يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 85352
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله مصباح یزدی: مباحث عقلی برای شناخت نظام اسلامی زنده شوند

قم نيوز : رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای شناختن نظام اسلامی باید مباحث عقلی را زنده و این مؤلفه‌ها را ناظر به براهین عقلی بازتعریف کنیم.
مباحث عقلی برای شناخت نظام اسلامی زنده شوند
مباحث عقلی برای شناخت نظام اسلامی زنده شوند
به گزارش قم نیوز آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر یکشنبه در دیدار با اعضای کمیته علمی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» اظهار داشت: شناخت دقیق اسلام منوط به اثبات اصول بدیهی بر مبنای علوم عقلی است.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای انقلاب اسلامی، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد که افراط و تفریط‌هایی که در حوزه فلسفه وجود داشت از بین برود و مسائل به بحث بیشتری گذاشته شده تا زمینه لازم برای کشف حقیقت فراهم شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فلسفه و حکمت، نقش اساسی در پیشبرد فرهنگ اسلامی و حرکت اجتماعی داشته است، گفت: مخالفان و موافقان فلسفه بر تعدیل و جلوگیری انقلاب اسلامی از افراط و تفریط‌ها در این حوزه اذعان داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی زمینه و بستر ارزشمندی برای پیشرفت و توسعه حکمت اسلامی را فراهم کرد، افزود: تأثیرات حکمت اسلامی بر انقلاب اسلامی، نشانه رشد فرهنگی حوزه است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متأثر از تفکر فقهی، حکمی و اخلاقی اسلام است، تصریح کرد: توجه به نیروی‌های جوان، پرانرژی و فعال در عرصه فعال‌سازی زمینه‌های علمی امری ضروری است.

وی اظهار داشت: در زمینه عنوان نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی و تنظیم مباحث، باید از تفسیر دقیق تک تک عناوین آغاز کرد، همچنین موضوعاتی از جمله تعریف حکمت، دایره اسلامی بودن حکمت، انقلاب، بایسته‌ها و ماهیت اسلامی بودن انقلاب و غیره را نیز مورد توجه قرار داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسلامی بودن انقلاب و نقش آن در این پدیده اجتماعی را از مهم‌ترین بایسته‌های بررسی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی دانست و افزود: اسلام از مبانی برهانی که مستحکم‌کننده معارف ناب است، سلسله‌ای از دانسته‌ها را ارائه می‌کند که هر عاقلی آن را درک کرده و هیچ صاحب شعوری در صورت تصور دقیق موضوع و مهمول‌ها، نمی‌تواند آن را انکار کند.

وی بیان کرد: برای شناخت دقیق اسلام باید اصول بدیهی را بر مبنای علوم عقلی اثبات کنیم تا بتوانیم به موفقیت دست یابیم.

بدون حکمت نمی‌توان اسلام و انقلاب اسلامی را تصور کرد

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه باید با بهره‌گیری از فلسفه اسلامی، مبانی را بر اساس اصول عقلی استناد کنیم، افزود: بدون حکمت نمی‌توان اسلام و انقلاب اسلامی را تصور کرد.

وی با بیان اینکه بدون برهان پایه اعتقادات آدمی سست خواهد بود، تصریح کرد: ارتباط حکمت با اسلام، از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: چنانچه ایدئولوژی مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی و مبتنی بر عقل ترسیم شود، رفتارهای اجتماعی مبتنی بر عقل سلیم خواهد شد.

وی بیان کرد: در زمینه نقد مباحث فلسفی و جلوگیری از تعصبات بیجا کم‌کاری شده است که باید کاستی‌ها را مرتفع کرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: برای اینکه امری به شجره طیبه تبدیل شود نیازمند اشراب آب زلال و اخلاص و پاکی است. مسائل مستحدثه جامعه اسلامی را باید ناظر به مبانی فلسفه و حکمت اسلامی تبیین نمود، یادآور شد: با وجود ظرفیت‌های فراوان در سایه‌سار انقلاب اسلامی، آن‌گونه که باید، مسائل مستحدثه را ناظر به عناوین دینی بازتعریف و مبنای فقهی آنها را استخراج و ارائه نکرده‌ایم.

طلاب باید تلاش‌های مجاهدانه داشته باشند

وی در ادامه تأکید کرد: طلاب باید از راحت‌طلبی بپرهیزند و تلاش‌های مجاهدانه داشته باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ضرورت مسائل اجتماعی با عقل درک می‌شود، افزود: باید ساز و کار و متدولوژی بهره‌گیری از عقل در بیان مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: عقل از دلایل اصلی و معتبر در فقه اسلامی به شمار می‌رود بنابراین در مسائل مستحدثه باید در زمینه ادله عقلیه بیشتر کار شود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: برای شناختن نظام اسلامی باید مباحث عقلی را زنده و این مؤلفه‌ها را ناظر به براهین عقلی بازتعریف کنیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcci1q4.2bqpp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما