سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۳
کد مطلب : 87413
منبع : خبرگزاری مهر
معاون راهداری خبر داد

عوارض جدید آزادراه‌ها هنوز ابلاغ نشده است/ تردد با همان ۵۰۰ تومان

قم نيوز : معاون برنامه ریزی سازمان راهداری گفت: نرخ جدید عوارض آزادراه های دولتی هنوز به این سازمان ابلاغ نشده و عوارض خودروهای عبوری فعلا با نرخ های قبلی محاسبه می شود.
عوارض جدید آزادراه‌ها هنوز ابلاغ نشده است/ تردد با همان ۵۰۰ تومان
عوارض جدید آزادراه‌ها هنوز ابلاغ نشده است/ تردد با همان ۵۰۰ تومان
به گزارش قم نیوز خداداد مقبلی در خصوص عوارض جدید آزادراه‌های دولتی تصریح کرد: نرخ جدید عوارض صرفاً در شورای پول و اعتبار تصویب شده و هنوز به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ نشده؛ نرخ‌های قبلی ۴ سال است که تغییر نکرده است.

وی افزود: به محض اینکه این مصوبه در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، ما نیز نرخ‌های جدید را به شرکت‌های آزادراه‌های تهران-قم، کرج-قزوین، بندرعباس-بندر شهید رجایی و کنارگذر غربی تبریز و همچنین شرکت مجری اخذ الکترونیکی عوارض این آزادراه‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا نرخ‌های جدید را در نرم افزار مربوطه اعمال و از خودروهای عبوری کسر کنند.

معاون مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در زمانی که عوارض آزادراه تهران-قم ۵۰۰ تومان بود، تراز درآمدی ما از اخذ عوارض در برابر هزینه‌های تعمیر و نگهداری آزادراه منفی بود؛ حتی اگر نرخ جدید هم اعمال شود، با توجه به تورم موجود، ممکن است باز هم هزینه‌های نگهداری راه از درآمد عوارضی بیشتر باشد.

وی ادامه داد: هزینه‌های ایمن سازی و نصب نیوجرسی‌ها در آزادراه تهران-قم بسیار بالاست که هر کیلومتری ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که مجموعاً بیش از ۷۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری تحمیل هزینه خواهد کرد؛ به طور کلی در حال حاضر هم از سمت قم و هم از سمت تهران نصب نیوجرسی‌های مفصلی ادامه دارد تا به یکدیگر متصل شوند. گذشته از آن، در طول سال برخی نیوجرسی‌ها به دلایل گوناگون تخریب می‌شوند که باید جایگزین برای آنها نصب کنیم.

هزینه نگهداری هر کیلومتر آزادراه سالانه ۱۰۰ میلیون تومان

مقبلی در خصوص هزینه‌های آزادراهها از قبیل لکه گیری آسفالت، رنگ آمیزی کف جاده (خطوط ممتد و مقطع)، روشنایی آزادراه، نصب و تعمیر علائم، نصب و تعمیر گاردریل و… بیان کرد: در حال حاضر برای هر متر خط کشی، ۶ هزار تومان هزینه می‌دهیم، اگر بخواهیم در هر یک از باندهای رفت و برگشت آزادراه، ۴ خط سفید شامل دو خط مقطع و دو خط ممتد طرفین باند را رنگ آمیزی کنیم، ۲۴۰ هزار متر آزادراه با متری ۶ هزار تومان چیزی حدود یک تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: برای نگهداری آزادراه، به طوری کلی هر کیلومتر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که مجموعاً به ۱۲ میلیارد تومان می‌رسد؛ در مقابل ۱۰ میلیارد تومان ما صرفاً از عوارضی آزادراه تهران-قم درآمد داریم.

هزینه نوساز آسفالت آزادراهها سرسام آور است

معاون سازمان راهداری درباره هزینه روکش آسفالت آزادراه‌های دولتی نیز اظهار داشت: هزینه نوسازی کل روکش آسفالت آزادراه تهران-قم، رقم بسیار بالایی است که امکان انجام آن با بودجه‌های دولتی وجود ندارد.

مقبلی با اشاره به اینکه هر تن قیر برای سازمان راهداری ۴ میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: هزینه‌های آسفالت نه تنها در آزادراه‌ها، در همه جاده‌های در اختیار سازمان راهداری، سرسام آور است؛ هزینه حمل کالا و همچنین هزینه خرید، تعمیر و نگهداری ماشین آلات راهسازی و راهداری از دیگر هزینه‌هایی است که فشار زیادی به سازمان راهداری وارد می‌کند. به عنوان مثال قیمت هر لودر با برند کوماتسو ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد تومان قیمت دارد؛ قیمت «بولدوزر ۲۷۵» کوماتسو یا کاترپیلار، ۵ تا ۶ میلیارد تومان است؛ دست دوم هم کسی آن را نمی‌فروشد چون وارد کشور نمی‌شود؛ خودروهای چینی مجبوریم وارد کنیم که پس از دو سال گارانتی آن به پایان می‌رسد و هزینه‌های تعمیر به گردن سازمان راهداری می‌افتد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc10q4.2bqms8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما