دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 87351
منبع : خبرگزاری ايرنا

بدرقه نوروز با استقبال از موج دوم کرونا

قم نيوز : طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور اجرایی شد، ولی با ورود به نیمه دوم فروردین‌ماه، شاهد سهل‌انگاری برخی شهروندان در رعایت ضوابط بهداشتی مرتبط با این ویروس هستیم.
بدرقه نوروز با استقبال از موج دوم کرونا
بدرقه نوروز با استقبال از موج دوم کرونا
به گزارش قم نیوز عید امسال از معدود عیدهایی بود که ایرانیان در خانه ماندند تا با آغوش باز به استقبال کرونا نروند و از سوی دیگر کمک‌حال مدافعان سلامت باشند، ولی در این میان افرادی نیز با رفتارهای غیرمسئولانه مسافرت و رفت‌وآمد با اقوام را تعطیل نکردند تا پذیرای پیامدهای این اقدام نادرست خود برای خانواده و اطرافیانشان باشند.

حدود یک و ماه نیم است که کشور درگیر کشمکش با ویروسی است که بی‌وقت وارد شده و هر روز تبعات منفی از حضور خود را به رخ می‌کشد، ولی آن‌چنان‌ که باید، این ویروس از سوی برخی افراد جدی گرفته نشده‌است و این دسته تصور می‌کنند که ابتلا به آن غیرممکن است.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجرایی شد و قرار شد در خلال این طرح از تردد غیرضروری شهروندان جلوگیری شود؛ در ابتدای اجرای این طرح که با تعطیلی برخی صنوف همراه بود، شهروندان ماندن در خانه را برای حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان ترجیح دادند و همکاری خوبی با سازمان‌های ذیربط داشتند.

اما با گذشت حدود ۱۰ روز از آغاز طرح، از روز ۱۶ فروردین‌ماه با آغاز فعالیت بعضی صنوف و همچنین نهادها، تردد در خیابان‌های قم افزایش‌یافته و برخی شهروندان بدون توجه به پیامدهای ناگوار، در سطح شهر آمدوشد دارند.

با وجود این‌که مسئولان وزارت بهداشت بارها تاکید کرده‌اند که هنوز به مرحله کنترل ویروس کرونا نرسیده‌ایم،‌ برخی افراد با بی‌مبالاتی اقدام به آمد و شدهای غیرضروری کرده و جان خود و شهروندان دیگر را به خطر انداخته‌اند.

در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که قرار بود صنوفی از جمله فروشگاه‌های مرتبط به پوشاک تعطیل باشد، ولی مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است برخی از این مغازه‌ها در اطراف بازار، خیابان های ۲۰ متری شهید بهشتی، ۱۶ متری زنگارکی و شهرک پردیسان فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و برخی نیز سعی دارند با درِ نیمه‌باز جوابگوی مشتریان باشند.

تردد در اکثر معابر اصلی و هسته مرکزی شهر قم پرتراکم است و حتی در برخی خیابان‌ها از جمله ۲۰ متری شهید بهشتی و برخی معابر منتهی به منطقه نیروگاه، شاهد ‌ترافیک خودروهای عبوری هستیم.

عده‌ای از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا دلیل‌های مختلف از جمله خریدهای ضروری و همچنین  نیاز به کار روزانه برای  تامین معاش خانواده خود  را علت بیرون آمدن از خانه عنوان و بعضی نیز اظهار کردند از این‌که در وضعیت کنونی مجبور به تردد در شهر هستند،‌ ناراضی می‌باشند.

شهروندی به خبرنگار ایرنا، گفت: من کارگری روزمزد هستم که اگر سرکار نروم، نمی‌توانم نانی برای خانواده‌ام تهیه کنم، دولت چه کمکی می‌تواند به من داشته باشد تا این کسری درآمدم جبران شود.

شهروند دیگری نیز دلیل حضور خود را اشتغال در یکی از ارگان‌های دولتی عنوان و بیان کرد: با وجود این‌که می‌توانیم دورکار باشیم و از منزل به امورات اداری رسیدگی کنیم، ولی بر اساس تصمیم مدیر باید در اداره حاضر شوم.

خانمی که با ۲ کودک خردسال خود در پیاده‌رو مشغول قدم زدن است، نیز گفت: پس از شنیدن ورود ویروس کرونا به کشور، تا به امروز در خانه ماندیم، ولی تا کی می‌توانم بچه‌ها را در خانه مشغول کنم، این‌ها هم به هوای آزاد و بازی نیاز دارند!

فرد دیگری گفت: برای تهیه مایحتاج زندگی هفته‌ای یک‌بار خرید می‌کنم و گاهی مجبور هستم به فروشگاه‌هایی بروم که تقریبا تراکم بالایی از جمعیت را دارند.

یکی از مشاوران املاک در خیابان ۳۰ متری هنرستان نیز با اشاره به فعالیت خود در روزهای ناخوش کرونایی، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به این‌که پیش‌بینی‌شده این ویروس همچنان مهمان کشور است، نمی‌توانم کسب‌وکار خود را تعطیل کنم.

وی افزود: سعی می‌کنم با رعایت تمام ضوابط بهداشتی کارم را ادامه دهم تا آسیبی به خود و اطرافیان نرسد.

شکستن توصیه های کرونایی از سوی بخش هایی از جامعه قم درحالی است که مسوولان استانی از جمله در دانشگاه علوم پزشکی  قم همچنان نسبت به ضرورت رعایت در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی و قرار داشتن قم در مرحله خطر، تاکید دارند. 

در همین راستا، مرتضی حیدری فرماندار قم تاکید کرد که خطر کرونا در استان به‌شدت جدی است و نباید احساس شود که وضعیت کنترل این بیماری در قم سامان‌یافته است.

وی روز یکشنبه در جلسه بسیج ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: اشتباه بزرگی که امروز می‌تواند به وجود بیاید، عادی جلوه دادن اوضاع به دلیل بازگشایی برخی ادارات و واحدهای صنفی است.

فرماندار قم افزود: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین‌ماه تمدید و سپس فاصله‌گذاری هوشمند آغاز می‌شود.

حیدری اظهار داشت: در فاصله‌گذاری هوشمند سخت‌گیری‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیشتر از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود.

وی گفت: مدارس و دانشگاه‌ها تا آخر فروردین‌ماه تعطیل خواهد بود اما فعالیت واحدهای تولیدی و صنوف با عمل به پروتکل‌های بهداشتی بعد از ۲۳ فروردین‌ماه بلامانع است.

وی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و هرگونه مکانی که امکان تجمع در آن‌ها وجود داشته باشد تا آخر فروردین‌ماه تعطیل خواهد بود.

حیدری افزود: فروشگاه‌های بزرگ قم باید به نحوی به مردم خدمات‌رسانی کنند که زمینه‌های سرایت این ویروس را از بین برود.

فرماندار قم بیان داشت: نحوه کنونی فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای قم مطلوب نیست و امکان کنترل و پیشگیری از کرونا در آن‌ها وجود ندارد.

حیدری عنوان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تردد بسیار زیاد مردم یکی از مراکز مهم تجمع و انتقال ویروس کووید ۱۹ است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که امکان تجمع در پشت صندوق پول و ورودی آن تشکیل نشود.

وی اذعان کرد: باوجوداین که غرفه‌های عرضه مواد غذایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعطیل‌شده اما همچنان انتظارات لازم برای پیشگیری از کرونا در آن‌ها به وجود نیامده است.

وی ابراز کرد: فعالیت شبانه‌روزی، خط‌کشی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ورود دسته‌جمعی خانواده‌ها به این فروشگاه‌ها باید باقدرت دنبال شود.

فرماندار قم گفت: فروشگاه‌های بزرگ قم از فرصت جولان ویروس کووید ۱۹ باید برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و نوین استفاده کنند.

حیدری گفت: برای کاهش تجمع مردم در قم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا روز ۲۳ فرودین ماه ساعت کاری این فروشگاه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۱ خواهد بود.

 مجموع آمار مبتلایان امروز از مرز ۵۵ هزار نفر عبور کرد و تاکنون بیش از ۳۴۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست ‌داده‌اند؛ با توجه به این‌که ابتلا و مرگ ناشی از این ویروس سن و جنس نمی‌شناسد،‌ لازم است زنگ خطر بلندتر از گذشته به صدا درآید و طرح‌هایی سخت گیرانه‌تر اجرایی شود و این مساله باید بیش از گذشته و با صدایی بلندتر بیان شود که ماندن در خانه بهترین راهکار حفظ جان و خانواده و حمایت و همراهی با کادر درمانی و پزشکی است./

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcdfs0j.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما