سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 87611
منبع : خبرگزاری فارس

اما و اگرها درباره سرنوشت لیگ برتر بسکتبال

قم نيوز : تصمیم فدراسیون بسکتبال برای لغو قطعی بازی‌های پلی‌آف و نهایی فصل 99 – 1398 لیگ برتر، نماینده قم را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی قهرمانی این فصل متضرر می‌کند.
اما و اگرها درباره سرنوشت لیگ برتر بسکتبال
اما و اگرها درباره سرنوشت لیگ برتر بسکتبال
به گزارش قم نیوز فصل 99 – 1398 مسابقات لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور ابتدا با شرکت 14 تیم آغاز شد اما به دلیل کناره‌گیری نماینده آذرشهر با 13 تیم، لغو چندین مسابقه و تغییرات در جدول رده‌بندی مرحله مقدماتی این دوره همراه بود، اکنون اگر تصمیم فدراسیون لغو قطعی این رقابت‌ها به دلیل شیوع کرونا باشد، یقینا مطلوب این رشته المپیکی نیست.

پس از پایان بازی‌های مرحله مقدماتی لیگ برتر هشت تیم شهرداری گرگان، پتروشیمی بندر امام، شیمیدر قم، پالایش نفت آبادان، مهرام تهران، آویژه صنعت پارسا مشهد، شهرداری بندرعباس و اکسون تهران به عنوان تیم‌های اول تا هشتم جدول رده‌بندی مجوز حضور در مرحله پلی‌آف این لیگ را کسب کردند.

 

لغو لیگ برتر؛ تصمیمی که مورد تایید اکثر تیم‌ها نیست

قرار بود که بازی‌های پلی‌آف به شکل سه از پنج برگزار شده و چهار تیم مرحله نهایی مشخص شوند، اما در شرایطی که تیم‌ها برای پانزدهم اسفند ماه و برگزاری بازی‌های پلی‌آف آماده شده بودند اما شیوع ناگهانی بیماری کرونا این مسابقات را همانند رقابت‌های سایر رشته‌های ورزشی در ایران لغو کرد.

در آن مقطع فدراسیون بسکتبال جلسه‌ای برگزار کرد و تصمیم بر این شد که بازی‌های پلی‌آف نیمه دوم فروردین ماه برگزار شود اما اکنون که روزهای پایانی نخستین ماه فصل بهار را سپری می‌کنیم همچنان تعطیلی اماکن و رویدادهای ورزشی برقرار است و امکان ادامه لیگ برتر بسکتبال وجود ندارد.

این در حالی است که با تعویق یک‌ساله بازی‌های المپیک توکیو به سال 2021، دغدغه اصلی فدراسیون بسکتبال یعنی آماده‌سازی تیم ملی برای اعزام به المپیک برطرف شد ولی این فدراسیون در جدیدترین تصمیم خود قصد لغو قطعی رقابت‌های لیگ برتر و معرفی تیم قهرمان بر اساس جدول رده‌بندی مرحله مقدماتی را دارد، تصمیمی که مورد تایید اکثر تیم‌ها نیست.

 

وقتی فدراسیون توپ را به زمین باشگاه‌ها می‌اندازد

فدراسیون بسکتبال برای اینکه در آینده به خاطر پیشنهاد این تصمیم مورد بازخواست قرار نگیرد، توپ را به زمین تیم‌های لیگ برتری انداخت و نامه‌ای را به باشگاه‌ها ارسال کرد تا آنها نیز نظر نهایی خود را درباره تمایل به ادامه و یا لغو لیگ برتر بسکتبال مردان اعلام کنند و این فدراسیون پس از دریافت پاسخ باشگاه‌ها نظر نهایی را در اولین فرصت اعلام کند.

طبیعی است که فدراسیون بسکتبال باید بعد از نظرخواهی از باشگاه‌های لیگ برتری، یا تصمیم به معرفی تیم قهرمان بر اساس نتایج دیدارهای مرحله مقدماتی این فصل بگیرد که در آن صورت تیم بسکتبال شهرداری گرگان قهرمان می‌شود یا این لیگ را بدون معرفی تیم قهرمان به پایان برساند.

 

بی‌میلی شیمیدر قم به لغو لیگ و معرفی قهرمان

در حالت اول تیمی که با تصمیم فدراسیون موافق است و قطعا پیشنهاد لغو قطعی رقابت‌های فصل 99 – 1398 لیگ برتر بسکتبال را می‌دهد، تیم صدرنشین شهرداری گرگان است و پتروشیمی بندر امام نیز به عنوان تیم دوم جدول مقدماتی برای معرفی تیم‌ها بر اساس جدول بی‌میل نیست.

در این شرایط تیم‌های شهرداری گرگان و پتروشیمی بندر امام به دنبال پایان لیگ و برگزار نشدن بازی‌های مراحل پلی‌آف و نهایی هستند اما در این بین تیم‌های دیگر نظیر شیمیدر قم که سرمایه‌گذاری زیادی برای دیدارهای پلی‌آف کرده چندان میلی به موافقت با لغو لیگ برتر ندارند چرا از این اتفاق متضرر می‌شود.

نماینده بسکتبال قم که یک بازیکن خارجی داشت، هماهنگی‌‌های لازم برای خرید دومین بازیکن خارجی را انجام داده و بازیکنان مصدوم این تیم نیز به شرایط آرمانی بازگشته‌اند، طبیعی است که شیمیدر یکی از شانس‌های کسب مقام قهرمانی لیگ برتر است و با توجه به اینکه دو تیم سهمیه حضور در رقابت‌های آسیایی را کسب می‌کنند، با پایان لیگ موافق نیست.

 

لیگ برتری‌ها منتظر جلسه نهایی فدراسیون بسکتبال

در صورت برگزاری بازی‌های پلی‌آف و نهایی لیگ برتر، با یک نگاه کارشناسی می‌توان تیم‌های شیمیدر قم، مهرام تهران، پالایش نفت آبادان، پتروشیمی بندر امام و شهرداری گرگان را گزینه‌های اصلی کسب مقام قهرمانی این فصل دانست، ضمنا در مرحله پلی‌آف امکان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد.

بنابراین علاوه بر تیم سوم جدول یعنی شیمیدر قم، حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که قهرمان فصل گذشته یعنی پالایش نفت آبادان و حتی تیم پرآوازه مهرام با کاپیتان تیم ملی یعنی صمد نیک‌خواه بهرامی موافق لغو قطعی بازی‌های لیگ برتر و معرفی شهرداری گرگان و پتروشیمی بندر امام به عنوان قهرمان و نایب‌قهرمان نیستند، چرا که شیمیدر، نفت آبادان و مهرام خودشان مدعیان قهرمانی لیگ برتر محسوب می‌شوند.

اکنون مسوولان، کادر فنی و بازیکنان تیم‌های راه یافته به مرحله پلی‌آف مسابقات لیگ برتر بسکتبال منتظر روز سه‌شنبه و تصمیم منطقی فدراسیون بسکتبال راجع به این لیگ هستند.

 

رقابت برای کسب 2 سهمیه بسکتبال باشگاه‌های آسیا

در پایان دیدارهای مرحله مقدماتی مسابقات این فصل لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور، تیم شهرداری گرگان با 46 امتیاز، پتروشیمی بندر امام با 43 امتیاز، شیمیدر قم با 42 امتیاز، پالایش نفت آبادان با 42 امتیاز، مهرام تهران با 41 امتیاز، آویژه صنعت پارسا مشهد با 40 امتیاز و تیم‌های شهرداری بندرعباس و اکسون تهران با 34 امتیاز در رده‌های اول تا هشتم قرار گرفته و به مرحله پلی‌آف راه یافتند.

در این مرحله شهرداری گرگان با اکسون تهران، پتروشیمی بندر امام با شهرداری بندرعباس، شیمیدر قم با آویژه صنعت پارسا مشهد و پالایش نفت آبادان با مهرام تهران به شکل 3 از 5 رقابت می‌کنند تا چهار تیم برتر مجوز حضور در مرحله نهایی را کسب کرده و برای دو سهمیه ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا رقابت کنند.

انتهای پیام /111
https://qomnews.ir/vdccseq4.2bqms8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما