سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 86903
منبع : خبرگزاری ايرنا

حرمت شکنان حرم کریمه اهل بیت (س) تنها ماندند

قم نيوز : در پی تجمع و جسارت جمع اندکی از افراد در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و شکستن بخشی از یکی از درب های این بارگاه ملکوتی، بگو مگوها و تحلیل های زیادی در میان فعالان و کانال های فضای مجازی صورت گرفته است که وجه تشابه همه آنها اعلام انزجار از افراطی گری و اقدامات هنجارشکنانه توسط متحجران از یکسو و حمایت قاطع از تصمیم مسئولان نظام برای تقویت روند مهار شیوع ویروس کرونا در کشور و حفظ جان مردم می‌باشد.
حرمت شکنان حرم کریمه اهل بیت (س) تنها ماندند
حرمت شکنان حرم کریمه اهل بیت (س) تنها ماندند
به قم نیوز با اعلام رسمی بسته شدن درهای حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران که در قالب یک بیانیه مشترک از سوی بهرام سرمست استاندار قم و تولیت های حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران به منظور همراهی با روند مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا انجام شد،  چند ده نفر با جمع شدن مقابل درهای حرم مطهر، به این اقدام اعتراض کردند. برخی از آنها نیز بعد از تجمع مقابل یکی از درهای حرم، در اقدامی حرمت شکنانه بخشی از یکی از درها را شکستند تا بتوانند به زور وارد حرم شوند. 

 از عصر دوشنبه که این حرکت هنجارشکنانه در شهر مقدس قم صورت گرفت، برخی گمانه زنی ها قوت گرفت و حتی انگشت های اتهام به سمت برخی افراد و شخصیت  ها نیز نشانه رفت، اما بعد از بیش از شش ساعت از بروز این حادثه، نه تنها هیچ شخصیت، جریان و یا گروهی از این اقدام هنجارشکنانه حمایت نکرده، بلکه همه اظهارنظرها و تحلیل ها، یکپارچه حمایت از تصمیم ستاد هماهنگی مقابله با کرونا و نفی اقدام افراط گرایان می باشد.

یکی از مهمترین مطالبات مطرح شده در این راستا در فضای مجازی برخورد با افراد هنجارشکن و حرکت های افراط گرایانه و ریشه یابی این جریان ها می باشد.
همزمان برخی شخصیت های حوزوی نیز در این خصوص اظهار نظر کرده اند.  حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی استاد سطوح عالی حوزه علمیه با انتشار فیلمی از تجمع این افراد در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: وقتی شور و شعار بر عقلانیت و شعور غلبه کند و کسانی میدان داری کنند که نه خود شناخت درست و عمیقی از دین دارند و نه به توصیه های مراجع عظام اهمیت می دهند و نه به دستور صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تبعیت از تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت.

از سوی دیگر برخی کانال ها  نیز مداخله برخی گروه های منتسب به جریان تشیع انگلیسی را در این اقدام جدی تلقی کرده و ادعا کردند: تعدادی از عوامل منتسب به جریان تشییع انگلیسی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حمله و هنجارشکنی کردند. این کانال ها بر این باورند که این جریان با حاشیه سازی به دنبال امنیتی کردن فضای قم و انعکاس تفکری افراطی از مذهب شیعه و وجهه قم است.

منابع مستقل هنوز در خصوص صحت و سقم این ادعا اظهارنظر نکرده اند. 

در همین زمینه کانال امید مردم نوشت: در پی اعلام تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران با تایید تولیت های این دو مکان مقدس، عده ای افراد معلوم الحال با تجمع در مقابل درب های حرم مطهر، اقدام به شکستن بخشی از "درب ساعت" حرم مطهر کردند.در حالی که این اقدام با انتقاد و اعتراض مردم قم همراه بود، نیروهای انتظامی اقدام به متفرق کردن این افراد کردند.

این کانال تلگرامی در ادامه این تحلیل یادآورشد: هتک حریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) در حالی از سوی عده ای معلوم الحال صورت گرفت که قطعا هیچ فرد منتقدی نسبت به تصمیم بسته شدن درب های حرم، حاضر به وارد شدن آسیب به حرم مطهر نیست.بسیاری از مردم قم در حالی که از بسته شدن درب های حرم مطهر به عنوان ملجاء و ماوای شیعیان ناراحت هستند ولی در پیام هایی از این تصمیم که در راستای حفظ سلامت زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت بوده است ، حمایت کرده و خواستار برخورد قاطع با مسببان این اقدام شدند.
کانال مجمع خبرنگاران نیز در تحلیلی تحت عنوان" وقتی عقلانیت در سایه افراط گرایی رنگ می بازد" به این اقدام این گروه اندک در قم پرداخت و نوشت: امروز وزارت بهداشت با موافقت تولیت حرم حضرت معصومه(س) به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، دستور بستن (موقت) این مکان مقدس شیعیان را صادر کرد. اما ساعتی بعد از بسته ‌شدن درب های این مکان، عده ای با حضور در مقابل درب حرم، خواستار گشایش حرم مطهر شدند که این خواسته مخالف توصیه های پزشکی و تصمیمات کلان کشور است.
 این افراد حیدرگویان درب حرم حضرت معصومه (س) را شکستند و وارد آن شدند. در نگاه اول تصور می شود حمله کنندگان به حرم حضرت معصومه، در باور به تشیع استوار هستند اما شکستن در حرم رفتار دون شانیت حرم و صاحب آن است.

این کانال در ادامه این تحلیل نوشت: این افراد از لفظ «حیدر حیدر» استفاده می کنند در حالیکه صاحب این لقب یعنی حضرت علی (ع) به عنوان پایه گذار مذهب تشیع در دفاع از جان مسلمین و در جنگ با کفار اقدام به کندن در قلعه خیبر کرد که همگان داستان آن را می دانند. امروز عده ای در قم که داعیه دار عشق به حضرت علی (ع) و اهل بیت او هستند؛ با شکستن در حرم حضرت معصومه (س) به این خانه و صاحبش حرمت شکنی کردند.

در این میان کانال حوزوی فقاهت هر چند رفتار غلط این افراد معدود را تایید نکرده اما نسبت به برخی کانال ها تحلیل متفاوتی را ارائه داده است. 

این کانال که وابسته به یک موسسه حوزوی است، نوشت: "خروجی تعطیلی خانه ملت و برقراری برنامه دورهمی، می شود شکسته شدن درب حرم کریمه اهل بیت (ع)".  در روزهایی که دورهمی های پولی جمع نمی شود و مراجعین کارگزاری های بورس در دفاتر کوچک پیشخوان دولت ازدحام می کنند و دورهمی تلویزیون هم با رعایت نکات بهداشتی به کار خود ادامه می دهد، حرم اهل بیت در قم تعطیل می شود. یکی بهانه سرگرمی مردم را در قرنطینه خانگی دارد و دیگری بهانه پول رساندن به مردم در این اوضاع بد اقتصادی، ولی آیا در شهر خون و قیام و این همه عاشق خاندان اهل بیت و متوسلین همیشگی عمه سادات، بهانه ای برای باز نگه داشتن حرم پیدا نشد؟

این کانال در ادامه نوشت:  بله در هر امری افراط، خطرناک و دور از عقل است ولی پرسشی که ذهن همه دغدغه مندان را درگیر می کند این است که این همه طلبه ای که عاشقانه در عوارضی قم، مسافرین را تب سنجی می کنند حاضر نیستند با افتخار زوار حرم را تب سنجی کنند؟ آیا مواد ضد عفونی کننده ای که حتی فروشگاه های نه چندان بزرگ قم برای آلوده نشدن فروشگاه و مشتریانشان در اختیار مردم  قرار می دهند، تهیه اش برای مسؤولین حرم کار سختی بود؟ ما هم با تجمع به هر دلیلی مخالفیم و شرایط موجود را هم درک می کنیم اما با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و همکاری مسؤولان میشد با مدیریت ورود و خروج و زوار و جلوگیری از ازدحام، درب حرم حضرت معصومه (س) و محل آرامش مردم را این چنین بسته و حالا با سوء استفاده دار و دسته شیعه لندنی از بی تدبیری مسؤولین، شکسته نبینیم.

کانال مدافعان حرم نیز در مذمت اقدام شب گذشته نوشت: عده ای در اعتراض به تعطیلی حرم بدون تبعیت از قانون، درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند. واقعا باید با این ... برخورد قهر آمیز بشه که از رهبری و ولایت فقیه زمان هم جلوتر هستند.مسئولان، علی رغم اینکه دل های ما سراسر دلتنگی دیدار حرم های اهل بیت علیهم السلام است، از تصمیم شما در امور مدیریتی، کنترل، انتظامی و امنیتی این گونه موارد حمایت می کنیم.

کانال قم 1400 نیز نوشت: دوست عزیزی که درب حرم حضرت معصومه (س) را شکستی، زیارتت قبول، خدا قبول کنه که با فعل حرام خواستی امر مستحبی را به جای آوری، هزینه آن را کی داده؟ آیا اگر در منزل زیارت بخوانید امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) صدای شما را نمی شنوند؟، چرا با این کارها چهره شیعه و دین را خراب می کنید، این فیلم ها فردا توسط افراد ضد انقلاب چماق میشه  بر سر شیعه و اسلام.

کانال انقلاب نیوز نوشت: تعدادی از مردم بدون تبعیت از قانون، درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند.این رفتار قانون شکنانه در حالی است که اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

کانال عالیجناب نیز نوشت: تعدادی از مردم بدون تبعیت از قانون، درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند. آدم میمونه به این جماعت ...چی باید بگه.

کانال خبر فوری قم نیز در مطلبی با عنوان "شکستن درب حرم حضرت معصومه در اعتراض به تعطیلی حرم!" نوشت: تعدادی از مردم بدون تبعیت از قانون، در ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند.این رفتار قانون شکنانه در حالی است که اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
کانال اصلاح طلبان قم نیز نوشت: اعتراض اقشار مردم به قانون‌شکنی عده‌ای محدود، اگرچه تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) که عصر امروز با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شد، موجب تشکر اقشار مختلف مردم قم شده و تأکید داشتند ما باوجود ناراحتی بابت تعطیلی حرم، از این تصمیم تشکر می‌کنیم، اما عده‌ای بسیار اندک هم بودند که با قانون‌شکنی بخشی از درب ساعت حرم حضرت معصومه(س) را شکسته و وارد حرم شدند.

قرارگاه سابیری عمار نیز نوشت: ‏قابل پیش بینی بود طیف تندرویی که همیشه آبروی شیعه و ایران را می‌برد، به بهانه زیارت  دست به شکستن بخشی از درب حرم حضرت معصومه(س) بزند! دستگاه امنیتی و قضایی استان قم تا کِی با این جماعت مماشات می‌کند؟!تا کجا آبروریزی و بحران‌سازی آنها را تحمل می‌کند؟ اقلا بگویند ما هم بدانیم...

کانال خاکریز انقلابیون نیز در تحلیلی شکستن درب حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) را مذوم دانست و نوشت: تعدادی از مردم بدون تبعیت از قانون، درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است، با آنکه بسیاری از مردم قم بصورت تماس تلفنی با رسانه ها یا انتشار پست یا کامنت هایی در شبکه های اجتماعی، از این که شرایط شیوع کرونا در کشور به گونه ای شده که به ناچار هر گونه محل تجمع از جمله امکان مذهبی باید بسته شود، ناراحت هستند اما این اقدامات را در راستای حفظ جان مردم مورد حمایت قرار داده و از این که به عده ای اندک اجازه داده شد، حرم حضرت معصومه (س) در قم و همچنین امام رضا (ع) در مشهد، هتک حرمت کنند، گله مند و خواستار برخورد قانونی با عوامل این اقدامات موهن هستند. /

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcfm1dc.w6dvxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما