کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز:

فناوری نرم عامل توسعه کشورهای پیشرفته دنیاست

خبرگزاری مهر , 2 بهمن 1398 ساعت 19:43

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به توسعه و پیشرفت برخی کشورهای جهان اشاره و بیان کرد: آن چیزی که در کشورهای پیشرفته موجب ماندگاری می‌شود بهره بری از فناوری‌های نرم است.


به گزارش قم نیوز سید محمد حسین سجادی نیری ظهر چهارشنبه در نشست معرفی صنایع خلاق از مجوز تا حمایت که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر مدل‌های پیشرفت فناوری در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که نتیجه این تحقیقات به ضرورت توجه به فناوری در اسناد بالادستی کشور تأکید دارد.

وی با تأکید بر اینکه نقشه جامع فناوری‌های کشور به موضوع فناوری‌های نرم و فرهنگی نیز توجه دارد، بیان کرد: در طول سال‌های گذشته همه تمرکز کشور به فناوری‌های سخت بوده است و ما عادت کردیم که به سمت فناوری‌های قابل لمس روی بیاوریم در حالی که فناوری نرم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به توسعه و پیشرفت برخی کشورهای جهان که به فناوری‌های نرم توجه داشته‌اند، اشاره و عنوان کرد: آن چیزی که در کشورهای پیشرفته موجب ماندگاری می‌شود بهره بری از فناوری‌های نرم است.

وی ادامه داد: کشورهایی که راز پیشرفت و توسعه آن‌ها بهره بری از فناوری‌های نرم است به دنبال انتقال پیشرفت‌هایشان به دیگر کشورها نیستند.

سجادی نیری با بیان اینکه نباید فناوری‌های نرم و سخت را در یک سطح دید، تصریح کرد: اما متأسفانه در مواردی فناوری‌های نرم و سخت را در یک جبهه و با یک معنا دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در آینده تولید علم و گفتمان بیشتری در حوزه فناوری‌های نرم داشته باشیم تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

علم را از جنس دانایی و فناوری را از جنس توانایی می‌دانیم

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز با تأکید بر اینکه ما علم را از جنس دانایی و فناوری را از جنس توانایی می‌دانیم، گفت: در نتیجه فناوری آمده تا ما را با استفاده از علم در حوزه‌های مختلف توانمند کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تغییرات ایجاد شده در طبیعت به ما توانمندی می‌دادند که این نوع را فناوری سخت می‌گویند، تصریح کرد: فناوری‌های فرهنگی یک رسته از حوزه فناوری‌های نرم می‌شوند و مدیریت، آموزش، مالی و … نیز دیگر شاخه‌های این فناوری هستند.

سجادی نیری با بیان اینکه فناوری‌های نرم عامل اصلی ایجاد تغییر در کشورها و جامعه جهانی هستند، یادآور شد: هر تغییری که بتواند انسان و جامعه را به یک جهش و رفتار جدید برساند، بدون در نظر گرفتن ارزش آن رفتار، فناوری نرم نام دارد.

وی با اشاره به اینکه باید بحث فناوری‌های نرم در نشست‌های علمی حضور داشته باشد، بیان کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به گونه‌ای تدوین شده است که از شرکت‌های فرهنگی و هنری و سایر شرکت‌ها با فعالیت مشابه حمایت نمی‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: صنایع خلاق کشور می‌تواند ما را از فروش نفت بی‌نیاز کند و این تنها به عنوان یکی از حوزه‌های فناوری‌های نرم است.

وی با بیان اینکه فناوری‌های نرم در مقابل تهاجم‌های فرهنگی دشمن قرار می‌گیرند، ابراز کرد: فروش فرهنگ با حفظ چارچوب‌های فرهنگی یک فعالیت مؤثر است که باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشیم.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 85449

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/85449/فناوری-نرم-عامل-توسعه-کشورهای-پیشرفته-دنیاست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir