چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : 86949
منبع : خبرگزاری تسنیم

عضو جامعه مدرسین: وظیفه شرعی ما پیروی از نظرات متخصصین در حفظ جان و سلامتی است

قم نيوز : عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وظیفه شرعی ما پیروی از نظرات متخصصین در حفظ جان و سلامتی است.
وظیفه شرعی ما پیروی از نظرات متخصصین در حفظ جان و سلامتی است
وظیفه شرعی ما پیروی از نظرات متخصصین در حفظ جان و سلامتی است
یه گزارش قم نیوز آیت‌الله محسن فقیهی با اعلام محکومیت حرکات ساختارشکنانه عده‌ای در شکستن درب‌های حرم برای جلوگیری از تعطیلی این مکان مقدس اظهار داشت: در این شرایط جای تعصبات مذهبی نیست و نباید این‌گونه هتک حرمت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همه ما به اهل‌بیت(ع)، توسل و ارادت داریم، اما در این چند روز به مصلحت است که ازنظر قانونی و شرعی به تعطیلی حرم توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما در مسائلی که اتفاق می‌افتد برای خودمان و کشور باید به خداوند توکل و به ائمه توسل داشته باشیم و از خدا غافل نباشیم و در همه احوال به یاد معبود باشیم، این وظیفه ماست که از ائمه اطهار(ع) مدد بگیریم و بخواهیم تا مشکلاتمان رفع شود، اما درعین‌حال باید به تصمیمات حیاتی نیز توجه داشت.

 فقیهی خاطرنشان کرد: وقتی در کشور تصمیمی گرفته می‌شود و ارگان‌های رسمی کشور نظر جمعی‌شان بر آن اتفاق‌نظر پیدا می‌کند و متخصصین فنی مطلبی را اعلام می‌کنند، نباید با آن عناد ورزید.

وی تصریح کرد: وظیفه شرعی ما پیروی از نظرات متخصصین است، زمان جنگ صدام علیه ایران نیز اگر آن هنگام که بر سر مردم بمب می‌انداختند؛ از سوی مسئولان کشور اعلام می‌شد مردم در خانه بمانند و حضور در خیابان‌ها احتمال خطر دارد ما وظیفه داشتیم برای حفظ جان انسان‌ها به این تصمیمات عمل کنیم.

وی گفت: حکومت وظیفه دارد جان انسان‌ها را حفظ کند و قوانین و مقرراتی را بگذارد، در این شرایط وقتی متخصصین فنی اعلام کنند که اجتماعی نباید شکل بگیرد و شرایطی را ذکر می‌کنند و تشخیص‌هایی را در مورد سفر‌ها و تجمعات می‌دهند باید از آن تبعیت کرد.

فقیهی ادامه داد: رهبری و مراجع توصیه‌های خود را اعلام کرده‌اند و دولت و ملت وظیفه‌دارند به این دستورات عمل کنند و این وظیفه شرعی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: همه ما از این شرایط متأثر و ناراحت هستیم و دوست داشتیم به زیارت برویم و هنگام عبادت در حرم باشیم، ولی وقتی دستوری بیاید برای حفظ جان، عمل مستحب برای ما حرام می‌شود، زیارت مستحب است و وقتی دستور برسد احتمال خطر باشد این عمل مستحب نیز حرام می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: استفاده از دارو با توصیه پزشکان برای حفظ جان نیز وظیفه شرعی برای ما به وجود می‌آورد و اگر مصرف نکردیم و جانمان به خطر افتاد، قتل نفس مرتکب شده‌ایم.

فقیهی خاطرنشان کرد: اگر در این اجتماعات فردی مبتلابه کرونا شود و جانش را از دست دهد قطعاً ما مسئول هستیم و زمانی که مردم وارد اجتماعات شوند و برای زیارت و نماز جمعه اصرار داشته باشند و در این میان برای کسی اتفاق ناگواری بیفتد ما مسئول هستیم.

وی اظهار داشت: وظیفه شرعی ما تبعیت ازنظر متخصصین فن و مراجع و رهبری است، در این باره نظر علما و حوزه‌های علمیه نیز تبعیت ازنظر متخصصان امر است و نباید با تعصب با آن مواجه شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcf11dc.w6dvjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما