يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 87153
منبع : خبرگزاری فارس

چشم‌نوازی گنجشک‌های بهاری و شکرستانی‌ها در نوروز کرونایی/قم زیبا و شاداب به بهار سلام کرده است

قم نيوز : آمدی سم ناامیدی و افسردگی را روی شهرها بپاشی، برعکس همه شهرها را به فکر انداختی که نوروز امسال بخاطر وجود تو، رنگ و بوی بهتری به شهرها بدهند و در قم گنجشک‌ها و شکرستانی‌ها را مهمان مردم کنند! یا خودت بساطت را جمع کن یا آنقدر رعایت می‌کنیم که بساطت جمع شود...
چشم‌نوازی گنجشک‌های بهاری و شکرستانی‌ها در نوروز کرونایی/قم زیبا و شاداب به بهار سلام کرده است
چشم‌نوازی گنجشک‌های بهاری و شکرستانی‌ها در نوروز کرونایی/قم زیبا و شاداب به بهار سلام کرده است
به گزارش قم نیوز چند روزی از مهمانی بهار می‌گذرد. گرچه شهر پر شده از دوری‌ها، قرنطینه‌ها و تبریک‌های پیامکی، اما نه کرونا و نه هیچ چیز دیگری حریف عطر و امید بهاران نمی‌شود. هنوز گل‌ها شکوفه می‌دهند و درختان سبز می‌پوشند به رسم یادآوری زندگانی؛ هنوز سفره‌های هفت سین و عیدی‌های تا نشده لای قرآن پابرجاست، هنوز مردم در سفره‌هایشان سبزه گندم و عدس دارند، خانه‌ها گرد و غبار تکانده‌اند و عمو نوروز شعر “ارباب خودم” را سر داده ‌است.

چند روزی است ملحفه سبز بهار روی گربه پر از زخم میهنمان گسترده شده‌است؛ از شمال تا جنوب، شرق تا غرب، در کنار تمام اشک‌ها و مصیبت‌ها، سبزی نوروز ایستاده‌ است. از لحظه تحویل سال، زمانی یک دور دیگر چرخش زمین شروع شد، امید مانند غنچه گل‌ها روی درخت‌های باغچه و بوستان، در دل مردم ایرانمان جوانه زد؛ جوانه برکت، جوانه آرامش، سلامتی، روزی… امید جوانه زد و همه ما، همه ما ایرانیانی که زیر لحاف سبز فروردین در آغوش این گربه غم‌دیده خفته ایم، ایمان داریم این جوانه امید روزی درختی خواهد شد در دل‌هایمان، که شاخه‌هایش از چشمانمان سربر‌می‌آورد.

این آوای دل‌انگیز بهاران گوش تک تک شهرها، استان‌ها و روستاهای سرزمینمان را نوازش داده‌است. همه شهرها قبل از ورود این میهمان عزیز خودشان را نونوار کرده‌اند، حتی کرونای نفرت‌انگیز هم نتوانست جلوی شادی و تلاش‌های نوروزانه را بگیرد. هرچند رعایت دقیق نکات بهداشتی و در خانه ماندن‌ها کمی این فروردین را با فروردین‌های پیش متفاوت کرد، اما نتوانست جلوی گردِ نشاطی که بهار بر شهرها می‌پاشد را بگیرد.

یکی برود، با دستکش و ماسک برود، یقه این آقا/خانم کرونا را بگیرد، بگوید: عزیز، از خودی خوردی! آمده بودی که گربه را بترسانی، نگفتی این گربه آنقدر ستم‌دیده که قوی شده‌است؟! آمدی سم ناامیدی و افسردگی را روی شهرها بپاشی، برعکس همه شهرهارا به فکر انداختی که نوروز امسال بخاطر وجود تو، رنگ و بوی بهتری به خودشان بدهند! یا خودت بساطت را جمع کن یا آنقدر رعایت می‌کنیم که بساطت جمع شود…

همه ایران اکنون سبز است و شهر‌ها سرحال از مستی بهار، در خانه ماندن ها خوشی فروردین را از بین نمی‌برد. خصوصا که شهرداری‌ها در تلاش‌اند شهر را در نگاه شهروندان رنگین تر از قبل کنند. با اتفاقات اخیر نه‌تنها از تلاش شهرداری شهرها کم نشده بلکه بیشتر در تلاش‌اند سم افسردگی و تیرگی را از سطح شهر پاک کنند.

شهر مقدس قم، در این حمله ویروسی صدمات بسیاری خورد؛ که البته گفتنی‌ است این صدمات نه‌تنها از عزت این شهر نمی‌کاهد، بلکه آن را در دید افراد واقع بین قهرمان نشان می‌دهد. اما همچنان، در کنار تمام این صدمات، بهار حال قم را هم خوب کرد. با وجود این اتفاقات، شهر کریمه اهل بیت(ع) بازهم سبز شد، باز هم گل داد، باز هم شور و نشاط عید نوروز کوچه و خیابان‌هایش را در برگرفت و در آن رد پایی از کمک‌های شهرداری پیدا بود.

از آغاز سال ۱۳۹۸ تا پایان آن حدود ۴۲۱ هزار متر مربع، بوستان شهری در قم ایجاد شده است که امید است این رقم تا پایان سال ۱۳۹۹ بیشتر و بیشتر شود که بهارهای آینده، شهر قمِ سبزتری داشته باشیم.

المان گنجشک‌هارا یادتان می‌آید‌‌؟ ‌گنجشک‌های بزرگ و طرح‌دار و رنگارنگی که در بوستان و خیابان بین آدم‌ها ایستاده بودند و به شهر جلا می‌دادند؛ به دلیل استقبال مردم از این مدل المان، در نوروز ۹۹ شاهد نصب ۵۰ عدد المان گنجشک بهاری در مناطق هشتگانه قم هستیم، این المان‌ها پس از نقاشی توسط هنرمندان قمی در شهر نصب می‌شوند. همچنین با نو شدن سال نیز المان‌های قبلی را تعمییر و نو کرده‌اند.

انیمیشن شکرستان برای همه ما آشنا و دوست داشتنی است. قرار بر این بود در نوروز ۹۹ المان شخصیت‌های این انیمیشن جذاب که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد در سطح شهر نصب شود و پیام‌های نوروزی از زبان شخصیت‌های شکرستان به مردم منتقل شود. اما با شیوع کرونا ویروس قرار عوض شد و المان‌های شخصیت‌های شکرستان پیام‌های بهداشتی را در سطح شهر به مردم گوشزد می‌کنند.

احداث المان مشاغل سنتی شهر قم، در مناطق پر رفت و آمد شهر و نصب المان سلام حضرت معصومه(س) در میدان آستانه به مناسبت سال نو را نیز نباید از قلم انداخت.

اجرای نقاشی دیواری به مناسبت سال نو یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای بهارانه کردن شهر است. حال شاهد نقاشی دیواری با موضوع آمدن بهار و نوروز بر روی دیوار‌های سطح شهر در مساحتی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع هستیم.

این بهار و این نوروز هم به سر می‌رسد، کم‌کم نفسای آخرِ قرن چهاردهم هم تمام می‌شود؛ همه مردم ایران امیدوارند، امیدوار به قرنی که ۱۰۰ سال شادی و آرامش را به ایرانمان بیاورد. چه خوش باشیم چه اندوهگین روزها و ماه‌ها از پی هم می‌روند و هرسال بهاری سبز و پر از زندگی مهمان ما می‌شود. پس باید به آن لبخند زد و خوش‌آمد گفت، استقبال کرد و تشکر کرد از اینکه باز امید را برای ایرانیان به ارمغان آورده‌است. خوش آمدی بهار جان…

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcdsf0j.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما