سه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 87050
منبع : خبرگزاری فارس

369 مدال رهاورد ووشوکاران قم از میادین 98

قم نيوز : مردان و زنان ووشوکار استان قم در سال 1398 موفق به کسب 369 مدال از رده‌های سنی مختلف مسابقات داخلی و برون‌مرزی این رشته شده‌اند.
369 مدال رهاورد ووشوکاران قم از میادین 98
369 مدال رهاورد ووشوکاران قم از میادین 98
به گزارش قم نیوز ووشو یکی از شاخص‌ترین رشته‌های ورزشی استان قم در سال 1398 بود که استارت موفقیت‌های خود را از مسابقات قهرمانی 2019 جوانان آسیا زد، رقابت‌هایی که با قهرمانی مهدی اکبری‌مقدم جوان جویای نام و پرانرژی این رشته برای ورزش قم نشان طلای قاره کهن را به همراه داشت.

این در حالی است که ووشو قم چند سالی با رکود همراه بود اما تغییر و تحولات در این هیأت ورزشی که بعد از پایان دوره چهار ساله رئیس سابق این هیأت و تکرار برگزاری مجمع انتخابات آن در سال 1396 رخ داد، جواد محمدزاده را در راس این هیأت ورزشی قرار داد تا این رئیس جوان و موفق ووشو را در مسیر تحول قرار دهد، کسی که از دبیری هیات کونگ‌فو تا ریاست هیات ورزش‌های رزمی استان قم را پیش از این تجربه کرده است.

ووشو قم آخرین بار قبل از مدال طلای اکبری‌مقدم، حدود هشت سال قبل از آن توسط امیر نجفی‌پور از مسابقات قهرمانی جوانان جهان در کشور ماکائو موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی و نشان نقره شده بود و طلای 2019 جوانان آسیا روزهای موفقی برای این رشته ورزشی را به جامعه ووشو نوید داد.

خبرنگار فارس برای بررسی وضعیت ووشو قم و عملکرد آن در سال 1398 به سراغ رئیس این هیأت ورزشی رفت و در گفت‌وگو با جواد محمدزاده دستاوردها و اتفاقات این رشته را از نگاه آمار جمعیت ورزشکار سازمان یافته، اعزام‌ها، تعداد مسابقات استانی تا مدال‌های کسب شده در سال قبل مورد بررسی قرار داد که از نظرتان می‌گذرد:

 

* سال 1398 از نظر شما برای ووشو قم چطور بود؟

با کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا توسط مهدی اکبری‌مقدم که روح تازه‌ای به ووشو قم بخشید و همچنین تداوم موفقیت‌های این رشته در هر دو بخش آقایان و بانوان صد در صد سال بسیار خوبی برای ووشو قم بود، رسیدن به این دستاوردها در دومین سالی که افتخار حضور در این هیأت ورزشی را داشتم برای من بسیار ارزشمند است و قطعا تمام توانم را برای تداوم آن در دو سال باقی مانده ریاست هیأت به کار خواهم گرفت.

 

* وضعیت ورزشکار سازمان یافته ووشو قم چگونه است؟

بعد از تحولاتی که در هیأت صورت گرفت شور و شوق زیادی در بین فعالان این رشته ایجاد شد و بسیاری از ورزشکاران که از فعالیت در این رشته به نوعی کناره‌گیری کرده بودند، بار دیگر به صحنه بازگشتند و خوشبختانه شاهد افزایش بیش از 41 درصدی آمار ورزشکاران سازمان یافته هیأت ووشو استان قم در سال 98 طبق اعلام اداره کل ورزش و جوانان بودیم.

 

* برگزاری مسابقات استانی چه نقشی در پیشرفت ووشو قم داشت؟

طبیعی است که هر چقدر تعداد رقابت‌ بیشتر باشد ورزشکاران بیشتر در شرایط مسابقه قرار می‌گیرند و دست هیأت را برای شناخت بهترین‌ها به منظور تشکیل تیم‌های اعزامی به مسابقات کشوری باز می‌کنند، در واقع انگیزه و اشتیاق ورزشکاران و مربیان است که زمینه را برای برنامه‌ریزی و برگزاری مستمر مسابقات فراهم می‌کند، با همین رویکرد سال قبل 76 رقابت استانی به تفکیک رده سنی در هر دو بخش آقایان و بانوان برگزار کردیم که جا دارد از تمام همکارانم در کمیته‌های مختلف هیأت و همچنین از فعالیت بسیار خوب مربیان، داوران و ورزشکاران این رشته قدردانی کنم.

 

* دستاورد هیأت از اعزام‌ها چه بود؟

در سال 98 تعداد 80  تیم در بخش‌های آقایان و بانوان به تفکیک رده سنی به مسابقات قهرمانی کشور  اعزام شد که نتیجه آن در قسمت آقایان کسب 75 مدال طلا، 51 نشان نقره، 44 مدال برنز و در مجموع 170 مدال بود، ضمن اینکه هشت مقام تیمی شامل چهار مقام قهرمانی، دو عنوان نایب‌قهرمانی و دو مقام سومی در کارنامه ووشو قم به ثبت رسد.

همین درخشش را در بخش بانوان نیز شاهد بودیم و دختران و زنان توانمند ووشو قم از رقابت‌های کشوری تعداد 63 مدال طلا، 61 نشان نقره، 75 مدال برنز و در مجموع 199 مدال به ارمغان آوردند، همچنین کسب هفت مقام تیمی شامل دو مقام قهرمانی، سه مقام نایب‌قهرمانی و دو مقام سومی نتیجه عملکرد موفق بانوان ووشوکار ما بود که در مجموع آقایان و بانوان شاهد کسب 369 مدال در در سال 98 بودیم.

 

* از عملکرد ووشوکاران قم در تیم‌های ملی بگویید.

ما برای حضور موفق ووشوکاران قم در مسابقات کشوری و انتخابی تیم‌های ملی، به مسابقات استانی اعتبار زیادی دادیم و ملاک عضویت در ترکیب تیم‌های اعزامی به هر رقابت کشوری کسب رتبه در انتخابی استان بود و نتیجه آن هشت ووشوکار قمی دعوت شده به اردوی تیم‌های ملی مردان و زنان بود.

اعزام تیم منتخب بزرگسالان قم به مسابقات انتخابی تیم ملی مردان با کسب یک مدال برنز همراه بود و تیم بانوان نیز یک نشان طلا کسب کرد، ضمن اینکه منتخب مردان و بانوان قم در پیکارهای انتخابی تیم ملی ووشو جوانان به چهار مدال شامل یک نشان نقره و سه مدال برنز دست پیدا کردند.

 

* لا به لای صحبت‌ها از المپیاد استعدادهای برتر هم گفتید.

بله، المپیاد استعدادهای برتر که تابستان سال 98 برگزار شد فرصت نمایش توانمندی نخبه‌های ووشو قم و نتیجه تلاش و دانش مربیان عزیز این رشته بود، رقابت‌هایی که در آن تیم‌های دختران و پسران رده سنی نوجوانان قم حضور یافتند و پنج مدال شامل دو نشان طلا، دو نقره و یک برنز رهاورد آنها بود، جالب این است که بدانید کسب مقام نایب‌قهرمانی در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر بهترین نتیجه برای کاروان ورزش استان قم در این رویداد است که به نام ووشو به ثبت رسید.

 

* از نماینده‌های قم در لیگ‌های کشور چه خبر؟

سال قبل دو تیم به نمایندگی از هیأت ووشو قم در لیگ‌های مردان و بانوان کشور به میدان رفتند، البته تیم مردان ما در لیگ دسته اول با حریفان خود در دو بخش ساندا و تالو رقابت کرد که توانست با ارائه یک نمایش قابل توجه مجوز صعود به مرحله نیمه نهایی را کسب کرده و خود را به عنوان یکی از شانس‌های صعود به لیگ برتر معرفی کند.

حضور موفق در لیگ برای ما اهمیت زیادی داشت چون به ظرفیت و توانمندی ووشوکاران قم ایمان داشتیم و خوشبختانه آنها با انگیزه بالا در این رقابت‌ها به میدان رفته و با صعود به نیمه نهایی مهر تایید به قابلیت‌های خود زدند که امیدوارم با صعود به لیگ برتر این موفقیت شیرین‌تر شود، ضمنا دو تیم در بخش بانوان با حریفان شرکت کننده در لیگ برتر به رقابت پرداخت.

 

* لیگ استانی و برنامه‌های آموزشی هیأت هم رونق داشت؟

لیگ قهرمانی ووشو استان را در دو بخش آقایان و بانوان برگزار کردیم که در بخش مردان با حضور 18 تیم و در قسمت بانوان با حضور 12 تیم به انجام رسید و در هر لیگ شاهد رقابت ووشوکاران در چهار رده سنی بودیم.

در قسمت آموزش هفت دوره بازآموزی داوری و هشت کارگاه آموزشی ویژه مربیان و ورزشکاران هر دو بخش آقایان و بانوان برگزار کردیم.

 

* پیشرفت ووشو قم نتیجه چیست؟

قطعا نتیجه استعدادیابی و توجه به رده‌های سنی پایه است، جا دارد همین جا از تمام مربیان عزیز این رشته که تجربه سال‌ها حضور در عرصه‌های مختلف این رشته و دانش با ارزش خود را برای موفقیت در زمینه استعدادیابی به کار گرفتند قدردانی کنم.

کار استعدادیابی از مدارس، مهد کودک‌ها و مدارس غیرانتفاعی در ووشو قم انجام شد و برگزاری دوره استعدادیابی ویژه نونهالان و نوجوانان در بخش‌های دختران و پسران به زودی قهرمانان نوظهوری را معرفی خواهد کرد.

 

* چند داور و مربی فعال دارید؟

در حال حاضر تعداد مربیان فعال استان قم در هر دو بخش آقایان و بانوان 42 نفر هستند، ضمن اینکه تعداد داوران ووشو قم 35 نفر است، نکته مهم راجع به داوران ووشو قم اعتمادی است که فدراسیون به این عزیزان دارد و نماینده‌های داوری قم همانند گذشته در مسابقات انتخابی تیم‌های ملی، لیگ و قهرمانی کشور به قضاوت پرداختند که این برای هیأت یک سرمایه ارزشمند است.

 

* ناگفته‌ای باقی ماند؟

در پایان باید به برنامه‌های فرهنگی و مذهبی هیأت هم اشاره کنم که در کنار مسابقات قهرمانی استان به مناسبت روز معلم، جام رمضان، روز تربیت‌بدنی و ورزش و در دهه مبارک فجر اجرا شد، ضمنا امسال جشنواره ویژه روز جهانی ووشو ، آیین تجلیل از قهرمانان، مربیان و پیشکسوتان هم برگزار شد، ضمن اینکه شاهد برگزاری دوره آموزش قرآن ویژه ورزشکاران و مراسم ختم قرآن با حضور ووشوکاران عزیز بودیم و برگزاری نماز جماعت در همه مسابقات استانی مورد توجه بود که از نظر فرهنگی اثرات مثبتی داشت.

آرزوی من همانند تمامی هموطنانم این است که امیدوارم با ریشه کن شدن ویروس کرونا بار دیگر شاهد رونق کشور در تمامی عرصه‌ها باشیم.

==============

گفت‌وگو از رضا جعفری

==============

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjyyeo.uqeaizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما