کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«آب هرگز نمی میرد» یادگاریِ ماندگار

خبرگزاری فارس , 17 فروردين 1399 ساعت 23:25

تسلیت اخیر رهبر معظم انقلاب «به همه کسانی که به ایثارگران دفاع مقدس ارادت می ورزند»، در پی عروج سردار سلگی تعبیری شگرف و شایسته توجه و تحلیل است.


به گزارش قم نیوز عروج سردار سرافراز، حاج میرزا محمد سُلگی مانند همیشه به صدور پیام های تسلیت مرسوم از سوی افراد و نهادهای گوناگون انجامید؛ اما تردیدی نیست که در این بین، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای و همچنین آیت الله نوری همدانی شایسته توجه دقیق تر است.

باید گفت در پیام تسلیت رهبر جانباز انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت این سردار سرافراز نمی‌توان از این نکته مهم گذشت که حضرت آقا علاوه بر تسلیت ویژه به همسر فداکار، فرزندان و دیگر بازماندگان این مجاهد فداکار، به همه کسانی که به ایثارگران دفاع مقدس ارادت می ورزند و همچنین به همه یادگاران دفاع مقدس و در عین حال به همه خانواده های شهید و به همه جانبازان و خانواده های آنان نیز تسلیت گفته اند، به بیان دیگر می توان چنین پنداشت که این پیام تسلیت به عموم مردم ایران اسلامی و بلکه همه آزادیخواهان جهان صادر شده است.

این چنین است که نباید این سردار عالی‌مقام را تنها متعلق به یک خطه از ایران اسلامی یعنی زادگاه وی دانست؛ بلکه باید او را متصل به همه ارادتمندان به دفاع مقدس دید و به این باور رسید که ارادت به ایثارگران دفاع مقدس نیز، خود نوعی از ایثارگری و ادامه همان راه الهی است.

البته تردیدی نیست که این اتصال معنوی درباره حاج میرزا، ارتباطی به کتاب ارزشمند «آب هرگز نمی میرد» دارد، همان کتابی که مقام معظم رهبری پس از انتشارش، تقریظی بر آن نوشتند و آن را یکی از بهترین کتاب ها در میان کتاب های خاطرات جنگ خواندند، یعنی همان کتابی که به تعبیر حضرت آقا با نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله و همّت بلند، اثری متمایز و قابل توجه شد و درخشید.

«آب هرگز نمی میرد» همان کتابی است که با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و همچنین روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل (ع) و چهار فرمانده لشگر انصار الحسین (ع) به سامان رسید و از همان لحظات نخست عرضه به بازار نشر، با استقبال مواجه و حتی موفق شد جوایزی مانند جایزه جلال آل احمد را از آن خود کرده و چاپ های متعددی را تجربه کند.

این، همان کتابی است که حضرت آقا در تقریظ خود بر آن، سردار جانباز میرزا محمد سلگی را «شهید زنده» خواندند و چنین مرقوم فرمودند:

« ... ساعت های خوش و باصفایی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بَزم جُنون من هم

لبی تر کرده زان صهبای جام پُرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل، مشتاق و من، حیران

که ره چون می توانم یافتن سوی درون من هم.»

و اما در کنار توجه ویژه مقام معظم رهبری به این شخصیت و این کتاب، آیت الله نوری همدانی نیز به عنوان یکی دیگر از مراجع معظم تقلید پیام تسلیتی به مناسبت پیوستن حاج میرزا محمد سُلگی به یاران شهیدش صادر کرد و صبر و تحمل آن مجاهد نستوه را بر آثار جانبازی دوران دفاع مقدس ستود و به طور ویژه خدمات وی را در عرصه های فرهنگی و قلمی گرامی داشت.

و اکنون آن سرباز خمینی کبیر و خامنه ای عزیز، در کنار یاران شهیدش است، همو که تمام زندگی اش نذر حضرت عباس (ع) بود و در جای جای عملیات های دوران دفاع مقدس، جای جای بدنش را جا گذاشت و پس از تحمل سال ها رنج ناشی از جانبازی شیمیایی، سرانجام در ماه شعبان المُعظّم و در ایام سالروز طلوع حضرت سقّا (س) عروج کرد.

این سردار سرافراز به تعبیر رهبر جانباز انقلاب اسلامی در زُمره ایثارگرانی بود که جاذبه دفاع و جهاد فی سبیل الله، آنان را در میدان حاضر کرد و اگرچه نتوانست در آن سال ها به درجه رفیع شهادت برسد؛ اما در همه سال های بعد از آن، غبطه جا ماندن از یاران شهید خود را به دوش کشید تا بتواند آن چه آنان تماشا کردند، او نیز به تماشا بنشیند.

او اگرچه امروز در میان ما نیست؛ اما اثری مانند «آب هرگز نمی میرد»، یک یادگاریِ ماندگار از سوی او برای همه ما و برای همه یادگاران دفاع مقدس و همه کسانی است که به ایثارگران دفاع مقدس ارادت می ورزند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 87332

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/87332/آب-هرگز-نمی-میرد-یادگاری-ماندگار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir