سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 87615
منبع : خبرگزاری ايرنا

نظر آیت الله فاضل لنکرانی درباره وام ۱۲ درصدی دردوره کرونا

قم نيوز : رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)‌ درپاسخ به سئوالی، نظر فقهی خود را درخصوص پرداخت وام کمک معیشتی به مردم دردوره کرونا مطرح کرد.
نظر آیت الله فاضل لنکرانی درباره وام ۱۲ درصدی دردوره کرونا
نظر آیت الله فاضل لنکرانی درباره وام ۱۲ درصدی دردوره کرونا
به گزارش قم نیوز در سئوال جمعی از مومنان از آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی آمده است: آیا وام یک میلیون تومانی دولت به ۲۳ میلیون خانوار با ۱۲ درصد سود صحیح است؟ آیا این وام ربوی نیست؟ آیا دولت دست به یک ربای آشکار نزده است؟ آیا این وام جامعه اسلامی را سوق به رباخواری نمی دهد؟
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درپاسخ بیان کرد:‌ چون یارانه به عنوان قرض داده نمی‌شود بنابراین چنانچه دولت مبلغ یک میلیون را به عنوان تسهیلات بدهد و درآینده با حساب اضافه از یارانه مردم بردارد عنوان ربا را ندارد توجه به این نکته لازم است که دولت چنانچه قانون جدیدی مبنی بر عدم پرداخت تصویب کندبا ندادن یارانه بدهکار به مردم نمی‌شود پس مساله قرض و ملکیت مردم مطرح نیست و یارانه تسهیلی برای مردم است بنابراین فرض سوال ربا نیست. 

گفتنی است با آغاز شیوع کرونا در قم و کشور، کارشناسان بسیاری از تبعات منفی آن بر اقتصاد بویژه کسب و کارهای کوچک سخن گفته اند و دولت نیز در این خصوص تاکنون تصمیماتی را جهت کاهش این تبعات اعلام کرده است.

عدم کسب درآمد بدلیل تعطیلی بسیاری از فعالیت ها و مشاغل و در پی آن ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی یا تعهدات مالی به مشتریان و بنک داران و عمده فروشان، از جمله دغدغه ها در این زمینه است که با طولانی تر شدن دوره شیوع کرونا و ادامه رکود در بازار، بر شدت این دغدغه ها افزوده می شود و دولت نیز با طرح های مختلف در تلاش است تا بار این تبعات را بر مردم کاهش دهد.          

انتهای پیام/111  
https://qomnews.ir/vdcgn397.ak9uq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما