يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : 87025
منبع : خبرگزاری فارس

حفظ سلامتی مقدم بر بسیاری از امور دینی است

قم نيوز : مسؤول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی گفت: فقها در اولویت بین سلامت و بهداشت و امر دینی، سلامت را ترجیح می‌دهند که سلامتی مقدم بر بسیاری از امور دینی است که از جمله موارد استثنا در این زمینه شهادت است.
حفظ سلامتی مقدم بر بسیاری از امور دینی است
حفظ سلامتی مقدم بر بسیاری از امور دینی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام حسین جلالی امروز با بیان اینکه در ادله فقهی بحثی به عنوان تزاحم وجود دارد، اظهار کرد: برخی اوقات بین دو امر به عنوان مثال بین حفظ سلامتی انسان و انجام یک واجب به عنوان مثال روزه گرفتن تزاحم ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزه برای سلامتی و صحت بدن مضر باشد همه فقها می‌فرمایند اینجا روزه گرفتن لازم نیست و حفظ سلامتی واجب است.

استاد حوزه و دانشگاه با ذکر مثال دیگر در زمینه تزاحم گفت: اگر آب برای وضو یا بدن ضرر دارد اینجا تزاحم بین وضو و سلامتی بدن ایجاد می‌شود و اگر برای سلامتی ضرر داشته باشد عمل عبادی حذف می‌شود و به دنبال جایگزین مانند تیمم می‌روند بنابراین سلامتی مقدم می‌شود.

 

سلامت بر بسیاری از امور دینی مقدم است

وی عنوان کرد: همه فقها در اولویت بین سلامت و بهداشت و امر دینی، سلامت را ترجیح می‌دهند که سلامتی مقدم بر بسیاری از  امور دینی است که از جمله موارد استثنا در این زمینه شهادت است.

حجت‌الاسلام جلالی یادآور شد: اگر در مکان‌هایی هستید که آب کمی در اختیار شما است این آب فقط می‌تواند برای آشامیدن یا وضوی شما باشد در اینجا همه بیان می‌کنند آب را برای خوردن و سلامتی خود مصرف کنید و برای وضو می‌توانید تیمم کنید.

وی ادامه داد: اگر ما آب کمی داشته باشیم که این آب تنها برای حیوان در بیابان کافی است بنابراین برای حفظ جان حیوان باید مصرف شود و برای وضو لازم است تیمم کرد بنابراین این اندازه اسلام به مسئله جان و سلامت انسان و حیوان اهمیت می‌دهد.

مسؤول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه جان و سلامت انسان مقدم بر بسیاری از موارد است، گفت: اماکن متبرکه و مشاهد مشرفه از فرزندان برای ما عزیزتر هستند و محل آرامش و امنیت ما هستند ولی زمانیکه بین رفتن به حرم و مبتلا شدن به بیماری مسئله مطرح می‌شود؛ اینجا سلامتی مقدم است و به صورت موقت باید از حضور در اماکن متبرکه و مشاهد مشرفه خودداری شود.

وی عنوان کرد: زیارت حرم که امر مستحبی شبیه به واجب است، می‌توان در صورت بستن درب‌ها که بنا به ضرورت صورت گرفته از راه دور انجام شود.

حجت‌الاسلام جلالی تصریح کرد: ارتباط با ائمه در بعد مکان مطرح نیست بلکه از راه دور نیز می‌توانیم با حضرت معصومه(س)، علی بن موسی الرضا(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) ارتباط برقرار می‌کنیم. اگر چه اولویت ما در صورت دوران آرامش و نبود تزاحم بین مسائل بیماری و سلامت حضور در امکنه است.

 وی با اشاره به مسئله اضطرار در زمینه ابتلا به کرونا، گفت: طبیعی است که ما می‌توانیم از راه دور نیز زیارت کنیم و ارتباط خود را با ائمه اطهار(ع) داشته باشیم و به صورت موقت از حضور در این امکنه محروم شویم.

مسؤول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: مسئله مهمتر و اولویت بالاتر حفظ سلامت سلامت فردی و اجتماعی است که ممکن است حضور در این امکنه فرد ده‌ها نفر آسیب ببینند و به فوت عده زیادی بیانجامد اینجا مصلحت اقتضا می‌کند که سلامت را بر حضور در این امکنه مقدم بداریم.

 

افراد متعصب مانع ریشه‌کنی دیرتر بیماری می‌شوند

وی با اشاره به اقدامات برخی افراد در اعتراض به بسته شدن درب‌های این اماکن مقدس گفت: افرادی که تعصب یا جمود دارند یا ناشی از جهل یا واقعا مغرض هستند، برخی جریان‌ها که از سوی بیرون کشور حمایت می‌شود سبب تحریک احساسات و عواطف افراد می‌شوند و از این جهل افراد استفاده می‌کنند و آسیب و خشونت را به همراه دارند.

حجت‌الاسلام جلالی یادآور شد: به طور طبیعی زمانی که بحث سلامت پیش می‌آید وظیفه ما است که از این مسئله دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه امنیت و سلامت مردم مقدم بر بسیاری از امور است، گفت: برخی اوقات انسان به این اندازه نمی‌تواند تشخیص دهد که در حال از بین بردن یک انسانی است که ناشی از تحجر و جمودی است که در برخی افراد وجود دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbsgbw.rhbz5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما