کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مصباح‌یزدی: راز موفقیت در دین عبودیت است

خبرگزاری تسنیم , 25 بهمن 1398 ساعت 3:39

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: راز موفقیت در دین بندگی است و فردی در این مسیر موفق است که منفعت وابستگان و خودش را به رضایت الهی ترجیح ندهد.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز در سلسه نشست های علمی آموزشی ولایت فقیه از نظر تا عمل در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به حضرت زهرا(س) ارادات ویژه ای داشت و همین مساله در روز قیامت هم سبب اعنلای جایگاه این شهید بزرگ اسلام خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شکل گیری و استمرار مبحث ولایت فقیه دارای پیچیدگی های زیادی است که باید در مراکز علمی به آن بیش از گذشته پرداخته شود.

وی اضافه کرد: شیعیان فقط در دوره زمانی امامین صادقین(ع) از یک آرامش نسبی برای دریافت مباحث علمی و معارفی را به دست آوردند و در بقیه 250 سال دوران ائمه اطهار(ع) فضای خفقان و محدودیت حاکم بود.

مصباح یزدی اظهار داشت: در دوره ای که شیعیان فقط با تقیه امکان حیات داشتند، پایه ریزی تشکیلات سیاسی و اجرایی خیالی بسیار دور و غیرممکن به نظر می رسد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: محدودیت های سیاسی دوران 250 ساله ائمه اطهار به حدی بود که فکر کردن به شکل گیری حکومتی شیعی مانند رویایی غیر قابل تحقق بود.

وی افزود: ارتباط شیعیان با نواب اربعه و قطع ارتباط با آنها بعد از پایان غیبت صغری تدبیر الهی ائمه اطهار برای آماده کردن شیعیان برای غیبت کبری بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با آغاز غیبت کبری، نواب عام حضرت ولی عصر(عج) در سرزمین ایران و خراسان که دورتر از حکومت مرکزی بودند به تبیین و نشر معارف شیعی پرداخته و مردم را برای تشکیل حکومتی مخالف با حکومت مرکزی آماده کردند.

مصباح یزدی گفت: نواب عام و فقهای شیعی با چند قرن فعالیت تبلیغی و معارفی در دوران صفویه جامعه و حکومت را برای تبعیت از معارف اسلامی و دینی مجاب کردند، این اقدام فقهای شیعه در حالی که است که تا چند قرن قبل از آن کوچکترین تنفسی به شیعیان داده نمی شد.

وی افزود: اگر کسی صحنه واقعی و حفقان حاکم بر شیعه در طول تاریخ را مورد بررسی قرار دهد هیچ گونه شانسی برای برای بقای آن نمی تواند متصور باشد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: ولایت فقیه در طول تاریخ به دلیل خفقان حاکم بر جامعه اسلامی با مظلومیت کامل و فقط در محافل خصوصی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: در بین فقهای شیعی خواجه نصیر الدین طوسی حق بزرگی بر گردن تمام علمای شیعی دارد، خواجه نصیر فقیهی بود که با نفوذ به دستگاه حکومتی مغولان به تدریج زمینه هویت بخشی به شیعه را به وجود آورد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  بیان داشت: خداوند بر پیروان مکتب اهل بیت(ع) منت گذاشت که با وجود 14 قرن محدودیت در قرن حاضر به یک فقیه روحانی امکان قیام و تشکیل حکومت داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام راحل بصیرت، شجاعت و  ایمانی فوق این مسائل در بین بقیه مردم داشت و آن چیزی که سبب ایجاد چنین ویژگی هایی در امام راحل شد، اخلاص واقعی ایشان بود، امام راحل خود را بنده خدا می دانست و دیگر برای او فرق نمی کرد که کسی بر له یا علیه او شعاری یا مطلبی بنویسد.

وی یادآور شد: راز موفقیت در دین بندگی است و فردی در این مسیر موفق است که منفعت وابستگان و خودش را به رضایت الهی ترجیح ندهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: آرامش و اطمینان خاطری که در امام راحل موج می‌زند از همین اخلاص و عبودیت ایشان ناشی می شد که در دلهره آمیزترین شرایط نیز اخم به آبرو نمی آورند.

وی گفت: فردی که اسلام را به درستی شناخته باشد و به وظیفه خود کاملا آگاه باشد در برابر وضعیت امروز فلسطین موضع گیری درستی انجام می دهد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: صنعت نظامی و صنعت دفاعی ایران به حدی از پیشرفت رسیده که آمریکا عملا خود را یکی از رقبای منطقه ای ایران قلمداد می‌کند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 85930

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/85930/آیت-الله-مصباح-یزدی-راز-موفقیت-دین-عبودیت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir