پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 88378
منبع : خبرگزاری تسنیم

هنوز به مهار کرونا در قم نرسیده‌ایم / تداوم رفتار بیماری برای ماه‌های سرد سال می‌تواند دردسرساز باشد

قم نيوز : معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت استان در ارتباط با بیماری کرونا گفت: با فروکش کردن بیماری عدد و رقم تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها کمتر شده است، اما این امکان وجود دارد که برگشت رفتارهای مخاطره‌آمیز نسبت به گذشته بیشتر شود.
هنوز به مهار کرونا در قم نرسیده‌ایم / تداوم رفتار بیماری برای ماه‌های سرد سال می‌تواند دردسرساز باشد
هنوز به مهار کرونا در قم نرسیده‌ایم / تداوم رفتار بیماری برای ماه‌های سرد سال می‌تواند دردسرساز باشد
به گزارش قم نیوز شیوع بیماری کرونا در کشور سبب تغییر بسیاری از مناسبات و رفتارهای افراد جامعه شده و فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشخاص تحت‌الشعاع این بیماری قرارگرفته است.

بعد از اعلام دو مورد فوتی در استان قم براثر ویروس کرونا، زنگ خطر جدی در کشور به صدا درآمد و سبب اقدامات جدی از سوی ملت و دولت شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجرای طرح‌هایی مثل طرح غربالگری سلامت در دو مرحله، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند در کشور و به‌ویژه استان قم شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت استان قم  ازنظر میزان شیوع بیماری کرونا  و میزان موفقیت مسئولان و مردم در اجرای این طرح‌ها به گفت‌وگو با  سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم  پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

سیامک محبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان اینکه غربالگری دوره دوم سلامت انرژی زیادی از حوزه بهداشت می‌گیرد، اظهار داشت: این دوره از غربالگری با نوبت قبلی تفاوت‌هایی دارد که باید موردتوجه مسئولان قرار بگیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تاکنون بیش از 70 درصد جمعیت بالای 15 سال ساکن شهر قم و استان قم غربالگری شده‌اند، گفت: با توجه به اعداد و ارقام موجود در قم، این شهر جزو شهرهای با رنگ قرمز مشخص‌شده است.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، دو شرط برای اعلام وضعیت زرد و سفید شهرها مشخص‌شده است، یکی از شرط‌ها این بوده که متوسط میزان بستری روزانه  به ازای هر صد هزار نفر جمعیت حداکثر یک نفر بوده و همین‌طور متوسط تعداد بستری به ازای هر صد هزار نفر حداکثر یک مورد باشد.

محبی با تأکید بر اینکه غربالگری سبب شناسایی زودتر افراد مشکوک به بیماری کرونا و به حداقل رساندن افراد بستری بدحال می‌شود، ابراز کرد: بر اساس اعداد و ارقام، نسبت بستری به جمعیت قم 3.4 در صد است و هنوز به عدد یک نرسیده‌ایم؛ این مسئله کار حوزه بهداشت را تا پایان اردیبهشت سنگین‌تر می‌کند.

انجام بیش از 59 هزار بازدید از اصناف در طرح فاصله‌گذاری هوشمند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت به سمت انجام آزمایش‌های  pcr رفته است، عنوان کرد: در روزهای نخست سیاست وزارت بهداشت این بوده که از بیماران بستری بدحال یا فوت‌شده آزمایش pcr گرفته شود، درحالی‌که حاضر سیاست وزارتخانه تغییر کرده و متفاوت شده است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط مطلوب‌تر کشور در زمینه کیت‌های گرفته‌شده، وزارت خانه نظرش این بوده که استان قم و دانشگاه علوم پزشکی قم همچنان سیاست قبلی را دنبال کنند، اما با پیگیری‌های دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی، قم هم به مراکز و استان‌هایی اضافه‌شده که باید نمونه از بیماران سرپایی بر اساس پروتکل‌های ابلاغی نیز گرفته شود تا بتوان افراد مشکوک به بیماری کرونا را خیلی زودتر تشخیص دهیم که کارشان به بیمارستان کشیده نشود.

محبی اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند را مورداشاره قرار داد و گفت: با شروع ماه مبارک رمضان به‌واسطه نوع عملکردی که دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف دارند، اجرای این طرح قدری متفاوت‌تر شده است؛ حوزه بهداشت، سازمان صمت و ارگان‌های دیگر در اجرای این طرح دارای یک سری رسالت‌های تکلیفی و ابلاغی هستند که باید موردتوجه قرارگرفته و لحاظ شود.

پلمب و غیرفعال شدن 2 هزار و 955 واحد صنفی  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان تعداد بازدیدهایی که از اصناف مختلف در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان انجام‌شده اظهار داشت: این بازدیدها ادارات و سازمان‌ها، صنوف و واحدهای صنعتی شده و تاکنون  59 هزار و 282 مورد هستند که بر اساس مخرج و کسری که پیش‌بینی کرده‌ایم بیش از 99 درصد حداقل یک‌بار بازدید صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تعداد اماکنی که بازدید شده‌اند و فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت کرده‌اند 44 هزار و 501 مورد بوده یعنی 75 درصد اماکنی که بازدید شده‌اند پروتکل‌ها و مسائل مرتبط با واحدهایشان را رعایت کرده‌اند، همچنین 2 هزار و 955 مورد غیرفعال شده و پلمب‌شده داشتیم که تعداد 5 درصد موارد ذکرشده غیرفعال شده و پلمب‌شده بود.

محبی تأکید کرد: این تعداد در هفته‌های  اخیر بالاتر بوده به این دلیل که هفته نخست اجرای این طرح بیشتر اقدام آموزشی بوده است اما در حال حاضر به پاساژها و مجتمع‌هایی که بیش از ساعت ابلاغ‌شده فعالیت می‌کنند اخطار بیشتری داده می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: تعداد اماکن معرفی‌شده به قوه قضاییه 92 مورد بوده و مواد غذایی معدوم شده طی هفته‌های اخیر بیش از 8 تن اعلام‌شده است.

وی اذعان کرد: ده کارخانه طی هفته اخیر شناسایی و احصاء شده‌اند لازم بوده که از این کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی که استانداردها را به نحو مطلوبی رعایت کرده‌اند در یک برنامه ویژه تلویزیونی استانی تقدیر کرد و باید برنامه‌های حمایتی برای این واحدها لحاظ شده و از بسته‌های حمایتی استفاده کنند.

فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات خیلی مطلوب نیست

محبی با بیان اینکه در حال حاضر فاصله‌گذاری هوشمند از بعد اصناف خارج‌شده و به سطح سازمان‌ها رسیده است، تصریح کرد: متأسفانه در برخی سازمان‌ها و ادارات شکل و شمایل پرداختن به فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی مطلوب نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود در قالب یک تیم مشترک نمایندگان بهداشت و استانداری از سازمان‌ها و ادارات بازدید داشته باشیم و بر شکل مطلوب اجرای فاصله‌گذاری هوشمند تأکید شده و به راهکارهای مطلوبی برسیم.

وی با اشاره به نحوه فعالیت پاساژها و مجتمع‌های تجاری گفت: در مناطق گرمسیری پاساژها و مجتمع‌های تجاری تا ساعت 20 می‌توانند فعالیت داشته باشند، البته این ساعت کاری ابلاغیه ستاد ملی کرونا را ندارد و نمی‌توان با آن‌ها برخورد جدی داشت؛ هرچند بر اساس گزارشانی که داریم تجمع خاصی بعدازاین ساعت‌های اعلام‌شده وجود نداشته است.

هنوز به مهار بیماری کرونا در قم نرسیده‌ایم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر برخورد جدی با تخطی‌های صورت گرفته اظهار داشت: انجام این کار باید با همکاری اتاق اصناف و سازمان صمت صورت بگیرد.

 محبی با تأکید بر اینکه هنوز به مهار بیماری کرونا در سطح استان نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: با فروکش کردن بیماری عدد و رقم تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها کمتر شده است، اما این امکان وجود دارد که برگشت رفتارهای مخاطره‌آمیز نسبت به گذشته بیشتر شود.

وی ضمن هشدار نسبت به جدی گرفتن قرنطینه خانگی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: شاید مردم در این ایام این مخاطره‌آمیز بودن را خیلی جدی تلقی نکنند اما تداوم رفتار برای ماه‌های سرد سال می‌تواند دردسرساز باشد؛ بنابراین باید با کمک صداوسیما و کمیته شورای اطلاع‌رسانی در سطح استان خوراک‌های متناسب با سبک و شیوه زندگی با کرونا داشته باشیم.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcdjs0j.yt0j56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما