چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : 87866
منبع : خبرگزاری فارس

بی توجهی به حوزه آبریز دریاچه نمک بحران‌زا است

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به نقش دریاچه نمک قم در مسائل زیست محیطی گفت: درباره دریاچه نمک بر این باوریم که هر اقدامی موجب تخلیه سفره این حوزه شود، می‌تواند مشکلات جدی به بار آورد.
بی توجهی به حوزه آبریز دریاچه نمک بحران‌زا است
بی توجهی به حوزه آبریز دریاچه نمک بحران‌زا است
به گزارش قم نیوز سیدرضا موسوی مشکینی امروز با اشاره به اهمیت پاسخ گویی مسؤولان محیط زیست به افکار عمومی اذعان کرد: ما علاوه بر این که در مناسبت‌های مختلف زیست محیطی نشست‌هایی را با اصحاب رسانه برگزار می کنیم، تلاش داریم که در تمام طول سال آماده پاسخگویی به پرسش‌های زیست محیطی افکار عمومی و نمایندگان رسانه‌ها باشیم.

وی درباره ضمانت اجرایی تصمیمات زیست محیطی در کشور و در قم اظهار کرد: باید گفت قوانین خوبی در زمینه حفاظت محیط زیست وضع شده که این قوانین در سال‌های اخیر در موضوعاتی مانند تالاب، خاک، هوای پاک و تنوع ژنتیکی، محکم تر از گذشته نیز شده است، اما نکته مهم این است که اختیار برخی مؤلفه‌های زیست محیطی در دست دستگاه‌هایی غیر از سازمان و ادارات کل حفاظت محیط زیست است، اما همه پاسخگویی نهایی را از حفاظت محیط زیست می‌خواهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: به هر حال حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی است، ولی ساختار تشکیلاتی و همچنین اعتبارات آن تناسبی با این جایگاه ندارد و البته تلاش‌های زیادی برای ترمیم این نقیصه انجام شده ولی هنوز راه زیادی برای رسیدن به نقطه ایده آل داریم.

پرسش دیگر خبرنگار فارس از سیدرضا موسوی مشکینی درباره تعطیلی مکرّر مدارس قم در زمستان سال گذشته و به دلیل آلودگی هوا بود و این که چه باید کرد تا این مسئله تکرار نشود.

وی در این باره نیز تصریح کرد: متأسفانه موضوع ناخوشایند آلودگی هوای قم به جز گرد و غبار در زمستان 1398 به وقوع پیوست و به تعطیلی مدارس هم انجامید که امری بسیار جدی و قابل تأمل است. در این باره تردیدی وجود ندارد که اگر اقدامات عاجل در مدیریت و برنامه ریزی شهری و همچنین مدیریت نیروگاه و سایر منابع آلاینده صنعتی در محدوده و حریم شهر اجرایی نشود، واقعا شرایط سخت تری را در آینده تجربه خواهیم کرد.

موسوی مشکینی اضافه کرد: به هر حال محورهای ورودی و خروجی قم به مناطق مسکونی بسیار نزدیک هستند و از گذشته، شاهد فعالیت گسترده صنعتی در این محورها بوده‌ایم.

وی با بیان این که این مسئله از همان مواردی است که اختیارش در جای دیگری تعریف شده اما محیط زیست باید پاسخگو باشد خاطرنشان کرد: امید است شهرداری و حوزه عمرانی استان موضوع انتقال این صنایع را در دستور کار قرار دهند.

موسوی مشکینی سپس به اهمیت دریاچه نمک قم در مسائل زیست محیطی استان و ضرورت توجه به آن در قالب یک پروژه عظیم اشاره کرد و گفت: درباره دریاچه نمک بر این باوریم که هر اقدامی موجب تخلیه سفره این حوزه شود، می‌تواند مشکلات جدی به بار آورد، به‌ویژه با توجه به اینکه حوزه آبریز این دریاچه نیز مشکلات جدی دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس که از وی پرسید «پیش از این مطرح کرده بودید که در قانون هوای پاک، پیش بینی‌هایی در بحث موتورسیکلت‌ها شده ولی به دلیل فشارهای وارده، استثناهایی برای این بخش در نظر گرفته‌اند. اکنون به صراحت بفرمایید این فشارها چه بوده و هست؟» گفت: قانون به صراحت بیان داشته که تولید برخی انواع موتورسیکلت‌ها به دلیل آلودگی که ایجاد می کنند باید متوقف شود؛ اما ظاهرا تولیدکنندگان این موتورها موفق شده‌اند از سطوح بالاتر، اجازه‌هایی را برای تداوم تولید اخذ کنند. بر این اساس، تنها می توان امیدوار بود که با توجه به تعداد زیاد موتورسیکلت در قم، استانداردهای پیش بینی شده در قانون اجرا شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcepv8v.jh8fpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما