چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : 87867
منبع : خبرگزاری فارس

آغاز و پایان طلایی سال 98 برای کشتی قم / تعویق المپیک به نفع کشتی

قم نيوز : کشتی استان قم به واسطه درخشش یک کشتی‌گیران توانمند خوددر میادین کشوری، بین‌المللی، آسیایی و جهانی در سال 1398 شروع و پایانی طلایی داشت.
آغاز و پایان طلایی سال 98 برای کشتی قم / تعویق المپیک به نفع کشتی
آغاز و پایان طلایی سال 98 برای کشتی قم / تعویق المپیک به نفع کشتی
به گزارش قم نیوز کشتی به عنوان یکی از هیأت‌های همیشه شاخص و موفق ورزش قم در سال 1398 مجموعا 28 مدال رنگارنگ طلا، نقره و برنز از میادین کشوری، بین‌المللی، آسیایی و جهانی کسب کرد، در حالی که 11 مدال به رنگ طلا، چهار مدال به رنگ نقره و 13 مدال به رنگ برنز بود.

کشتی‌گیران استان قم از مسابقات کشوری این رشته 11 مدال شامل سه نشان طلا، سه نقره و پنج برنز به دست آوردند، از رقابت‌های بین‌المللی هشت مدال شامل دو طلا، یک نقره و پنج برنز به ارمغان آوردند، از رقابت‌های آسیایی سه مدال شامل دو طلا و یک برنز گرفتند و از میادین جهانی این رشته نیز 6 مدال شامل چهار طلا و دو برنز کسب کردند.

خبرنگار فارس از یک سو به بهانه کسب این مدال‌ها و تداوم پیشرفت و موفقیت‌های کشتی قم در میادین داخلی و برون‌مرزی و از سوی دیگر به واسطه قرار گرفتن هیأت کشتی قم در آخرین سال دوره ریاست محسن وزیری به سراغ این چهره موفق و مطرح کشتی قم و کشور رفت و راجع به عملکرد کشتی قم در سال 98 گفت‌وگو کرد که از نظرتان می‌گذرد:

 

* سال 98 برای کشتی قم چطور بود؟

سال 1398 برای ما سالی خوب و متفاوت از سال‌های قبل بود زیرا در روز اول فروردین ماه با درخشش مهدی ابراهیمی مدال طلای مسابقات 2019 قهرمانی امیدهای آسیا به دست آمد و همین کشتی‌گیر با استعداد و توانا روز سی‌ام بهمن مدال طلا بزرگسالان قهرمانی آسیا را به دست آورد.

همچنین شاهرخ میکائیلی در سنگین وزن نوجوانان جهان مدال طلا گرفت و علیرضا نجاتی در پیکارهای جهانی قزاقستان نفر سوم شد و بعد از سه دهه سهمیه المپیک را برای ورزش استان قم کسب کرد، این مدال‌ها تنها بخشی از افتخارات کشتی‌گیران ما در سال قبل است، خدا را شکر وضعیت هیأت خوب است و برای بهتر کردن جایگاه این رشته تلاش می‌کنیم.

 

* ظاهرا مربیان کشتی قم هم دست‌کمی از قهرمانان این رشته ندارند؟

بله به نکته بسیار مهم و خوبی اشاره کردید، مربیان فوق‌العاده خوبی در کشتی قم داریم، اواخر سال گذشته روح‌الله میکائیلی مطرح کشتی قم به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان انتخاب شد، علاقمندان به کشتی به خوبی با اعتبار، دانش و توانمندی روح‌الله میکائیلی آشنا هستند و انتخاب وی به عنوان سرمربی تیم ملی برای اولین بار رخ نداد، زیرا وی قبلا هم در تیم‌های ملی رده‌های پایه مربیگری کرده است.

هیأت کشتی استان قم مرتب با فدراسیون کشتی در ارتباط است، خوشبختانه در این زمینه علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی پیگیر موضوع انتخاب میکائیلی بود، با ما صحبت شد و شخص رئیس فدراسیون شرایط میکائیلی را در سطح کشور برانداز کردند و ما هم همه جور پشت میکائیلی بودیم.

البته به نظر من این کمترین جایگاه برای یک مربی آگاه و توانایی همچون میکائیلی است، زیرا او قابلیت‌های زیادی دارد و چند سال پیش که در تیم ملی مربی این تیم در مسابقات جهانی بود، ایران بعد از سال‌ها مقام اول جهان را کسب کرد و تاثیرگذاری مثبت وی در پیشرفت کشتی ایران را باز هم خواهید دید.

 

* نظرتان راجع به تعویق المپیک چیست؟

به نظر اهالی کشتی این اتفاق به نفع کشتی و البته به نفع کشتی‌گیر المپیکی قم است، قطعا با تعویق المپیک علیرضا نجاتی این فرصت را دارد که بیشترین تمرین کند، تجربه خود را با حضور در میادین مختلف بین‌المللی و کشتی با حریفان شاخص کشتی بالا ببرد و به یاری خدا سال 2021 بهتر و آماده‌تر از الان وارد المپیک شود.

 

* نظرتان در مورد نجاتی چیست؟

به دلیل اینکه علیرضا نجاتی سال گذشته برای ورزش قم و رشته کشتی سهمیه المپیک را کسب کرد، خیلی جدی وضعیت او را دنبال می‌کنیم، نجاتی جوان است ولی در عین جوانی تجارب خوبی دارد زیرا هم در مسابقات بین‌المللی به میدان رفت و هم تن او به تشک رقابت‌های جهانی خورده، چیزی که از این کشتی‌گیر تجربه کردیم این است که هر چه جلوتر می‌رود بهتر می‌شود.

 

* شنیده‌ایم که این روزها در امور خیرخواهانه هم فعال است؟

علیرضا نجاتی این روزها یک کار ارزشمند انجام می‌دهد، خودش شخصا با بزرگان کشتی و برخی از چهره‌های ورزشی ارتباط مستقیم گرفته و با آنها گروهی تشکیل داده‌اند و با جمع‌آوری بسته‌های معیشتی و بهداشتی آنها را به خانه‌های مناطق کم‌برخوردار و محروم می‌برند که واقعا کار ارزشمندی است.

 

* نظرتان راجع به ورزش در خانه چیست؟

به نظر من بهترین راه حفظ سلامتی و مقابله با کرونا است، چون این‌روزها کشور و جهان درگیر این بیماری کرونا هستند، البته برای تمام مردم جهان آرزوی سلامتی می‌کنم به ویژه آنهایی که دچار بیماری شده‌اند، اما راجع به این ویروس به تمامی مردم حتی کسانی که ورزشکار هستند توصیه می‌کنم که کرونا را شوخی نگیرند.

 

*  آیا این ویروس به ورزشکاران حرفه‌ای هم آسیب می‌رساند؟

بله، ابتدا باید در جریان باشید که بدن انسان یک سیستم ایمنی دارد و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد اگر ورزش به اندازه و به صورت همگانی باشد ایمنی بدن هنگام ورزش افزایش می‌یابد ولی آنهایی که ورزشکار حرفه‌ای هستند سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تری دارند زیرا ورزشکاران  و قهرمانان ما وقتی ورزش می‌کنند انرژی‌شان صرف تمرین می‌شود، ضمن اینکه درگیر اعزام‌هایی به مسابقات خارجی هستند و بارها دیده‌ایم که حتی زودتر از دیگران سرما می‌خورند چون سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل تمرینات سخت ضعیف است، بنابراین باید مراقب باشند تا ویروسی مثل کرونا آنها را درگیر بیماری نکند.

ویروس کرونا نه شناخته شده است و نه دارو و واکسنی دارد، بنابراین مردم فقط باید گوششان به مسوولان باشد که اشاره می‌کنند فاصله اجتماعی را رعایت کرده، با کسی ارتباط نداشته باشند و فقط در خانه بمانند و ورزش در خانه بهترین راه حفظ سلامتی و مقابله با کرونا است.

 

*  کشتی‌گیران قم هم در قرنطینه تمرین می‌کنند؟

بله، ورزشکاری که حرفه‌ای کار می‌کند تمرین برای او حکم غذا دارد و اگر تمرین نکند کلافه می‌شود، با این حال ورزشکاران و قهرمانان ما هم مثل سایر مردم در خانه‌های خود و در شرایط قرنطینه به صورت شخصی تمرین می‌کنند، هر چند برای این عزیزان شرایط خوبی نیست چون در کشتی باید بدن کشتی‌گیر به بدن حریف بخورد، با این حال امیدواریم که قهرمانان ما بدن خود را حفظ کنند و افت کمی داشته باشند تا وضعیت بهتر شود.

 

*  چه برنامه‌ای برای حفظ پیشرفت کشتی قم دارید؟

کشتی برای کشور ما پرافتخارترین رشته و یک گنجینه بزرگ از مدال‌ها و عناوین بین‌المللی، آسیایی، جهانی و المپیک برای ورزش کشور است، برای ورزش قم نیز این رشته جایگاه ویژه‌ای دارد و یقینا ما باید جوری برنامه‌ریزی کنیم تا روند متوقف نشود، چون اکنون تلاش‌ها به ثمر رسیده، از یک طرف برای ورزشکاران و قهرمانان فعلی باید کار کنیم و از یک طرف برای کسانی که در کنار اینها هستند به ویژه برای سنین پایه که آینده کشتی را می‌سازند.

در نیمه دوم سال 98 تفاهم‌‌نامه‌ای بین فدراسیون و آموزش و پرورش ایجاد شد و پس از سال‌ها این دو پایگاه اصلی رشد و پیشرفت ورزش که جدا از هم کار می‌کردند کنار هم قرار گرفتند، ما در قم روی همین شیوه کار می‌کنیم، جشنواره‌های استعدادیابی داریم و تاکید اصلی ما روی سنین پایه از خردسالان و پهلوانک‌ها تا رده نونهالان و نوجوانان است تا اینها را به سطح قهرمانی برسانیم.

 

* برای کاهش فاصله کشتی آزاد و فرنگی قم چه کرده‌اید؟

در هشت سال دفاع مقدس یاد گرفته‌ام که هرگز نباید تسلیم شد، آن زمان فرماندهان ما اگر در عملیاتی شکست می‌خوردیم بازی را عوض کرده و تدبیر جدیدی می‌کردند تا شکست را به موفقیت تبدیل کنند، ما با این تجربه کار می‌کنیم.

اکنون که در این مسوولیت هستم، نظرم این است برای اینکه فاصله کشتی آزاد با فرنگی کمتر شود تمام مربیان‌ آزاد باید وسط میدان آمده و با هم شرایط را عوض کنیم، همین الان در کشتی آزاد مربیان خوب و زحمت‌کشی داریم که قهرمانان خوبی را پرورش داده‌اند و در کشتی آزاد کشور حضور داریم فقط مدال‌های ما کمتر از فرنگی است.

با اینکه رقابت در کشتی آزاد واقعا سنگین است به هر صورت باید خودمان را برسانیم، از اسفند سال قبل این کار را شروع کردیم و جرقه را زدیم تا با حضور مربیان ارزنده کشور و برگزاری چند کلاس آموزشی، حرکتی در این زمینه انجام دهیم که متاسفانه به مشکل شیوع ویروس کرونا خوردیم و فعلا کار متوقف است، یقینا در تلاش هستیم به هر شکل کشتی آزاد را بالا بکشیم، این کار از نظر من که سال‌ها در کشتی آزاد بوده‌ام شدنی هست و ما تسلیم نمی‌شویم، در سال جدید برنامه‌هایی داریم و انشاالله مربیان ما هم همت کنند و انگیزه خود را از دست ندهند تا این اتفاق رخ دهد.

 

* آیا در سال 1399 هیأت کشتی قم از رویداد مهمی میزبانی می‌کند؟

در پاسخ به این سئوال شما ابتدا باید از حمایت‌های اداره کل روزش و جوانان که در تمام اتفاقات بار مالی ما را به دوش می‌کشد قدردانی کنم، تا الان این اداره کل و کادر آن واقعا پشتوانه ما بوده‌اند و کمک کرده‌اند، اما میزبانی بار مالی دارد و هر لحظه آنها کمک کنند یا حامی مالی پیدا کنیم، ما میزبانی را به راحتی با توجه به هماهنگی با فدراسیون اقدام می‌کنیم.

 

* ارتباط هیأت کشتی قم با فدراسیون چگونه است؟

ارتباط بسیار خوب و صمیمانه‌ای وجود دارد، حتی جایی که احساس کنیم به نفع کشتی کشور و به صلاح است به عنوان وظیفه به رئیس فدراسیون مشاوره می‌دهیم، ارتباط هیأت با فدراسیون خوب است و اگر شرایط مالی داشته باشیم می‌توانیم میزبانی جام‌های بزرگ کشوری و بین‌المللی را بگیریم.

 

* از موفقیت کشتی آلیش قم هم بگویید.

ما علاوه بر کشتی آزاد و فرنگی که بیشترین سابقه را در هیأت کشتی دارند، در دیگر رشته‌های مورد تایید اتحادیه جهانی کشتی مانند کشتی پهلوانی و کشتی آلیش هم فعالیت می‌کنیم و برای این رشته‌ها هم برنامه‌ داریم.

در کنار افتخاراتی که کشتی‌گیران آزادکار و فرنگی‌کار در این سال‌ها برای کشتی و ورزش قم به دست آورده‌اند، جالب است بدانید که در کشتی آلیش هم یک قهرمان ارزنده به نام روح‌الله نعمتیان داریم که دو دوره موفق به کسب رتبه سوم جهان و دو نشان برنز کشتی آلیش دنیا شده است و یقینا روی این رشته‌ها هم کار می‌شود تا بیشتر پیشرفت کنیم.

دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا اکنون در شرایط خاصی است اما کرونا یک ظاهر دارد و یک باطن، سختی‌های ایجاد شده از نظر اقتصادی و جسمی چهره ظاهری این ویروس است اما در باطن دستاوردهای معنوی خاص خود را هم دارد که مردم باید قدر دانسته و از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfecdc.w6devagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما