کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم

خبرگزاری ايرنا , 17 فروردين 1399 ساعت 9:16

 غربالگری یک‌میلیون قمی در سامانه سیب، شکست کرونا در ۸۹ سالگی با تلاش مدافعان سلامت، تعطیلی صنوف قم تا ۲۰ فروردین، راه‌اندازی سامانه خودارزیابی روانشناختی دوران بحران کرونا، اجرای طرح بازرسی فاصله‌ گذاری اجتماعی و کاهش تصادف‌های نوروزی؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز شنبه ۱۶ فروردین‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت:‌ سزاوار است در شب نیمه شعبان همه مردم در خانه‌های خود دست به دعا بردارند و خدا را به حضرت ولی‌عصر(عج) و اجداد طاهرینش قسم دهند و سلامتی هر چه زودتر بیماران و پایان بیماری کرونا، این بلای همه‌جاگیر را از او بخواهند.

توصیه آیت‌الله علوی برای توسل به حضرت علی‌اکبر(ع) به‌ منظور رفع کرونا

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، در پاسخ به تعدادی از مجموعه‌های مردمی برای شیوه توسل در روز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) برای رهایی از کرونا، توصیه‌هایی را مطرح کرد.

مقابله با بحران‌های معاصر مستلزم همفکری بین‌المللی است

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، با ارسال نامه‌ای به پاپ فرانسیس پاپ واتیکان ضمن ابزار همدردی با قربانیان بیماری کرونا در سرتاسر جهان، برای همکاری و تبادل تجربیات حوزه علمیه با مراکز علمی و دینی و رهبران ادیان آسمانی جهان اعلام آمادگی کرد و گفت: مقابله با بحران‌های معاصر مستلزم همفکری بین‌المللی است.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در پاسخ به پرسشی درخصوص مسائل و اتفاقات پیش آمده بیماری و علایم ظهور امام زمان(عج) در فضای مجازی گفت: حوادث و بلاها و امراضی در طول تاریخ مکررا با شدت و ضعف محقق شده است و به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را به عنوان یکی از علایم ظهور و یا قریب‌الوقوع بودن آن دانست.

سیدحسن خمینی در تماس تلفنی جویای حال رییس مجلس شد

تولیت آستان حرم امام خمینی(ره) در پی ابتلای علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به ویروس کرونا در تماسی تلفنی جویای احوال وی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پی ابتلای رییس مجلس شورای اسلامی به ویروس کرونا،  در تماس تلفنی شفای عاجل علی لاریجانی را از خداوند مسألت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی نیز از طرف رهبر انقلاب اسلامی از آخرین وضعیت درمان رییس مجلس جویا شد. 

غربالگری یک‌میلیون قمی در سامانه سیب

فرماندار قم گفت: یک‌میلیون و ۲۰ هزار و ۳۰۶ تن از مردم قم در سامانه سیب برای مقابله با شیوع ویروس کرونا غربالگری شدند که قم ازجمله استان‌های برتر کشور در این حوزه است.

مرتضی حیدری روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از ابتدای آغاز طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تا ۱۵ فروردین‌ماه جاری، از یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار تن جمعیت استان قم، یک‌میلیون و ۲۰ هزار و ۳۰۶ تن با ثبت اطلاعات خود در سامانه سیب که مربوط به مرکز بهداشت و سلامت قم است، غربالگری شدند و از افراد باقی‌مانده نیز می‌خواهیم به‌سرعت این کار را انجام دهند تا پوشش این طرح برای کل مردم استان کامل شود.

اجرای طرح بازرسی فاصله‌گذاری اجتماعی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم؛ درباره نحوه فعالیت اصناف استان گفت: با توجه به حساسیت و خطرناک بودن ویروس کرونا، واحدهای صنفی غیرضرور در صورت فعالیت در شرایط لزوم تعطیلی، طی گشت مشترک بازرسان سازمان صمت با اماکن قم، اخطار دریافت می‌کنند و در صورت تخلف پلمپ می‌شوند.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اجرای طرح بازرسی فاصله‌گذاری اجتماعی توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف قم افزود: در این طرح نیز از تاریخ یکم تا سیزدهم فروردین‌ماه جاری، یک هزار و ۵۵۹ بازرسی از اصناف قم صورت گرفت که منجر به پلمپ ۹۱ واحد صنفی دارای تخلف شد.

کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: ماموریت‌های این مرکز در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد کاهش‌ یافته‌است.

محمد شهیدی درگفت‌وگو با ایرنا ‌افزود: ماموریت نوروزی مرکز اورژانس ۱۱۵ قم ۲۴ اسفندماه ۹۸ آغازشد و تا هشت صبح ۱۶ فروردین‌ماه جاری ادامه داشت که دراین مدت، ۲ هزار و ۷۸۴ ماموریت توسط کارشناسان این مرکز انجام شد.

کاهش تصادف‌های نوروزی

رییس پلیس‌راه استان قم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کمترشدن تردد، تصادف‌های محورهای برون‌شهری قم از ۲۵ اسفندماه پارسال تا ۱۵ فروردین‌ماه جاری نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته، ۷۳ درصد کاهش‌یافته است.

سرهنگ مختار پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت تصادف‌های منجربه فوت ۸۸ درصد کاهش داشته است و شاهد کاهش ۶۵ درصدی مجروحان تصادف‌ها هستیم.

تعطیلی صنوف قم تا ۲۰ فروردین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: براساس طرح فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی واحدهای صنفی قم تا ۲۰ فروردین ماه جاری تمدید شد.

محمود سیجانی درگفت وگویی افزود: براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی واحدهای صنفی قم به غیر از اصنافی که برای تامین مایحتاج ضروری مردم مجاز به فعالیت هستند، بقیه واحدهای صنفی باید تا روز بیستم فروردین‌ ماه جاری تعطیل باشند.

راه‌اندازی سامانه خودارزیابی روانشناختی دوران بحران کرونا

سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی قم، با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودارزیابی روانشناختی دوران بحران کرونا از مردم درخواست کرد با مراجعه به این سامانه نسبت به اطلاع از سلامت روان خود و اخذ مشاوره و توصیه های روانشناختی لازم اقدام کنند.

صادق سلمانیان افزود: همشهریان پس از مراجعه به این سامانه به نشانی http://corona.behzisti.ir و درج اطلاعات درخواستی سامانه به سئوال‌های تخصصی مطرح شده جواب می‌دهند و در پایان، سامانه ضمن اعلام نتیجه ارزیابی، توصیه های لازم روانشناختی را در سه حالت افسردگی، اضطراب و استرس ارائه می‌کند.

فعالیت مطب‌ها تا پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مشخص شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به وضعیت فعالیت مطب‌ها تا پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: با هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان قم، مقرر شد تا تمامی مطب‌های دندانپزشکی به جز مطب دندانپزشکی «اطفال» تعطیل باشند.

محمود پرهام در گفت وگویی افزود: درمانگاه‌ها و کلینیک‌های عمومی و خصوصی دندانپزشکی، موظف‌اند فقط یک یا دو یونیت دندانپزشکی را برای کارهای صرفا اورژانسی و فعالیت‌های محدود اختصاص دهند.

شکست کرونا در ۸۹ سالگی با تلاش مدافعان سلامت

بیمار قمی در ۸۹ سالگی با تلاش مدافعان سلامت توانست ویروس منحوس کرونا را شکست دهد و سلامتی خود را به‌دست آورد.

حاج علی اکبر شیرین‌کلام نیمه اسفندماه پس از مشاهده علایمی همچون تب، ضعف شدید بدن و بی‌اشتهایی توسط فرزندان خود به بیمارستان فرقانی منتقل و پس از بررسی وضعیت جسمانی از سوی پزشکان با تشخیص احتمال ابتلا به ویروس کرونا بستری شد.

بیماری او حدود ۲۰ روز به طول انجامید، اما خوشبختانه در نهایت با بهبودی و ترخیص وی از بیمارستان همراه گشت و همین موضوع باعث خوشحالی کادر درمان از این موفقیت و انتشار تصاویر پزشکان و پرستاران در کنار این بیمار بهبودیافته در رسانه ها شد.

ترخیص بیمار ۱۰۶ ساله مبتلا به کرونا از بیمارستان

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: بیمار ۱۰۶ ساله قمی که مبتلا به ویروس کرونا شده بود، از بخش داخلی بیمارستان فرقانی این استان ترخیص شد.

براساس این گزارش، این بیمار پس از ۱۴ روز با بهبودی مرخص شد.

کرونا در قم؛ ۳۳۶ گردشگر خارجی تحت کنترل هستند

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار قم گفت: در حال حاضر تنها ۳۳۶ تن از مجموع اتباع هندی که پیش از شیوع کرونا به قم سفر کرده بوده اند، همچنان در استان باقی مانده‌اند که در ۲ مرکز تحت کنترل قرار گرفته اند.

بیژن سلیمان‌پور، با اشاره به بخشی از عملکرد کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت بحران قم در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و مقابله با ویروس کرونا افزود: کاری که استان قم در بحث اتباع خارجی انجام داد، اقدام شایسته و بی‌نظیری بود.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام/111


کد مطلب: 87302

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/87302/نگاهی-مهم-ترین-اخبار-کرونایی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir