شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 86599
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

وضعیت کسب و کارها در دوران پسا کرونا چه می شود؟

قم نيوز : فیروزی گفت: دولت باید با تیم قوی دانشگاهی به همراه شورای هماهنگی اقتصادی سیاست پسا کرونایی تدوین کند.
وضعیت کسب و کارها در دوران پسا کرونا چه می شود؟
وضعیت کسب و کارها در دوران پسا کرونا چه می شود؟
به گزارش قم نیوز علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کاراشاره به شرایط ویژه کسب و کارهای داخلی و خارجی در مواجهه با ویروس کرونا و سرعت بخشیدن به اعطای مجوزهای کارگاه ها، گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی تسهیل کننده صدور مجوزهای کسب و کار است، یعنی مرکز پایش مسیر صدور مجوزها را هموارتر و زمان را کوتاه تر می کند چرا که مسئول اصلی صدور مجوزها خود نهادهای مربوط به آن کسب و کار هستند.

بحران کرونا قابلیت های خوبی را نمایان کرد
وی با اشاره به قول وزیر صمت برای اعطای مجوزهای ۲۴ ساعته برای تولید مواد خاص در برخی کارگاه ها نیز افزود: وزارت صمت مجوزهایی که قرار بود ظرف مدت چند ماه صادر کند را به علت شرایط بحرانی و خاص در ظرف مدت کوتاه تری اعطا می کند و این نشان می دهد که ویروس کرونا در برخی بخش ها بحران را به فرصت تبدیل کرده و پتانسیل نهفته دستگاه ها را نشان می دهد.

فیروزی ادامه داد: یعنی این توان در دستگاه های ما وجود دارد که با زمان کمتری به فعالان اقتصادی اجازه ایجاد اشتغال بدهند. مواردی که در حالت عادی به زور می توانستیم به دستگاه ها بقبولانیم، حال شاهد اجرای آن ها هستیم.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: ویروس منحوس کرونا نشان داد که اندازه کارکنان دولت نیز بسیار زیاد است و ما می توانیم دولت را خیلی سبک تر به روش کاربرد الکترونیکی و مجازی مدیریت کنیم.

وی افزود: با همه این اوصاف امیدواریم دولت ها درس بگیرند که در شرایط عادی هم می توان در صدور مجوزها زنجیره وار و سریع تر عمل کرد.

فیروزی با اشاره به شرایط ایجاد شده برای کسب و کارها گفت: این روزها همه می دانیم این کسب و کارها در سراسر دنیا با کاهش سمت تقاضا به مشکل بر خوردند. باید دید پس از گذر این دوران چه سیاست هایی در پیش گرفته می شود تا منجر به تحریک تقاضا شده  و تشدید تورم رخ ندهد.

تیم دانشگاهی پای تدوین سیاست های پسا کرونایی بیایند
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که مسئول چینش سیاست های پسا کرونایی کیست؟ گفت: شخص یا دستگاه خاصی را نباید موظف به این امر مهم بدانیم، بلکه همگی به همراه قشر عظیم دانشگاهی باید راهکار و سیاست های اعمالی را تدوین و اجرایی کنند تا وضعیت بعد از ریشه کن شدن این بیماری بدتر نشود.

فیروزی گفت: شورای هماهنگی اقتصادی باید خیلی دقیق روی وضعیت بازارها پس از ویروس کرونا کار کند. این اتفاق جهانی است و تنها ایران را دچار مشکل نکرده است.

وی بیان کرد:  برخی ها می گویند این بحران اقتصادی از بحران سال ۲۰۰۹ که اروپا با آن دست به گریبان بود نیز بدتر  خواهد بود و نیازمند برنامه ریزی جدی برای کسب و کارهای خرد و متوسط است.

دیپلماسی اقتصادی راه تبدیل تهدید کرونا به فرصت است
رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: یکی از بخش هایی که باید به طور خاص روی این موضوعات کار کند، حوزه دیپلماسی اقتصادی است چرا که بحران ویروس کرونا جهانی است.

وی افزود: کشش خاص کشورهای همسایه به کالاهای خاص از جمله کالاهای پزشکی منجر می شود که در صورت برنامه ریزی دقیق،  حتی نیاز بازارهای همسایه برای اقلام پزشکی را در دست بگیریم. به قول گفتنی در بحران ها فرصت ها نمایان می شوند.

فیروزی ادامه داد: به واسطه تقاضا در کشورهای همسایه و شاید فراتر می توان راهی برای رونق و تبدیل تهدید به فرصت پیدا کرد. جمعی باید این زمان ها را مستند سازی کنند.

او بیان کرد: کسب و کارهای پلتفرمی بهترین روزها را پیش روی خود دارند تا بتوانند کسب در آمد کنند و از طرفی کسب و کارهای سنتی بهترین فرصت برای تبدیل شدن بخشی از کارشان به پلتفرم، دارند.

فیروزی توضیح داد: حتی این روزها دولت و نهادها باید اهمیت جدی دولت الکترونیک را درک کنند و دولت را به معنای واقعی الکترونیکی مدیریت کنند.

وی افزود: این نباشد که یک بار مسیر را الکترونیک پیش برویم و یک بار پرینت بگیریم. کارمندان باید با فضای دولت مجازی و الکترونیک آشنا باشند، شاید شرایط به نحوی برسد که افراد تا مدت موقتی امکان خروج از منازل را نداشته باشند و دولت باید پاسخگوی نیازهای آن باشند.

دولت الکترونیک واقعی، به دنبال احتکار ماسک نمی رود
فیروزی ابراز کرد: در بحث تولید و توزیع هم به همین منوال است یعنی زنجیره دولت الکترونیک به قدری به هم پیوسته باشد که ما بدانیم چه کالایی از کجا تولید به کجا می رود و مصرف کننده نهایی این کالا کیست.

وی افزود: زمانی که کد شناسه های کالا به همراه اجناس باشد دیگر لازم نیست که در بحران ها با تعزیرات و ناجا به دنبال کشف انبارهای احتکار باشیم چرا که می دانیم چه کالا کجا و چه مقدار است.

فیروزی با اشاره به کاهش میزان تاثیر ویروس کرونا به کسب و کارها توسط دولت ها اظهار کرد: دولتی ها البته این روزها به سراغ تولیدات آمده اند و ما هم تلاش هایی کردیم. تنفس در حوزه بیمه، مالیات و بدهی بانک ها برای اقساط بدهی هاست که خوشبختانه بانک های خصوصی و دولتی هم پای کار آمده است.

این مقام مسئول در پایان گفت: با اطمینان به انجام تنفس ها قدم بر می داریم تا حال کسب و کارها را بهتر کنیم و از این دوران عبور کنیم. ساختن فرصت از تهدید ها کاریست که باید عملیاتی کنیم کشور ما دارای منابع بسیار غنی است که حتی تحریم هم نمی تواند جلوی پیشرفت آن  را بگیرد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcgyn97.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما