سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 87390
منبع : خبرگزاری فارس

جودو قم از تداوم افتخارات کاتا تا افتتاح دومین سالن اختصاصی

قم نيوز : جودو استان قم در سال محرومیت این رشته از سوی فدراسیون جهانی با 99 داور و مربی فعال علاوه بر کسب مدال‌های متنوع از 12 اعزام داخلی، دومین سالن اختصاصی خود را افتتاح کرد.
جودو قم از تداوم افتخارات کاتا تا افتتاح دومین سالن اختصاصی
جودو قم از تداوم افتخارات کاتا تا افتتاح دومین سالن اختصاصی
به گزارش قم نیوز جودو در سال 1398 مسیر خود را به خوبی پیش می‌رفت، ورزشکاران کاتا با الگوگیری از قهرمانان آسیایی و جهانی خود نظیر محمدحسن سالاری و محمدرضا صحرایی درخششی که از اوایل دهه 1380 آغاز کرده بودند را همچنان ادامه دادند و باز هم برای ورزش قم و خانواده بزرگ جودو افتخار آفرین شدند، ضمن اینکه ورزشکاران دفاع شخصی و جودوکاران بخش مبارزه نیز عملکرد موفقی داشتند.

اما اوایل پائیز سال 1398 بود که یک خبر عجیب و قریب با موضوع محرومیت جودوی ایران توسط فدراسیون جهانی تمامی فعالان این رشته را به شوک فرو برد، زیرا فدراسیون جهانی جودو رسما اعلام کرد تا مادامی که فدراسیون جودوی ایران مبارزه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی را نپذیرد از حضور در تمام مسابقات و رویدادهای بین‌المللی این رشته محروم خواهد بود.

حکم فدراسیون جهانی به ایران: یا رقابت با حریفان صهیونیست‌ یا محرومیت!

این تصمیم فدراسیون جهانی بعد از حوادثی بود که در رقابت‌های 2019 جودوی قهرمانی دنیا در شهر توکیو ژاپن اتفاق افتاد و این نهاد بین‌المللی، محرومیت قطعی فدراسیون جودوی ایران از حضور در تمامی مسابقات، رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی را رسما اعلام و به فدراسیون کشورمان ابلاغ کرد.

فدراسیون جهانی در این تصمیم خود تاکید کرد فدراسیون ایران تا زمانی ‌که تضمین محکمی مبنی بر اینکه ثابت شود که به اساسنامه فدراسیون جهانی پایبند است و بپذیرد که جودوکاران ایرانی با نماینده‌های رژیم غاصب صهیونیستی رقابت می‌کنند، از حضور در تمامی مسابقات و میادین بین‌المللی محروم است.

این خبر بد تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود و موجب دلسردی و نگرانی جامعه جودو ایران و از جمله جودوکاران استان قم شد، ورزشکارانی که با سختی‌های فراوان به تمرین می‌پرداختند تا در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم‌های ملی جودو نمایش موفقی داشته و مجوز همراهی تیم‌های کشورمان در میادین برون‌مرزی را کسب کنند اما با این تصمیم فدراسیون جهانی تمام تلاش‌های آنها بر باد می‌رفت.


فعالیت جودو قم با 57 مربی و 42 داور

اما چرخ جودو ایران متوقف نشد و استان قم نیز به فعالیت خود در عرصه همگانی، قهرمانی و آموزش این رشته ادامه داد، هیاتی که به ریاست یکی از باتجربه‌ها و چهره‌های با دانش این رشته یعنی مجید متقی فعالیت می‌کند و نایب‌رئیسی آن را سیما شاهزاده از قهرمانان مطرح و یکی از مربیان و داوران با دانش این رشته بر عهده دارد.

طبق آمار در سال 1398 مجموعا 57 مربی در هر دو بخش آقایان و بانوان داشت، ضمن اینکه هیات جودو استان قم در بخش داوری نیز 42 داور تا پایان سال گذشته داشت که تعداد 32 نفر از این داوران در قسمت آقایان فعالیت می‌کنند و 10 نفر دیگر در جودو بانوان قم فعال هستند.

در بخش آقایان این رشته المپیکی تعداد 46 مربی کار هدایت تیم‌های اعزامی به رقابت‌های قهرمانی کشور، مربیگری باشگاه‌های جودو قم، فعالیت در استعدادیابی و پرورش نخبه‌های جودو را انجام دادند، ضمن اینکه در بخش بانوان که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته، تعداد 11 مربی فعالیت کردند.

بهره‌برداری از دومین سالن اختصاصی جودو در قم

اتفاق ویژه برای جودو استان قم در سال 1398 افزایش تعداد فضاهای اختصاصی این رشته با تکمیل و بهره‌برداری از خانه جودو جدیدالتاسیس در مجموعه ورزشی راحله منطقه نیروگاه قم بود، یک سالن ورزشی بزرگ چند منظوره که البته اداره کل ورزش و جوانان استان قم آن را به جودو داده است.

البته این سالن ورزشی در زمستان سال 97 با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و مسوولان استان قم افتتاح شد اما تکمیل امکانات و تجهیز آن در نیمه نخست سال 1398 صورت گرفت تا بعد از سالن جودو مجموعه ورزشی تختی، هیات جودو قم صاحب دومین سالن اختصاصی شود.

12 اعزام جودو قم به مسابقات کشوری سال 98

هیات جودو استان قم که رشته‌های متنوعی همچون کاتا، دفاع شخصی و جوجیتسو زیر مجموعه خود دارد، سال گذشته مجموعا 12 اعزام به رقابت‌های داخلی داشت که در بخش آقایان جودوکاران رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان رقابت کردند و اعزام‌های انجام شده در دفاع شخصی ویژه رده بزرگسالان و در کاتا برای رده‌های نوجوانان و بزرگسالان بود.

بانوان جودوکار قم نیز در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برای به دست آوردن رتبه‌های برتر و مدال‌های طلا، نقره و برنز مسابقات قهرمانی کشور با حریفان خود مسابقه دادند، ضمن اینکه فعالیت‌ها در موضوع استعدادیابی و توسعه این رشته همچون گذشته ادامه یافت.

دومین قهرمانی‌ متوالی قم در کاتا جودو ایران

تیمی که 6 نفر از اعضای 14 نفره آن را نوجوانان و جوانان و نوجوانان نخبه کاتا جودو قم تشکیل می‌دادند و نخستین‌بار به یک رقابت رسمی اعزام می‌شدند، از ارکان موفقیت تیم کاتای قم در کسب دومین قهرمانی متوالی کشور و دفاع از عنوان قهرمانی سال 1397 کاتا جودوی ایران بودند.

مسابقاتی که تیر ماه سال 98 به میزبانی هیأت‌ جودو استان اصفهان به انجام رسید و سرانجام تیم هیات قم با کسب 6 مدال شامل سه طلا، یک نقره و دو برنز در جایگاه نخست ایستاد، تیمی که قهرمان صاحب‌نام این رشته یعنی محمدحسن سالاری مسوول کمیته کاتا هیأت‌ جودو قم و همچنین دیگر قهرمان خوشنام این رشته یعنی محمدرضا صحرایی هدایت کردند.

طلای جودوی قم از مسابقات جوانان ایران

یکی از مهمترین دستاوردهای جودو قم در سال 1398 کسب یک نشان طلا و یک عنوان پنجمی از مسابقات رده سنی جوانان جودو قهرمانی کشور است، رقابت‌هایی که طبق برنامه‌ریزی فدراسیون این رشته در جنوب غرب ایران به میزبانی شهر ایلام به انجام رسید و قمی‌ها در رده‌بندی تیمی نیز عملکرد خوبی داشتند.

تیم منتخب هیات جودو استان قم در این دوره از مسابقات با هدایت علیرضا معتضدی به عنوان سرمربی  و سیدعلی میرسپاسی به همراه مصطفی عبداللهی به عنوان مربی نسبت به ادوار گذشته از نظر کسب رتبه تیمی پیشرفت داشت و توانست مقام پنجم جودو جوانان ایران را از آن خود کند.

قم با 5 مدال روی سکوی سوم دفاع شخصی کشور

در حالی که رشته‌های متعددی زیر مجموعه این هیات ورزشی قرار دارد، دفاع شخصی دیگر رشته موفق هیات جودو استان قم در سال 1398 بود که در جریان رقابت‌های قهرمانی کشور عملکرد درخشانی از خود ارائه کرد و بین سه تیم برتر ایران در این رشته ورزشی پرطرفدار جای گرفت.

در مسابقات دفاع شخصی قهرمانی کشور، تیم منتخب هیات جودو قم به سرمربیگری یکی از مربیان جوان ورزش قم یعنی مهدی رستگار پویا به مقام سوم دست پیدا کرد، در حالی که مربی این تیم محمدعلی شبانی بود و تیم قم با کسب پنج مدال شامل یک طلا، سه نقره و یک برنز روی سکوی سوم جای گرفت.

نقره جودوکار قم از المپیاد استعدادهای برتر

شهریور ماه سال گذشته که به ابتکار وزارت ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید با هدف تقویت ورزش قهرمانی و پشتوانه‌سازی ورزش حرفه‌ای، برای دومین دوره متوالی شاهد برگزاری بازی‌های المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور بودیم، جودو برای ورزش قم یک نشان نقره به ارمغان آورد.

باز‌ی‌های رشته جودو دومین المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور طبق برنامه‌ریزی فدراسیون به میزبانی شهر تاریخی یزد برگزار شد و تیم نوجوانان هیات قم به سرمربیگری یوسف فرج‌اللهی و مربیگری محسن قاسم‌لو برابر حریفان به میدان رفت که ثمره آن کسب یک عنوان نایب‌قهرمانی بود.

درخشش پیشکسوتان جودو قم با 4 طلا و برنز

جودوکاران قم سال گذشته در هر دو بخش کاتا و شیایی با حریفان خود رقابت کردند، در حالی که اعزام‌ها در رده‌های سنی مختلف انجام شد و یکی از اعزام‌های موفق به تیم پیشکسوتان قم اختصاص داشت که از مسابقات قهرمانی ایران چهار مدال با ارزش طلا و برنز برای ورزش قم به ارمغان آورد.

در شرایطی که فدراسیون جودو میزبانی مسابقات جودو قهرمانی پیشکسوتان ایران در سال 98 را به پایتخت سپرده بود، تیم منتخب هیات جودو قم به مربیگری و سرپرستی رضا کاسه‌ساز در خرداد ماه راهی این پیکارها شد و در نهایت با کسب یک نشان طلا و سه برنز دست‌پر به قم بازگشت.

2 نشان برنز رهاورد قمی‌ها از جودو بزرگسالان کشور

با اینکه بیشتر افتخارات جودو استان قم در دو دهه اخیر نتیجه تلاش درخشش ورزشکاران بخش کاتا در مسابقات قهرمانی کشور و میادین بین‌المللی، آسیایی و جهانی است اما ورزشکاران بخش مبارزه یا شیایی نیز آرام آرام پیشرفت کرده و در مسیر کسب موفقیت‌ گام برمی‌دارند، اتفاقی که در سال 98 رخ داد.

آذر ماه سال گذشته مسابقات جودو قهرمانی بزرگسالان ایران به میزبانی هیات جودو آذربایجان غربی در شهر ارومیه و با حضور چهره‌های شاخص کشور به انجام رسید، پیکارهایی که در آن سرمربیگری تیم قم را علیرضا معتضدی و مربیگری این تیم را سیدعلی میرسپاسی انجام داد و دو مدال برنز و یک عنوان پنجمی نصیب تیم قم شد.

انتهای پیام /111
https://qomnews.ir/vdcgzw97.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما