کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه‌اندازی ۹ خانه ورزش و کسب سکوهای جهانی در بخش‌های قم

خبرگزاری ايرنا , 11 فروردين 1399 ساعت 19:16

با راه‌اندازی ۹ خانه ورزش روستایی در سال گذشته در بخش ها و روستاهای قم، ورزشکاران استان ضمن برخورداری از امکانات بیشتر، با درخشش در میدان‌های کشوری و جهانی، عنوان‌های ارزشمند این رویدادها را نیز کسب کردند.


به گزارش قم نیوز استان قم دارای پنج بخش سلفچگان، خلجستان،‌ مرکزی، کهک و جعفرآباد است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب هر یک از این بخش‌ها توسط اداره کل ورزش و جوانان به سهم خود از امکانات و فضای ورزشی روباز و سرپوشیده ورزشی به‌اندازه کافی برخوردار شده‌اند.

ماموریت اصلی رشد و توسعه ورزش روستایی در استان قم را یکی از ۴۵ هیات ورزشی این استان یعنی هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی انجام می‌دهد، اما نظارت بر عملکرد در این حوزه را واحد هماهنگی و پیگیری امور بخش‌های تابعه انجام می‌دهد، واحدی که مسئولیت آن بر عهده یکی از چهره‌های شناخته‌شده ورزش قم یعنی احمد کشوری‌فرد است.

برای این‌که در جریان آمار مهم‌ترین اتفاق‌ها و دستاوردهای ورزش روستایی قم در سال ۱۳۹۸ قرار بگیریم به اداره کل ورزش و جوانان رفتیم و درحالی‌که این اداره نیز همانند دیگر بخش‌های جامعه به دلیل شیوع کرونا کاملا در آرامش و سکوت به سر می‌برد اما با احمد کشوری‌فرد مسئول هماهنگی و پیگیری امور بخش‌های تابعه به گفت‌وگو نشستیم.

۱۵ سالن ورزشی استاندارد در بخش‌های تابعه قم

در حال حاضر دو سالن سرپوشیده و استاندارد در شهر دستجرد و روستای قاهان از بخش خلجستان، چهار سالن در شهر سلفچگان و روستاهای طایقان، جنداب و قلعه‌چم از بخش سلفچگان، چهار سالن در شهر قنوات و روستاهای جنت‌آباد، قمرود و لنگرود از بخش مرکزی، سه سالن در شهر جعفریه و روستاهای باقرآباد و جعفرآباد از بخش جعفرآباد و چهار سالن در بخش کهک شامل دو سالن در شهر کهک و دو سالن در روستاهای صرم و فردو در اختیار ورزشکاران روستایی قرار دارد.

احداث ۶ زمین چمن مصنوعی ویژه ورزشکاران روستایی

علاوه بر این سالن‌ها، هر یک از این بخش‌های تابعه از چند زمین روباز ورزشی برخوردار هستند و جالب‌تر این است که در دهه ۱۳۹۰ و ظرف چند سال اخیر زمین‌های چمن مصنوعی در روستاهای خاوه، ونارچ، نیزار، قلعه‌چم، بیدهند و خورآباد توسط اداره کل ورزش و جوانان راه‌اندازی و احداث شده‌است.

برگزاری ۱۷۰ رویداد ورزشی در ۵ بخش تابعه قم

کشوری‌فرد درخصوص ورزش بخش‌ها در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۸ رویدادهای مختلف ورزش روستایی در بخش‌های همگانی و ‌قهرمانی هر پنج بخش تابعه قم با حضور مردان و بانوان ورزشکار تمام رده‌های سنی برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۷۰ رویداد ورزشی همگانی و قهرمانی ویژه ورزشکاران روستایی و ساکن بخش‌های تابعه استان قم، اضافه کرد: ۱۳۵ رویداد به موضوع قهرمانی اختصاص داشت که بخش سلفچگان با برگزاری ۵۱ رقابت ورزشی در سال ۹۸ بیشترین نقش را ایفا کرد، همچنین ۳۵ مورد همایش‌های همگانی شامل پیاده‌روی خانوادگی، دوچرخه‌سواری و غیره برگزار شد که کهک با ۹ مورد عملکرد بهتری را ارائه کرد.

اجرای ۴۶ جشنواره بومی و محلی

مسئول هماهنگی و پیگیری امور ورزش بخش‌های تابعه استان قم افزود: جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و بازی‌های بومی محلی نیز همانند سال‌های گذشته با استقبال بسیار خوب ورزشکاران بخش‌های مختلف ترتیب یافت که تعداد آن ۴۶ مورد بود و بخش جعفرآباد با ۱۲ رویداد در این زمینه از بخش های فعال استان بود.

راه‌اندازی ۹ خانه ورزش روستایی

وی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاق‌های بسیار خوب برای ورزش روستایی قم در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی ۹ خانه ورزش روستایی بود تا مردان و زنان علاقه‌مند به ورزش و ورزشکاران بخش‌های تابعه در کنار سالن‌ها و زمین‌های احداث‌شده در این بخش‌ها، از امکانات بهتری برخوردار باشند.

کشوری‌فرد بابیان این‌که بخش آموزش نیز در اولویت برنامه‌های سال ۹۸ قرار داشت، اضافه کرد: با هماهنگی به‌عمل‌آمده با واحد آموزش اداره کل ورزش و جوانان، در هشت مورد شاهد معرفی و حضور نمایندگان ورزش بخش‌های سلفچگان، جعفرآباد و خلجستان در کلاس‌های مربیگری و داوری بودیم.

لزوم توجه ویژه به استعدادهای ورزشی در روستاها

وی همچنین از کسب عناوین مختلف کشوری و جهانی توسط ورزشکاران روستایی قم در سال ۱۳۹۸ خبر داد و افزود: در کنار تحصیلاتی که مرتبط با موضوع تربیت‌بدنی و ورزش انجام‌گرفته، با سال‌ها سابقه فعالیت در اداره کل ورزش و جوانان به‌اتفاق دیگر همکارانم در این اداره کل معتقدم که در کنار توجه به ورزش شهر قم، باید به ورزش و ورزشکاران روستایی و ساکن بخش‌های تابعه نیز نگاه ویژه داشت زیرا استعدادهای زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

مسئول هماهنگی و پیگیری امور ورزش بخش‌های تابعه اداره کل ورزش و جوانان استان قم افزود: در تمام رده‌های سنی ورزشکاران نخبه و مستعد در بخش‌های تابعه وجود دارد که برای شناسایی آن‌ها باید وقت و انرژی صرف کرد و با یک برنامه‌ریزی مدوّن این عزیزان را از امکانات و فضایی مناسب برای بروز خلاقیت و استعدادشان برخوردار کرد.

۸ عنوان کشوری و بین‌المللی ورزشکاران روستایی در سال ۹۸

وی یادآور شد: بخش سلفچگان قم معدن استعدادهای رشته رزمی نظیر جودو است، در بخش جعفرآباد امسال یک قهرمان جهان در رشته کبدی داشتیم، جعفرآباد، مرکزی و سلفچگان امسال در اعزام‌های جهانی دارای نماینده بودند و تمام تلاش ما این است که در سال جدید گام‌های موثرتری در زمینه شناسایی استعدادهای ورزش قهرمانی بخش‌ها برداریم.

کشوری‌فرد با اشاره به عناوین کسب‌شده ورزشکاران روستایی و ساکن بخش‌های تابعه قم از مسابقات کشوری و بین‌المللی سال ۱۳۹۸، ادامه داد: ورزشکاران رشته‌های جودو، کبدی، کاراته، ووشو و آمادگی جسمانی در مسابقات کشوری، قهرمانی جهان و ارتش‌های دنیا به میدان رفتند و افتخارآفرین شدند.

طلاهای جهانی مهم‌ترین دستاورد ورزش روستایی قم

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ورزشکاران بخش‌های تابعه، کسب مقام قهرمانی و نشان طلای پیکارهای ۲۰۱۹ کبدی جوانان جهان بود که با حضور علی‌اصغر وفایی در ترکیب تیم ملی جوانان ایران به دست آمد، این رقابت‌ها به میزبانی ایران و با حضور تیم‌های مطرح دنیا در جزیره کیش برگزار شد و وفایی یکی از نفرات موثر در قهرمانی تیم کشورمان بود که برای ورزش قم افتخارآفرین شد و باید این موفقیت را به همه هم‌استانی‌های عزیز در بخش جعفرآباد صمیمانه تبریک بگویم.

کشوری‌فرد گفت: همچنین علی‌اصغر چراغی در رشته آمادگی جسمانی همراه با تیم کشورمان به رقابت‌های آمادگی جسمانی ارتش‌های جهان اعزام شد و در بخش انفرادی به مدال طلا دست‌یافت، ضمن این‌که در بخش تیمی نیز همراه با تیم منتخب ایران رتبه دوم را کسب کرد.

درخشش ورزشکاران قم در جام خوشه‌چین

وی به درخشش ورزشکاران قمی در مسابقات کشوری جام خوشه‌چین نیز اشاره و ابراز کرد: تیم جعفریه نماینده قم در مسابقات فوتسال این جام بود که به مقام سوم دست پیدا کرد و تیم چوب‌کشی قم از بخش جعفریه نیز توسط فاطمه خان‌چرلی به یک عنوان قهرمانی رسید.

این موفقیت‌ها را ورزشکاران روستایی قم در حالی رقم زدند که نفراتی هچون محمدامیر سعادتمند، مسعود سیف‌آبادی و پیمان سعادتی در رشته رزمی، محمدیاسر رضاقلی‌گل در جودو، رضا دهقان در تکواندو، عرشیا ده‌بیگی در جودو و محمدحسین علیخانی در تکواندو جزو دیگر ورزشکاران موفق روستایی قم در سال ۹۸ محسوب می‌شوند. 

انتهای پیام/111


کد مطلب: 87179

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/87179/راه-اندازی-۹-خانه-ورزش-کسب-سکوهای-جهانی-بخش-های-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir