دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 87338
منبع : خبرگزاری فارس

فرنگی‌کار قم یکی از 5 ستاره کشتی المپیک

قم نيوز : فدراسیون جهانی کشتی «فیلا» نام ستاره فرنگی‌کار استان قم را در جمع برترین کشتی‌گیران راه یافته به بازی‌های المپیک 2021 توکیو ژاپن قرار داد.
فرنگی‌کار قم یکی از 5 ستاره کشتی المپیک
فرنگی‌کار قم یکی از 5 ستاره کشتی المپیک
به گزارش قم نیوز در شرایطی که برگزاری بازی‌های المپیک توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا از سال 2020 به سال 2021 تغییر پیدا کرد، تنها سهمیه‌ای که ورزش استان قم در سال 1398 از انتخابی‌های این رویداد بزرگ ورزش دنیا به دست آورد از رشته کشتی فرنگی بود.

کشتی فرنگی یک رشته مدال‌آور برای ورزش قم

رشته کشتی فرنگی که در تمام سال‌های فعالیت خود همواره یک رشته ورزشی موفق و مدال‌آور برای ورزش استان قم بوده، در سال 1398 با عضویت یکی از نخبه‌ها و استعدادهای این رشته یعنی علیرضا نجاتی در ترکیب تیم اعزامی ایران به پیکارهای 2019 قهرمانی جهان بار دیگر برای ورزش قم افتخارآفرین شد.

علیرضا نجاتی در جریان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که شهریور ماه سال گذشته در شهر نورسلطان قزاقستان به انجام رسید، در وزن 60 کیلوگرم برای تیم ملی کشتی ایران به میدان رفت و تنها با قبول یک شکست در مرحله نیمه نهایی، با مقام سوم و نشان برنز این رقابت‌ها دست پر به کشورمان بازگشت.

نشان برنز فرنگی‌کار قم از مسابقات جهانی 2019

نجاتی در نخستین رقابت خود از مسابقات جهانی 2019 به میزبانی شهر نورسلطان کشور قزاقستان به مصاف سیداله تاژایف از ترکمنستان رفت و در پایان با نتیجه ۹ بر صفر حریف را مغلوب کرد، در دومین مسابقه خود برابر هایتم محمود فهمی از مصر با نتیجه سه بر یک به برتری رسید و سومین رقابت این جام را برابر سئونگ هاک کیم دارنده مدال برنز جهان در ۲۰۱۷ از کره جنوبی با نتیجه هفت بر صفر برد.

چهارمین مسابقه فرنگی‌کار سبک‌ وزن استان قم در مسابقات جهانی 2019 برابر ایوو آنگلوف کشتی‌گیر با تجربه اهل بلغارستان و دارنده مدال طلای جهان در سال ۲۰۱۳ و برنز دنیا برگزار شد که نجاتی جوان و با انگیزه با نتیجه سه بر یک این فرنگی‌کار مدعی را هم از پیش‌رو برداشت و به نیمه نهایی رسید.

قطعی شدن سهمیه المپیک توکیو

راهیابی نجاتی به مرحله نیمه نهایی یک اتفاق بزرگ قطعی شدن سهمیه المپیک در وزن 60 کیلوگرم را برای کشتی ایران رقم زد و این کشتی‌گیر جوان قم در ادامه با روحیه‌ای مضاعف برای صعود به فینال مقابل فومیتا از ژاپن به روی تشک رفت ولی در میان ناباوری با نتیجه سنگین ۹ بر یک مغلوب شد و به فینال نرسید.

تنها ورزشکار المپیکی استان قم در سال 1398 برای کسب مقام سوم و نشان برنز در مسابقه رده‌بندی برابر المورات تاسمورادوف دارنده مدال برنز مسابقات المپیک و نشان‌های نقره و برنز کشتی فرنگی قهرمانی جهان از کشور ازبکستان با نتیجه هفت بر پنج پیروز و افتخار آفرین شد.

تعویق یک ساله بازی‌های المپیک به دلیل کرونا

در شرایطی که افزایش شیوع ویروس کرونا منجر به تصمیم فوری مسوولان برگزاری بازی‌های المپیک مبنی بر تعویق یک ساله این بازی‌ها شده بود، هفته گذشته نشست کمیته برگزاری بازی‌های 2020 توکیو با رئیس و مسئولان IOC روزهای اول تا هفدهم مرداد ماه سال 1400 را برای برگزاری بازی‌هیا المپیک در نظر گرفت.

یک هفته بعد از مشخص شدن زمان جدید برگزاری بازی‌های المپیک توکیو، فدراسیون جهانی کشتی رتبه فرنگی‌کاران راه یافته به بازی‌های المپیک ژاپن را در اوزان 60، 67، 77، 87، 97 و 130 کیلوگرم اعلام کرد که علیرضا نجاتی ملی‌پوش فرنگی‌کار وزن 60 کیلوگرم استان قم بین پنج نفر برتر وزن 60 کیلوگرم جای گرفت.

ملی‌پوش کشتی قم در رده پنجم فرنگی‌کاران المپیکی

نکته جالب توجه در رتبه‌بندی برترین‌های وزن 60 کیلوگرم المپیک 2021 این است که کشتی‌گیر اهل ژاپن که در مسابقه رده‌بندی پیکارهای جهانی 2019 قزاستان موفق به شکست سنگین علیرضا نجاتی ملی‌پوش کشتی ایران شده بود، رتبه نخست و صدر رده‌بندی را به خود اختصاص داده است.

در این رده‌بندی کنیچیرو فومیتا از ژاپن با کسب 78 امتیاز در صدر است، سرگئی امیلین از روسیه با 40 امتیاز در رده دوم جای گرفت و کرم کمال از ترکیه با 28 امتیاز رتبه سوم را در اختیار دارد، در شرایطی که اسلام‌جان بهرام‌اف از ازبکستان با 28 امتیاز در رده چهارم و علیرضا نجاتی از ایران با 25 امتیاز در مکان پنجم هستند.

علیرضا نجاتی در حالی بین پنج کشتی‌گیر برتر وزن 60 کیلوگرم راه یافته به بازی‌های المپیک سال آینده قرار گرفت که با توجه به اعلام اتحادیه جهانی کشتی، رتبه چهار کشتی گیر برتر در نحوه قرار گرفتن آنها در جدول مسابقات المپیک مؤثر است، ضمن اینکه رنکینگ اختصاصی همان کشتی‌گیر محسوب می‌شود و امکان انتقال آن وجود ندارد.

5 مدال آسیایی و جهانی در کارنامه نجاتی

نگاهی به افتخارات علیرضا نجاتی در کشتی فرنگی نشان می‌دهد که وی نخستین‌بار در سال 2014 از مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان جهان در شهر ترناوا اسلواکی موفق به کسب مدال برنز شد و در سال 2016 به عنوان عضو تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران نشان برنز آسیا را بر گردن آویخت.

این کشتی‌گیر سال 2018 همزمان عضو تیم‌های اعزامی کشتی فرنگی ایران به پیکارهای آسیایی و جهانی جوانان بود که در مسابقات قهرمانی آسیا با شکست از حریف اهل قزاقستان خود به مقام نایب‌قهرمانی و نشان نقره دست یافت اما در دومین سفر به شهر ترناوا اسلواکی نشان برنز وزن 60 کیلوگرم پیکارهای جهانی جوانان را کسب کرد تا با مدال برنز مسابقات جهانی 2019 تا کنون تعداد پنج مدال از مسابقات آسیایی و جهانی در کارنامه وی به ثبت رسیده باشد.

نجاتی: ریشه‌کنی کرونا مهمتر از المپیک است

ستاره المپیکی کشتی فرنگی استان قم با بیان اینکه آرزوی من بعد از رسیدن به سهمیه المپیک ریشه‌کن شدن کرونا است و تعویق بازی‌های المپیک از انگیزه من کم نمی‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: رفتن به بازی‌های المپیک آرزوی من است و زمانی که وارد کشتی شدم هدفم این بود که به این رقابت‌ها بروم و مدال طلای المپیک را کسب کنم اما همیشه از خودم می‌پرسیدم که می‌شود یا نه؟ که الان می‌گویم باید بشود.

علیرضا نجاتی ادامه داد: من همیشه تمریناتم را خوب انجام داده‌ام، از چند سال قبل هدفم رسیدن به سهمیه المپیک و درخشیدن در این بازی‌ها بود، قدم اول که کسب سهمیه بود را برداشتم و قدم بعد کسب مدال المپیک است اما در حال حاضر مهمترین آرزوی من همانند همه مردم ریشه‌کن شدن ویروس کرونا است.

با ماندن در خانه و توجه به مسائل بهداشتی تمرین می‌کنم

دارنده مدال برنز مسابقات جهانی 2019 کشتی فرنگی افزود: با تشخیص کادر فنی کشتی‌گیرانی که سهمیه المپیک گرفته بودند در جام تختی به میدان نرفتند که من هم جزو آنها بودم، اما تمریناتم را به صورت منظم زیر نظر کادر فنی انجام می‌دادم تا با حفظ آمادگی و تشخیص کادر فنی به بازی‌های المپیک اعزام شوم.

وی اضافه کرد: خبر تعویق بازی‌های المپیک را شنیدم، به نظر من این اتفاق موجب کاهش انگیزه من نمی‌شود، با اینکه تمام اماکن ورزشی و سالن اختصاصی ما تعطیل است اما سعی کردم با ماندن در خانه و توجه به مسائل بهداشتی تمرین کنم، ضمن اینکه با مربی تیم ملی هم در ارتباط هستم.

نجاتی در پایان گفت: از اینکه عموم مردم به موضوع ماندن در خانه توجه می‌کنند بسیار خوشحالم زیرا مشارکت در این موضوع می‌تواند به ریشه کن شدن کرونا کمک کند.

گفتنی است: بعد از نشست کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2020 توکیو و مسئولان IOC، مقرر شد این دوره المپیک در سال 1400 از اول تا هفدهم مرداد ماه به انجام برسد، ضمن اینکه بازی‌های پارالمپیک ژاپن هم روزهای دوم تا چهاردهم ۱۴ شهریور سال آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcivpav.t1ayp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما