سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 85706
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون دامپزشکی قم:

حمل دام بدون پلاک بارکدار در قم ممنوع شد

قم نيوز : معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قم گفت: حمل‌ونقل دام فاقد پلاک بارکدار از امروز ۱۵ بهمن‌ماه در مبادی ورودی و خروجی قم ممنوع شد.
حمل دام بدون پلاک بارکدار در قم ممنوع شد
حمل دام بدون پلاک بارکدار در قم ممنوع شد
به گزارش قم نیوز محمدابراهیم داداشی افزود: در این طرح که بر اساس قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ممنوعیت بارگیری، حمل، تردد و کشتار دامهای فاقد پلاک بارکدار بین استانها صورت  می‌گیرد، بستری فراهم‌ شده تا تمام واحدهای پرورشی دام دارای شناسه‌ای ۱۵ رقمی به‌عنوان شناسه جهادی شوند.

وی با بیان این‌که این ۱۵ رقم نشان‌ دهنده اطلاعاتی از جمله کشور،‌ استان، کد واحد دامداری و کد دام است، اضافه کرد: اگر از یک واحد دامپروری دام‌ها به مقصد کشتارگاه یا واحد پرورشی در استانی دیگر حمل شود، شماره پلاک‌ها در سامانه قرنطینه سازمان دامپزشکی ثبت و مجوزی برای حمل دام صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که مسئول فنی کشتارگاه یا واحد پرورشی مبدا از صحت شماره پلاک‌ها در سامانه اطمینان حاصل نماید، دستور تایید تخلیه را صادر می‌نماید.

داداشی با بیان این‌که اجرایی شدن طرح از قاچاق دام جلوگیری می‌کند، گفت:‌ این طرح شرایطی فراهم خواهد کرد تا نقل‌وانتقال دام سالم در بستر مشخصی صورت گیرد و از انتقال دام بیمار از استانی به استان دیگر جلوگیری شود.

وی افزود: در این راستا برای نقل‌وانتقال دام از مجتمع دامپروری دامشهر قم باید سلامت دام توسط مسئول فنی تایید، پلاک‌کوبی صورت گیرد و گواهی حمل صادر شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد از حمل‌ونقل دام در استان قم در بستر قانونی و با تایید مسئول فنی واحدها صورت می‌گیرد و با اجرایی شدن این طرح از وقوع درصد بالایی از تخلفات جلوگیری به عمل می‌آید.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار راس دام سنگین، شامل گاو شیری و گوساله پرواری در قم پرورش داده می‌شود که تقریبا بیش از ۶۰ درصد جمعیت گوساله پروار است.

جمعیت گوسفند و بز داشتی ۴۰۰ هزار راس و دام سبک پرواری ۳۰۰ هزار راس در حال پرورش است؛ ۸۵۰ راس اسب و قاطر نیز در استان قم وجود دارد که بخشی در روستاها و بخشی نیز در ۱۲ باشگاه سوارکاری پرورش داده می‌شود.

منطقه دامشهر قم نیز به مساحت ۷۵۰ هکتار در ۱۴ کیلومتری قم احداث شده و در آن ۱۴۵۰ واحد دامپروری، تجاری و خدماتی مستقر می باشد که شامل تعداد ۵۷۲ واحد گوساله پروار و ۷۱۲ واحد پرورش گوسفند پروار است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcfvedc.w6dtxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما