کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیمیدُر قربانی قضاوت‌های ناعادلانه / تجدید نظر بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بسکتبال

خبرگزاری فارس , 1 بهمن 1398 ساعت 10:30

تیم بسکتبال شیمیدُر قم در دو بازی اخیر خود در لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور را با وجود شایستگی واگذار کرده، باخت‌هایی که در آن رد پای قضاوت بحث برانگیز و بعضا ناعادلانه داوران نیز دیده می‌شود.


به گزارش قم نیوز شیمیدُر تیمی است که چند فصل متوالی در سطح اول رقابت‌های باشگاهی بسکتبال ایران تیم‌داری می‌کند و با توجه به هزینه‌های سرسام‌‌آور این رشته بدون تکیه و اتکاء به بخش دولتی روی پای خود ایستاده و به رشته المپیکی ورزشی ایران خدمت می‌کند اما مدیران شیمیدُر از وضع موجود در قضاوت‌های لیگ برتر گلایه دارند.

تیمی که با حضور چهره‌های سرشناس بسکتبال ایران از جمله چند مهره کلیدی تیم ملی ایران در جام جهانی 2019 بسکتبال نقش ارزنده‌ای در موفقیت تیم ملی ایران برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک 2020 توکیو ایفا کرد، این روزها مظلوم واقع شده تا جایی که صدای هنریک درغوکاسیان رئیس هیات مدیره شرکت شیمیدُر سلف به عنوان یک بخش خصوصی کاملا تاثیرگذار در ورزش ایران را در آورده است.


پایان 12 هفته پیروزی‌های متوالی شیمیدُر با اشتباهات داوری

اتفاقات دو هفته اخیر لیگ برتر بسکتبال دو باخت متوالی را در کارنامه این تیم به ثبت رسانده، تیمی که بعد از بعد از شکست هفته ششم نیم‌فصل نخست لیگ برتر بسکتبال، 12 هفته متوالی تمام حریفان را برده بود و به عنوان یک تیم بی‌رقیب آرام آرام به صدر جدول رده‌بندی نزدیک می‌شد اما در هفته‌های هجدهم و نوزدهم نتایج بر وفق مراد این تیم نبود.

نتیجه نهایی این دو بازی در میهمانی پتروشیمی بندر امام و بازی خانگی برابر شهرداری گرگان ظاهرا به نفع گرگانی‌ها رقم خورد اما شاگردان محمدرضا اسلامی معتقدند در باطن این شیمیدُر نبود که مغلوب حریفان شد بلکه برخی اتفاقات در نحوه قضاوت داوران این دو مسابقه، نقش پررنگ و تاثیرگذاری در پیروزی‌ دو رقیب بالانشین شیمیدُر داشت.

در دو بازی اخیر شیمیدُر مقابل تیم‌های خوب پتروشیمی بندر امام و شهرداری گرگان که نماینده قم هر دو مسابقه را با نتایجی بسیار نزدیک واگذار کرد، شیمیدُر در غیاب سه بازیکن اصلی و کلیدی خود به علت مصدومیت، فقط با اختلاف یکی دو ‌شوت بازی‌ها را واگذار کرد اما دو مساله مهم در این دو باخت چشمگیر است.

 

نقش داوری در شکست شیمیدُر از پتروشیمی

اولین مساله به پنج خطا شدن دو بازیکن کلیدی شیمیدُر یعنی مایک رستم‌پور و اصغر کاردوست در پنج دقیقه آخر کوارتر چهارم رقابت با پتروشیمی بندر امام و زمانی که نماینده قم چند امتیاز از حریف خود پیش بود باز می‌گردد، اتفاقی که در ادامه با پنج خطا شدن مجدد دو بازیکن کلیدی دیگر این تیم یعنی محمد جمشیدی و‌ آرن داوودی در وقت اضافه و ‌زمانی که شاگردان محمدرضا اسلامی پنج امتیاز از حریف قدر خود سبقت گرفته بودند تکرار شد و مجموع این اتفاقات باخت شیمیدُر را رقم زد.

 

اشتباهات فاحش داوری و شکست شیمیدُر از شهرداری گرگان

دومین مساله راجع به تاثیرگذار بودن اشتباهات فاحش داوری به بازی شیمیدُر قم با شهرداری گرگان اختصاص دارد، جالب این است که در تقابل با شهرداری گرگان و فارغ از تکنیکال‌ها و اشتباهات فاحش و نتیجه عوض‌کُنِ حین بازی، در تصمیماتی بی‌سابقه داوران این دیدار دو خطای غیر ورزشی با مالکیت تیم مقابل، دو خطای فنی با مالکیت تیم مقابل و یک دیسکالیفه دقیقا در یک دقیقه آخر بازی با شهرداری گرگان و زمانی که اختلاف بازی فقط یک شوت بود، تقدیم گرگانی‌ها کردند و این اتفاقات به گواه تمام حاضرین در سالن شهید حیدریان قم زمینه‌ساز باخت دوباره شیمیدُر شد.

 

بیانیه‌ باشگاه شیمیدُر: قضاوت جای اشتباه نیست

بعد از این اتفاقات باشگاه شیمیدُر با انتشار بیانیه‌ای در کانال اختصاصی و صفحه خود در فضای مجازی، معتقد است اگر به تصور مسوولان فدراسیون بسکتبال، برگزارکنندگان مسابقات لیگ و رئیس کمیته داوران این فدراسیون چنین، اتفاقاتی یک امر عادی است که هیچ و حساب ما  با کرام‌الکاتبین خواهد بود، اما اگر پاسخ مثبت بوده و این امر غیرعادی تلقی شود در هر دو ‌حالت این باشگاه برای احقاق حقوق خود ملزم به پیگیری تا عدم تکرار چنین اتفاقاتی و اخذ نظر نهایی از فدراسیون بسکتبال است.

از سوی دیگر فدراسیون باید بداند که در دادگاه‌های انتظامی کشور، قضات حتی به دلیل یک اشتباه کوچک توبیخ شده یا گاها از شغل خود یعنی قضاوت معلق می‌شوند. قضاوت جای اشتباه نیست ... آن هم قضاوت‌هایی که سرنوشت یک مجموعه و افراد زیادی را به یک باره عوض می‌کند.




جایزالخطا بودن داوران بهانه است

بنابراین همان‌گونه که فدراسیون بسکتبال در یک برخورد کوچک، بازیکن خاطی، نفری از کادر و یا حتی عطف به سابقه، مدیری را محروم می‌کند در مقابل حتما انتظار این است که داور خاطی که تصمیماتش باعث تغییر نتیجه و موثر در این امر بوده مورد بازخواست قرار بگیرد و نهایتا جریمه و حتی محروم شود.

اینکه مصونیتی آهنین به بهانه جایز الخطا بودن انسان برای داوران ایجاد کنیم در واقع به این معنی است که پایه‌ریزی ایجاد یک هسته فساد را انجام داده‌ایم.

صفر کردن دائمی عقربه نتیجه بازی در مقابل این دو ‌تیم دولتی (پتروشیمی بندر امام و شهرداری گرگان) و به هم ریختن روحیه و اعصاب بازیکنان و کادر فنی تیم مقابل با سوت‌های غیرمعقول توسط کوبل داوری که موجب اعتراض همه شده و بی‌تفاوتی ناظر بازی که اصولا معلوم نیست چه شرح وظایفی دارد، آنقدر چشمگیر است که کمیته داوران و ‌مسابقات ملزم به پاسخ‌گویی به این مهم بوده و این باشگاه خصوصی محق است که در مقابل حجم سنگین سرمایه‌‌گذاری در این رشته تکلیف خود را در مقابله با این رشته نابرابر بخش خصوصی و دولتی در اسرع وقت روشن کند.

 

وقتی تیم داوری شاکله روانی یک تیم را بر هم می‌ریزد

اگر چنانچه به اعتراض‌های به حق باشگاه شیمیدُر رسیدگی نشود باید اینگونه برداشت کنیم که با حضور توجه به بخش دولتی در بسکتبال ایران، سر بخش خصوصی کاملا بی‌کلاه است و متاسفانه در شرایط برابر، شاهد صرف بودجه بیت‌المال و چرخیدن دائم عقربه‌های بازی به سمت نتایج نابرابر به نفع بخش دولتی هستیم.

در بخش دیگری از بیانیه باشگاه شیمیدُر آمده است: 16 سال در تمام سطوح بسکتبال حضور داشتن و نظاره‌گر بودن مسابقات بی‌شمار این مهم را همواره یادآوری می‌کند که در یک بازی برابر و تیم‌هایی هم‌سان سه فاکتور در نتیجه بسیار تاثیرگذار است، تمرکز تیم، تصمیمات داور و فشار تماشاگر، که اگر گزینه سوم را فعلا کنار بگذاریم باید خاطر نشان کنم که تمرکز تیم ارتباط بسیار نزدیکی به تصمیمات داوران داشته و یک کوبل داوری به راحتی می‌‌تواند شاکله روانی یک تیم را بر هم بریزد، اتفاقی که در دو بازی اخیر شیمیدُر قم در لیگ برتر برابر تیم‌های پتروشیمی بندر امام و شهرداری گرگان به وضوح شاهد آن بودیم که اشتباهات داوری در هر دو ‌بازی در عین ناباوری منجر به باخت شیمیدُر شد.

 

عرصه برای باشگاه‌های خصوصی تنگ می شود

در بیانیه دیگر باشگاه شیمیدُر آمده که بعد از اینکه بیانیه اول اعتراض‌ به قضاوت‌ داوران دو بازی اخیر مقابل پتروشیمی بندر امام و شهرداری گرگان و همچنین مصاحبه‌های سایر باشگاه‌های معترض به عملکرد برخی از داوران سوپر لیگی در هفته‌های اخیر، گویا یکی از دست‌های پشت پرده و فردی حاشیه‌ساز که ظاهرا دارای تخصص رسانه‌ای است و در نشر اخبار علیه شیمیدُر ید طولانی دارد و معلوم نیست از کجا تغذیه می‌شود در پی تفرقه آفرینی، با انتشار اخبار کذب سعی در به حاشیه بردن اصل موضوع دارد که البته نه تنها چیزی را تغییر نمی‌دهد بلکه بیشتر دست به نوعی شلوغ‌کاری، فرآفکنی و خراب‌کاری می‌زند.



شایعه درخواست برخی داوران برای قضاوت نکردن بازی‌های شیمیدُر

ادامه بیانیه شیمیدُر می افزاید: با توجه به اخبار منتشر شده این معرکه‌ساز دور گود در فضای مجازی دو‌ حالت وجود دارد، حالت اول اینکه اگر ادعای این فرد پشت‌پرده و حاشیه‌ساز درست باشد کمیته داوران باید لطف کرده و با ذکر نام داورانی که درخواست خود را مبنی بر عدم تمایل برای حضور در کوبل داوری مسابقات شیمیدُر به کمیته داوران و مسابقات داده‌اند، اسامی آنها را از فهرست داوران منتخب مسابقات شیمیدُر خارج کند، زیرا در هر صورت حضور این داوران در بازی‌های شیمیدُر قم با توجه به احتمال زاویه‌دار بودن قضاوت آنها اوضاع را متشنج‌تر خواهد کرد و ما نیز از این فرد رسانه‌ای بابت تفسیر غلط عذرخواهی خواهیم کرد.

 

لزوم برخورد فدراسیون بسکتبال با حاشیه‌سازها

حالت دوم که بیشتر محتمل به نظر می‌رسد، این است که این فرد حاشیه‌ساز که با حضور خود در عرصه بسکتبال معمولا مروج افکار منفی است، مجددا دست به کار شده و با هدف تخریب باشگاه و ذهن داوران و مسوولان و همچنین تشویش اذهان عمومی دست به قلم شده و با اعلام رسمی امتناع داوران از قضاوت مسابقات شیمیدُر دست به انتشار مطلب پرمسئولیتی زده است و با توجه به انتشار این موضوع در فضای مجازی شامل تلگرام و اینستاگرام نامبرده، فدراسیون بسکتبال وظیفه دارد موضوعات مطروحه را تائید و‌ یا تکذیب کند.
 

محرومیت ستاره شیمیدُر بدون برگزاری کمیته انضباطی  

باشگاه شیمیدُر همچنین در بیانیه خود به محروم کردن محمد جمشیدی بازیکن شایسته و ملی‌پوش این تیم شدیدا اعتراض کرده و معتقد است علیرغم مکاتبه رسمی این باشگاه با فدراسیون بسکتبال در خصوص برگزاری جلسه پیرامون دو ‌مسابقه اخیر شیمیدُر با پتروشیمی بندرامام و شهرداری گرگان با حضور مدیران ارشد باشگاه هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

اعتراض شیمیدُر به این است که فدراسیون با کم محلی و حتی بدون برگزاری کمیته انضباطی و صرفا با گزارش همان ناظر و داور که همانند سرداور و ناظر مسابقه قبلی با پتروشیمی که در آن بازی 50 درصد تیم و ‌بدنه اصلی را پنج خطا و ‌نیمکت نشین کردند و در بازی با شهرداری گرگان نیز با صفر کردن عقربه‌های باشگاه شیمیدُر و با اعلام غیر قابل باور چهار خطای فنی، غیر ورزشی و دیسکالیفه به سود گرگانی‌ها و به ضرر شیمیدُر و همچنین اعطای پرتاب‌های آزاد متعدد و مالکیت توپ به تیم شهرداری، آن هم در یک دقیقه پایانی کاملا مسیر بازی را تغییر دادند، باز متاسفانه دست به تصمیم محرومیت گرفته که البته انتظار آن هم دور از ذهن‌ نبود.

 

تجدید نظر شیمیدُر بابت سرمایه‌گذاری در بسکتبال

بنابراین با توجه به توضیحات قبلی و مستندات فعلی کاملا مبرهن است که باشگاه شیمیدُر و باشگاه‌های از این دست به هیچ وجه نباید به فکر صعود یا تلاش برای کسب مقام در این قبیل لیگ‌ها باشند و حضورشان تنها در حد پر کردن جدول مسابقات و سرگرم کردن تماشاچیان و در نهایت ایجاد درآمدی برای بالانشینان باشد.

در بخش پایانی بیانیه باشگاه شیمیدُر قم آمده است: باشگاه شیمیدُر ضمن محکوم کردن محرومیت محمد جمشیدی، با مانیتورینگ و رصد کامل وضعیت موجود قطعا تصمیمی در خور و متناسب با تصمیمات بالانشینان گرفته و تا حصول نتیجه که چیزی به غیر از احترام به بخش خصوصی با رعایت آداب نشست و گفتگو و تعامل نمی‌باشد، مطالبات خود را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 85397

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/85397/شیمید-ر-قربانی-قضاوت-های-ناعادلانه-تجدید-نظر-بخش-خصوصی-سرمایه-گذاری-بسکتبال

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir