شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : 85788
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون میراث قم:

بحران آتش بر بازار کهنه و نو قم خیمه زده‌است

قم نيوز : معاون میراث، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اینکه بحران آتش بربازار کهنه و نو قم خیمه زده است، گفت: هر لحظه امکان دارد بحران و شعله‌های پنهان آتش در بازار نو و کهنه برافروخته شود.
بحران آتش بر بازار کهنه و نو قم خیمه زده‌است
بحران آتش بر بازار کهنه و نو قم خیمه زده‌است
شاهین ایل بیگی روز شنبه در ستاد باز آفرینی پایدار شهری قم بیان کرد: زیرساخت‌ها و شبکه‌های اتصال رسانی در بازار کهنه و نو در مجموع کاملا ناایمن است.

وی گفت: در همین حال مجموعه بازار کهنه و نو با اعتبار ۳ میلیارد تومانی در حال مرمت و تعمیر می باشد.

ایل بیگی ابراز کرد: در مجموعه ۲۸۰ حجره در بازار کهنه نو درحال حاضر فعال است.

وی گفت:‌آماده سازی، پیشگیری، حفاظت و مدیریت بحران برای ساماندهی و بهسازی بازار نو کهنه مورد نیاز است.

معاون میراث، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم تصریح کرد: ۳۴۷ هزار میلیارد ریال در مجموع برای ساماندهی بازار کهنه و نو مورد نیاز می‌باشد.

ایل بیگی گفت:‌ تهیه سند راهبردی به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی برای ساماندهی مجموعه بازار نو کهنه قم مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: سند مدیریت بحران و ایجاد پایگاه احیای میراث تاریخی در ادامه ساماندهی بازار نو کهنه قم ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶ گذرتاریخی قم مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته‌است، کف سازی، بدنه سازی و مرمت آثار تاریخی در این زمینه انجام گرفته است.

وی دربخش گفت: در ۳۱۵ هکتار از بافت تاریخی قم ۷۳ اثر ثبت شده وجود دارد.

۱۷ اثر تاریخی قم ساماندهی می شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت:‌ برای دادن جان تازه به بافت‌های تاریخی قم ۱۴ محور در قالب ۱۷ پروژه از سال ۹۵ آغاز شده‌است.

غلامرضا جانقربان افزود:‌ از این ۱۷ پروژه تاکنون در ۱۴ پروژه عملیات کف سازی و جداره سازی انجام و ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده‌است.

وی ابراز کرد: برای بهسازی مجموعه بازار نو و کهنه قم تعامل مشترکی بین شهرداری و میراث فرهنگی قم شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین برای پیشبرد طرح های بهسازی در مجموعه بازار نو و کهنه باید دستگاه های دخیل دیگر مانند اوقاف و امور خیریه هم ورود پیدا کنند.

در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری که با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار قم برگزار شد روند بازآفرینی و ساماندهی بافت تاریخی قم و مجموعه بازار کهنه و نو مورد بررسی قرار گرفت.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است. بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون، پنج دوره مرمت در بازار کهنه این استان که یکی از بازارهای تاریخی می‌باشد انجام شده است. این مرمت‌ها در مقیاس‌های مختلف شامل ایجاد طاق‌های فرو ریخته، سبک‌سازی، حذف الحاق‌ها، استحکام‌بخشی، سفیدکاری، آجرفرش می‌باشد. در این بازار کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و غیره فعال است. این بازار که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcfcedc.w6dtcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما