سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : 86245
منبع : خبرگزاری مهر

استرس و ترس خطرناک‌تر از کرونا/ تأکید بر رعایت بهداشت فردی

قم نيوز : امروز با توجه به انتشار ویروس کرونا در قم و برخی مناطق کشور، نیاز به فضای هم‌دلی، همبستگی به دور از سیاسی بازی و التهاب و استرس داریم.
استرس و ترس خطرناک‌تر از کرونا/ تأکید بر رعایت بهداشت فردی
استرس و ترس خطرناک‌تر از کرونا/ تأکید بر رعایت بهداشت فردی
به گزارش قم نیوز هنوز چند روزی از فضای انتخاباتی دوم اسفندماه و مشارکت مردم پای سرنوشت خود نگذشته است که با انتشار اخبار مربوط به وجود ویروس کرونا در کشور فضای جامعه ملتهب شده و همه مردم را با استرس و نگرانی روبرو کرده است.

ویروس کرونا اگر چه واگیردار و همه گیر است ولی می‌توان با خود آگاهی و خود مراقبتی با این ویروس مقابله کرد.

ویروس کرونا مانند ویروس‌های دیگر و بیماری‌های دیگری نیاز به داروی اساسی ندارد و فقط به خود مراقبتی نیاز دارد؛ همان‌طور که در اوج انتشار ویروس آنفلوانزا در ماه‌های آبان و آذر با آن مقابله و این ویروس همه‌گیر را از شهر دور و جامعه و خانه خود دور کردیم؛ برای مقابله با این ویروس به اصطلاح خطرناک هم در گام نخست نیاز به تجهیز همگانی به سلاح آگاهی و داروی خود مراقبتی است.

اگر در گام اول بهداشت فردی را رعایت و هر شخصی از خود شروع کند به حول و قوه الهی و تدبیر می‌توان این ویروس را هم به در برد؛ در گام بعدی هم نیاز به حفظ بهداشت عمومی با مشارکت آحاد مردم و همه گروه‌های اجتماعی، مسئولان و غیره داریم؛ همبستگی، اتحاد و یک دلی در این زمان شاید بیشتر از هر زمانی برای مقابله با این ویروس به آن نیاز داریم.

همان‌طور که در جریان توطئه‌های دشمنان نیاز به گرفتن اخبار و آگاهی‌های خود از منبع مناسب و قابل اعتمادی داریم برای مقابله با ویروس کرونا و راه‌های مبارزه با آن هم نیاز داریم اخبار و آگاهی خود را تنها از منبع موثق وزارت بهداشت و برش استانی آن یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استانی بگیریم.

قم به عنوان کانون انتشار ویروس کرونا نامیده می‌شودگ جای تأمل ندارد چرا که این شهر یک شهر توریستی و در هر زمان و فصلی زائران مختلفی از این شهر عبور و تردد دارند باید برای سرعت بخشیدن به کنترل این ویروس فضای جامعه این شهر فضایی آرام و به دور از ترس و التهاب باشد و مسئولان امر هم وظیفه دارند تجهیزات بهداشت فردی اعم از ماسک و مواد ضد عفونی به همراه بروشورهای آموزشی را در اختیار مردم قرار دهند.

در این میان خبرنگاران که پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند وظیفه سنگین‌تری را بر عهده خواهند داشت؛ آن‌ها باید در این شرایط حساس بهترین نقاط آموزشی و علمی را در ارتباط با ویروس کرونا، اخبار درست و آمار دقیقی به دور از ترس را در اختیار مردم قرار داده و مسئولان امر هم با خبرنگاران و مردم هماهنگ و آمار دقیقی را از طریق خبرنگاران در اختیار مردم قرار داده تا با اتحاد با این ویروس مقابله کنیم.

تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی و هم‌چنین دوری از حضور از اماکن عمومی تا بهبود شرایط و کنترل ویروس این روزها در شهر قم حائز اهمیت است و با همکاری بین مردم و مسئولان و فعالان اجتماعی و … این ویروس را هم شکست داده و فضایی آرام و سالم ی را برای مردم و جامعه به ارمغان آوریم.

تغذیه سالم برای داشتن سیستمی قوی برای مقابله با ویروس کرونا

یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: تغذیه سالم برای افراد در این شرایط لازم است چرا که نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و ویروس کرونا انکار ناپذیر است؛ بهره‌گیری از مواد غذایی حاوی ویتامین آ مانند جگر و لبنیات و هم‌چنین ویتامین ث مانند فلفل دلمه‌ای و انواع مرکبات و میوه‌ها و سبزی‌ها به ویژه سبزی‌های با رنگ تیره قرمز و انواع سیب زمینی، هویج و اسفناج باید در برنامه غذایی باشد.

مصرف روزانه مایعات به میزان کافی به ویژه مایعات گرم مانند شیر گرم و چای کم‌رنگ و غیره الزامی است

مرتضی عزیزی بیان می‌کند: مصرف روزانه مایعات به میزان کافی به ویژه مایعات گرم مانند شیر گرم و چای کم‌رنگ و غیره الزامی است هم‌چنین افراد باید از مصرف انواع خورشت‌ها و سوپ‌های حاوی انواع سبزی‌های تازه و انواع غلات بهره‌مند شوند و مصرف ترشی‌ها و غذاهای حساسیت‌زا و انواع ادویه‌های بسیار تند و فلفل قرمز را محدود کنند.

به گفته وی، باید مصرف انواع فست‌فودها و مواد غذایی سرخ شده و سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی حذف کرد این روزها افراد نیاز به استراحت کافی و خوابیدن شبانه با شروع خواب از ساعت ۱۰ شب بیشتر نیاز دارند.

استرس خطرناک‌تر از ویروس کرونا

طبق گفته‌های کارشناسان در این شرایط احساس غم، استرس سردرگمی و یا ترس به همراه عصبانیت در هر نوع بحران امری طبیعی است به همین دلیل به خودتان و دیگران برچسب ضعیف بودن یا ترسو و غیرطبیعی بودن نزنید.

در زمان بیماری و یا در شرایط پر استرس به اندازه کافی استراحت کنید؛ خواب خوب و کافی کمک می‌کند که توان خود را بازیابی کنید ساعت‌هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و هرگز از دارویی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

یک روانشناس می‌گوید: از موقعیت‌هایی که استرس شما را زیاد می‌کند دوری کنید برای مثال شنیدن و یا گوش کردن به شایعاتی درباره کرونا که سبب ترس می‌شود دوری کنید از اجتماعات پرتنش دوری کرده و بیشتر به دعا و نیایش بپردازید.

مدیریت استرس کودکان

سید جواد موسوی می‌افزاید: به کودکان خود برای کنار آمدن با استرس ناشی از طغیان بیماری ویروس کرونا کمک کنید؛ کودکان ممکن است در این زمان به اشکال مختلف با اضطراب و عصبانیت و هم‌چنین گوشه‌گیری و یا بی‌اختیاری در ادرار به استرس ناشی از ویروس پاسخ دهند به واکنش کودکان پاسخ حمایت کننده‌ای به همراه آرامش دهید.

وی اظهار می‌کند: اطلاعات دقیق و اطمینان بخش در اختیار کودکان قرار دهید اگر فردی از خانواده مبتلا است با سن و گفتاری که برای آن‌ها قابل فهم است بفهمانید که جای نگرانی نیست اگر خود دچار استرس هستید چگونه می‌توانید استرس کودکان را مدیریت کنید.

در این شرایط خاص بیش از هر چیز و هر زمانی نیاز به آرامش و امیدواری داریم با افزایش روحیه معنوی و پناه بردن به خداوند و ائمه اطهار به برکت کریمه اهل بیت (س) بر این بحران هم پیروز خواهیم شد اگر خود مراقبتی و استرس را مدیریت کنیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcenw8v.jh8pei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما