دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : 86438
منبع : خبرگزاری فارس

مدیریت منابع آبی پنج زیرحوضه آبخیز نیازمند تامین اعتبار است

قم نيوز : رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: تاکنون به منظور مدیریت حوضه‌های آبخیز، فعالیت‌‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی در 30 زیرحوضه به پایان رسیده اما مدیریت منابع آبی پنج زیرحوضه مطالعه شده به علت نبود اعتبارات لازم به مرحله اجرای پروژه نرسیده است.
مدیریت منابع آبی پنج زیرحوضه آبخیز نیازمند تامین اعتبار است
مدیریت منابع آبی پنج زیرحوضه آبخیز نیازمند تامین اعتبار است
به گزارش قم نیوز محمود دلشادفر با اشاره به اهتمام اداره آبخیزداری و حفاظت خاک در راستای مدیریت حوضه‌های آبخیز استان قم اظهار کرد: قم‌رود، سلمان زواریان، طغرود و کهک کبار حوضه‌های آبخیز استان قم است که این حوضه‌های اصلی به‌عنوان منشأ شناخته شده و به 70 زیر حوضه تقسیم‌بندی می‌شود.
وی با بیان اینکه برای شناسایی این حوضه‌ها و زیر حوضه‌ها از ظرفیت متخصصان اداره مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم استفاده شده است، اضافه کرد: شاید حوضه‌های آبخیز در برخی از مناطق از جمله دشت‌ها و شهرها نیز وجود داشته باشد اما با توجه به موقعیت جغرافیایی آن‌ها این حوضه‌ها برای استان قم منشأ آبی نخواهند بود.
رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه سالانه چهار حوضه آبخیز آورد آبی قابل توجهی برای استان قم دارند، گفت: چگونگی بهره‌مندی از این منابع آبی مهم‌ترین موضوع مورد توجه اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم است.
وی از اجرای فعالیت‌های بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی برای بهره‌مندی از منابع آبی در زیرحوضه‌ها یاد کرد و گفت: قبل از اجرا مطالعات مورد نیاز توسط متخصصان انجام و بعد از شناسایی نیازهای منطقه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در دستور کار قرار می‌گیرد.
دلشادفر با بیان اینکه از میان 70 زیر حوضه آبخیز استان قم مطالعات تفصیلی برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در 35 زیر حوضه انجام شده است، مطرح کرد: تاکنون فعالیت‌‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی در 30 زیرحوضه به پایان رسیده اما پنج زیرحوضه به علت نبود اعتبارات لازم به مرحله اجرا پروژه نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری با استفاده از اعتبارات ملی به همت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اجرا می‌شود، عنوان کرد: در سال 96 برای مناطق بالادست پردیسان اعتباری از سوی استانداری اختصاص داده شد اما از سال 97 تاکنون هیچ اعتباری استانی برای فعالیت‌های آبخیزداری اختصاص داده نشده است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdciv5av.t1aqp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما