد بود ولی تأکید بر اصالت اصلی عمان داشت؛ از این رو پروژه های سنگینی را برای سندسازی فرهنگ و تمدن و محیط زیست پايه ريزي كرده و از پروژه¬هایی که با این موضوعات باشد،حمایت‌های ویژه ای می‌کند.

3.سیاست خارجی سلطان قابوس را چطور ارزیابی می کنید؟
سیاست ایشان مبتنی بر بی‌طرفی و عدم دخالت در نزاع های بین همسایگان و دولت¬های بیگانه است. وی خاستگاه این سیاست را قاعده «لا ضرر و لا ضرار» می‌داند. از این رو با همه دولت‌ها اعم از دولت های عربی یا غیر عربی رابطه¬ی دوستانه برقرار کرده است و در تمامی مجامع بین¬المللی حضور دارد. سلطان قابوس به خاطر ایمان به جمله: «من یتدخل ـ علی المستوی الدولی ـ فی شأن لیس من شأنه کانما ینعق فی واد غیر وادیه» حکومتش شبه عزلت سیاسی است و توانسته با این سیاست عمان را به یک کشور آرام در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

4.سلطان در خصوص سیاست اقتصادی چه چیزی را دنبال می کردند؟
سیاست اقتصادی سلطان قابوس در مواردی خود را نشان می¬دهد که مهم¬ترین آن¬ها عبارت است از: 
الف) عمانی سازی و بومی سازی: این مورد چندین مصداق دارد که شاخص¬ترین آن¬ها عبارت¬اند از:
1.یک سری از کارها ویژه عمانی ها می باشد، از جمله تاکسیرانی، فروشگاه¬های مواد غذایی، پلیس و ارتش، پست و دفتر اسناد رسمی، استقبال در شرکت‌ها و مؤسسات و خیاطی در بعضی از شهرها.

2. استخدام نیروهای کار عمانی به صورت قرارداد پیمانی برابر با نیروهای غیر عمانی در شرکت¬ها و تقدیر از شرکت¬هایی که این قانون وزرات کار را رعایت می‌کنند.

3.فرستادن عمانی‌ها به خارج از مرزها برای یادگیری مهارت¬هایی که در عمان برای آن خلاء وجود دارد، مثلا فرستادن به امریکا و انگلستان و استرالیا و همچنین مصر.

4.جلوگیری از به کارگیری غیر عمانی در وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مگر هنگامی که در آن مسئولیت متخصّصی از عمان نباشد. از این¬رو، دولت قبل از استخدام از سازمان ثبت نسبت به تخصّص افراد استعلام می کند.

ب) گردشگری: با اینکه هوای عمان در بیشتر ماه¬ها گرم است ولی آماده سازی زیرساخت های گردشگری و نقشه جامع گردشگری یکی از کارهایی است که به دستور سلطان قابوس انجام گرفته است. تبدیل عمان به یک منطقه وي‍ژه گردشگری مخصوصا در زمانی که سفر عرب¬ها به اروپا و امریکا بعد از یازدهم سپتامبر بسیار مشکل شده است، می¬تواند یک سیاست اقتصادی بسیار خوب باشد.

ج) سرمایه‌گذاری: می‌توان گفت که در بحث سرمایه‌گذاری عمان بعد از دبی رتبه اول را در منطقه به خود اختصاص داده که بارزترین مکان در بحث سرمایه‌گذاری در عمان، شهر زرقاء است.

د) بورس: پیشرفت معاملات در بورس به شکلی محسوس در عمان دیده می¬شود به گونه¬ای که در مقطعی از تاریخ، فقط 100 سهم معامله می¬شد در حالی که اکنون این میزان به حدود 1000 سهم رسیده است.
از فرصتی که در اختیار بنده و این خبرگزاری قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 85168

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/85168/هدف-سلطان-قابوس-زندگی-کریمانه-شأن-عمانیون

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir