دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب : 86213
منبع : خبرگزاری فارس

قم هوشیار و آرام/ آخرین وضعیت کرونا در استان قم

قم نيوز : با وجود اخبار خلاف واقع متعددی که در خصوص شرایط نامساعد شهر قم مطرح می‌شود مردم با رعایت نکات بهداشتی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند.
قم هوشیار و آرام/ آخرین وضعیت کرونا در استان قم
قم هوشیار و آرام/ آخرین وضعیت کرونا در استان قم
به گزارش قم نیوز با وجود حواشی متعددی که طی روزهای اخیر در خصوص کروناویروس و انتشار آن در شهر قم منتشر شده و اخبار ضد و نقیض، مردم قم به دور از هیچ حاشیه‌ای و با رعایت نکات بهداشتی فردی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند.

براساس این گزارش، طبق اخبار اعلام شده از سوی مسوولان وزارت بهداشت تاکنون بیش از 60 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که بیشترین تعداد در شهر قم بوده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: از روز گذشته تا ظهر امروز و بر اساس بررسی نمونه های آزمایشگاهی ارسالی از مناطق مختلف کشور و از بیماران مشکوک ابتلا به کووید19(کروناویروس جدید)، 18 مورد قطعی جدید ابتلا به این بیماری، مثبت شد که نمونه های آزمایشگاهی ارسالی 8 نفر از این بیماران در شهر قم، یک نفر در استان همدان، 3 نفر در شهر تهران، دو نفر در استان مرکزی، دو نفر در استان اصفهان و دو نفر در استان گیلان، مثبت اعلام شد و 4 نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند که با احتساب موارد جدید تا امروز 61 مورد قطعی ابتلا به کووید19 در کشور داشتیم.

کیانوش جهانپور ابراز امیدواری کرده که با رعایت بهداشت فردی و عمومی و همچنین عزم و انگیزه قوی که در جامعه به دنبال هشیاری نسبت به این بیماری ایجاد شده، در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانیم این بیماری را مهار، کنترل و حذف کنیم.

اگرچه با هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، مردم از ترددهای غیرضروری پرهیز کرده و حتی‌الامکان در خانه‌های خود مانده‌اند اما شهر در عین خلوتی و آرامش، پویایی و تحرک خود را دارد.

با توجه به کمبود برخی اقلام بهداشتی نیز، با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، این اقلام به صورت کنترل‌شده در داروخانه‌های شاخص شهر بین مردم توزیع خواهد شد.

داروخانه‌های شبانه روزی بیمارستان علی بن ابیطالب(ع)، شبانه روزی دکتر جلیلی، شبانه روزی دکتر ونارجی، شبانه روزی دکتر محدث، شبانه روزی دکتر کاویانی، شبانه روزی دکتر فتحی، شبانه روزی درمانگاه بقیه الله(عج)، شبانه روزی دکتر یزدیان، شبانه روزی ۱۹ دی، شبانه روزی دکتر طلوعی، شبانه روزی دکتر امیرابراهیمی، شبانه روزی بیمارستان گلپایگانی، شبانه روزی اکسیر، شبانه روزی دکتر شیخ، شبانه روزی دکتر صبوحی، شبانه روزی دکتر وامق، شبانه روزی دکتر رمضانی، الهادی، شبانه روزی دکتر اکرمی، شبانه روزی دکتر رشیدی، شبانه روزی دکتر حسینی، شبانه روزی دکتر مریدی، دکتر فرهنگ‌فر و... بخشی از این داروخانه‌ها هستند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که بسته‌های بهداشت فردی نیز ویژه خانواده‌های قمی به زودی در بین آنها توزیع می‌شود. معاون کل وزارت بهداشت هم امروز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر کمبود ماسک در داروخانه‌ها گفت: ماسک‌ها را در قم خانه به خانه خودمان تحویل می‌دهیم.

برخلاف اخبار خلاف واقعی که از برخی رسانه‌های خارجی عنوان شده، مردم به طور عادی در شهر تردد کرده و خبری از قرنطینه و کنترل آمد و شدها نیست؛ دو بیمارستان کامکار و فرقانی نیز در شهر قم برای مبتلایان به کروناویروس اختصاص یافته است.

با تصمیم شورای مدیریت بحران استان نیز مدارس، نهادهای علمی و دانشگاهی و حوزوی تا پایان هفته تعطیل هستند؛ امروز با مصوبه شورای تامین استان هم، نمازهای جماعت و مراسمات مذهبی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) موقتا تعطیل شده و محدوده ضریح مطهر بانوی کرامت نیز با نرده حائل شده است.

نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسانی نیز طی اطلاعیه‌هایی خدمات غیرحضوری خود را تقویت کرده و از مردم خواسته‌اند که تا زمان برقراری آرامش کامل و حذف خطر کروناویروس به صورت حضوری به ادارات مراجعه نکرده و از خدمات غیرحضوری استفاده کنند.

مراجع تقلید و علما نیز طی روزهای اخیر با صدور پیام‌ها و در سخنرانی‌های خود بر ضرورت رعایت بهداشت فردی در راستای مقابله با این ویروس در کشور تاکید کرده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مردم باید در شرایط شیوع بیماری مسائل بهداشتی را جدی بگیرند، گفت: حفظ جان و سلامت از مسائل واجب است و اگر کسی کوتاهی کند در پیشگاه خداوند مسؤول است؛ در عین خونسردی مردم باید به توصیه‌های مسؤولان عمل کنند.

آیت الله سبحانی نیز با بیان توصیه هایی در خصوص بیماری کرونا از مردم خواست که اخبار صحیح را از مسؤولان امر دریافت کنند. وی ادامه داد: برای مقابله با این بیماری، همه باید به مسئولان پرشکی مراجعه کنند و توصیه آنها از جمله حضور نیافتن در اجتماع ها، برای ما حجت است.

آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید در پاسخ به یک استفتاء، لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی را بر همگان لازم دانست و گفت: مسئولان نیز باید با جدیت، تدابیر لازم و فوری را برای ممانعت از شیوع بیشتر بیماری عملی کنند.

دانشگاه علوم پزشکی قم هم که رئیسش نیز جزو مبتلایان به این ویروس اعلام شده، طی روزهای اخیر در اطلاعیه‌های متعددی ضمن تشریح علائم و جزئیات کروناویروس، بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرده است.

از چهارشنبه رسما شهر قم به عنوان کانون کروناویروس در کشور مطرح شده و به همین منظور مجموعه نهادهای مدیریت بحران، بهداشت و درمان و... برای پیشگیری از گسترش و مقابله با این ویروس به طور جدی فعال شده‌اند.

تاکنون در کل کشور 12 نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند که 8 نفر در قم بوده‌اند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjt8eo.uqemvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما