کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«اهتمام همگانی به اقتصاد مقاومتی» نسخه قوی شدن ملت است

خبرگزاری فارس , 2 بهمن 1398 ساعت 13:10

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با تاکید بر این که حمایت از نخبگان و تولیدکنندگان داخلی از الزامات اقتدار اقتصادی کشور است، گفت: اهتمام همگانی به اقتصاد مقاومتی، نسخه قوی شدن ملت ایران در برابر فشارهای دشمنان است.


به گزارش قم نیوز رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تاریخ ساز پایتخت نکات بسیار مهمی را در جمع انبوه نمازگزاران آدینه تهران بیان فرمودند از جمله این که قوی تر شدن کشور در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه اقتصاد و تولید علم، تنها راه ادامه مسیر عزت ایرانیان است که اگر این امر محقق شود، دشمن دیگر حتی جرأت تهدید کردن ملت ما را هم ندارد.

البته مقام معظم رهبری چندین سال است که به شیوه‌های مختلف و در دیدارها و جلسات گوناگون این مهم را متذکر شده و به ویژه در کلان مقوله اقتصاد مقاومتی، اهتمام همگانی برای رسیدن به اهداف مدنظر در این مساله را خواستار می‌شوند.

 

اهمیت نقش آفرینی مردم و مسئولان

حجت الاسلام دکتر سعید فراهانی فرد با اشاره به اهمیت فوق العاده رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه هفته گذشته تهران اظهار کرد: این که ما باید در درون قوی شویم تا دشمن حتی جرأت تهدید ما را هم نداشته باشد، ناظر به رفتار مردم و مسئولان است به خصوص مسؤولان و مدیران که باید در ابعاد مختلف از جمله در بُعد اقتصادی به درستی به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: رهبری معظم در سال‌های اخیر بارها این موضوع را مورد توجه و تأکید قرار داده‌اند و نقطه ثقل بیانات و مطالبات ایشان نیز ناظر به فراهم کردن بستر تحقق اقتصاد مقاومتی به خصوص در رابطه با سیاست گذاری‌ها و نیز حمایت‌های مناسب از تولید ملی و رفع موانع و محدودیت‌های نادرست در این جهت است.

 

مسؤولان در عمل از تولید ملی حمایت کنند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم همچنین ابراز کرد: در واقع آن چه از مسؤولان و متولیان امور انتظار می‌رود این است که نه صرفاً در شعار بلکه در مقام عمل از تولید ملی حمایت کرده و موانع و گره‌های فراروی بخش خصوصی را در مسیر فعالیت بهتر اقتصادی و تولید و اشتغال بیشتر مرتفع کنند.

وی با تأکید بر اینکه اساساً اقتصاد مقاومتی به دنبال مردمی کردن اقتصاد است، گفت: ما با مردمی کردن اقتصاد و درون زا نمودن آن است که می‌توانیم ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی کشور و به ویژه نیروی انسانی ارزشمندمان را در مسیر شکوفایی مطلوب قرار داده و از ثمرات آن برای قوی تر شدن در عرصه اقتصاد بهره مند شویم.

 

رونق بخشیدن به اقتصاد با عمل به نسخه اقتصاد مقاومتی

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی، رونق بخشیدن به اقتصاد و نیز بومی سازی فناوری در عرصه‌های گوناگون از جمله آثار و برکات تحقق اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: شناخت صحیح آسیب‌ها و نقاط ضعف اقتصادی کشور و تلاش به منظور ترمیم ساختارهای اقتصادی موجود، از جمله الزامات مهم قوی‌شدن کشور است که این مهم البته مستلزم رویکرد و نگاهی کلان و بلند مدت به اقتصاد در راستای زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است که مقام معظم رهبری به طور خاص، آن را در قالب بیانیه گام دوم انقلاب مطرح فرمودند.

 

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع گستاخانه برخی کشورهای غربی در روزها و هفته‌های اخیر در کشورمان گفت: نوع رفتار آمریکا و سه کشور اروپایی در قضیه برجام نشان داد که به حرف و قول غربی‌ها به هیچ وجه نمی توان اطمینان کرد و همان طور که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه فرمودند البته ما به جز آمریکا، ابایی از مذاکره با دیگران نداریم اما در عین حال به آن‌ها اطمینان هم نداریم و یگانه راه ادامه مسیر عزتمند ما همانا قوی شدن در داخل است.

فراهانی‌فرد همچنین افزود: پس از این قضایا، کسانی که احتمال می‌دادند با امید داشتن به کشورهای دیگر می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد، باید متوجه شده باشند در عین این که ما با دنیا تعامل باید داشته باشیم اما مهم تر از همه ، ایستادن روی پای خودمان و به کار انداختن ظرفیت‌های درونی کشور است.

 

لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور

وی ادامه داد: به لطف الهی ما هم از حیث نیروی انسانی و هم منابع طبیعی و اقلیم چهار فصل، امکانات بسیار خوبی در اختیار داریم که باید از این ظرفیت‌ها به درستی در جهت رفع نقاط ضعف خود استفاده کنیم

این اقتصاددان حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم کاهش اتکای بودجه کشور به فروش نفت تصریح کرد: اتکای به نفت باید حتی الامکان کم شود تا در صورت تحریم و فشارهای بیشتر دچار مشکلات افزون‌تر نشویم، ضمن آن که در این باره لازم است که از ظرفیت‌های مالیاتی به درستی استفاده کنیم.

 

ضرورت اصلاح نظام مالیاتی با هدف عدالت اجتماعی

وی افزود: متاسفانه گاهی در جایی که باید مالیات بگیریم، درست عمل نمی‌کنیم و به عنوان مثال در همین سال‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز، شاهد پدید آمدن ثروت‌های بادآورده ای هستیم که عموماً مالیاتی هم به آن‌ها تعلق نمی گیرد و این در حالی است که نظام مالیاتی کشور باید به گونه ای باشد که ضمن تقویت روند تولید در کشور زمینه ساز تقویت عدالت اجتماعی شود.

وی اضافه کرد: ما در این زمینه دچار ضعف‌ها و نقص‌های جدی هستیم که باید هر چه سریعتر به رفع آن‌ها بپردازیم.

 

قوی‌شدن کشور با حمایت عملی از نخبگان جوان

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین با تاکید بر لزوم پرهیز از واردات کالاهای لوکس و غیرضروری گفت: ما باید در عمل به نیروی جوان و مستعد توجه کرده و بهای لازم را به این‌ها بدهیم و این رویه البته شعاری نباشد چرا که حمایت از نخبگان جوان ، قطار کشور را در مسیر ریلی می‌گذارد که در نهایت به حول و قوه الهی باعث قوی تر شدن ما می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش مردم در بحث حمایت از تولید ملی و به خصوص مصرف کالای تولید داخل اظهار کرد: هم باید تولیدکننده ما که خودش جزئی از مردم است کالای باکیفیت تولید کند و هم این که مردم گرایش به سمت خرید و مصرف کالای داخلی داشته باشند تا به این وسیله شاهد رونق اشتغال در کشور باشیم.

 

گره گشایی از مشکلات با پرهیز از اسراف و تبذیر

فراهانی فرد در خاتمه بیان کرد: پرهیز از اسراف و تبذیر چه از ناحیه مردم و چه به خصوص از ناحیه مسئولان و مدیران، ضرورت و بایسته مهم دیگری است که باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه همگان باشد تا در سایه مصرف بهینه و هزینه کرد درست منابع بتوانیم به تدریج از معضلات اقتصادی کشور، گره گشایی کنیم.

انتهای پیام/2258


کد مطلب: 85440

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/85440/اهتمام-همگانی-اقتصاد-مقاومتی-نسخه-قوی-شدن-ملت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir