چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 88530
منبع : خبرگزاری فارس

پروژه‌های اجرا شده پاسخگوی کانون‌های گرد و غبار قم نیست

قم نيوز : رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: اجرای پروژه‌های بیولوژیکی موجب تثبیت خاک، شن و جلوگیری از حرکت شن‌های روان به سمت شهر شده اما به علت وسعت زیاد کانون‌های گرد و غباری و کمبود بودجه عملیات نهال‌کاری به میزان مورد نیاز انجام نشده است.
پروژه‌های اجرا شده پاسخگوی کانون‌های گرد و غبار قم نیست
پروژه‌های اجرا شده پاسخگوی کانون‌های گرد و غبار قم نیست
به گزارش قم نیوز صادق آبروش با اشاره به آلودگی هوای قم و لزوم مهار کردن کانون‌های گرد و غبار، بیان کرد: کوه نمک با ۲۹ هزار هکتار، حسین آباد میش‌مست با ۲۷هزار هکتار، دشت مسیله در شرق قم  با ۴۰ هزار هکتار و اطراف شهر قم با 9 هزار هکتار کانون‌های تولید ریزگرد استان قم را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه وسعت کانون‌های تولید گرد و غبار در استان به 105هزار هکتار می‌رسد، تصریح کرد: در راستای مهار کانون‌های گرد و غبار، عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری هر ساله در این مناطق انجام می‌شود.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: اکنون اثرات فعالیت این اداره‌کل در این مناطق مشهود بوده و برخی از این کانون‌ها، پوشیده از پوشش گیاهی است که موجب تثبیت خاک سطحی شده و از حرکت شن‌های روان به سمت شهر جلوگیری می کند اما به علت وسعت زیاد کانون‌های گرد و غباری و کمبود اعتبارات تخصیصی هنوز به طور کامل عملیات نهال‌کاری تکمیل نشده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، گرد و غبار موجود در قم و هوای آلوده، منشا داخلی دارد و مربوط به کانون‌های گرد و غبار داخلی است، عنوان کرد: سال گذشته برای بیش از 475 هکتار از اراضی حصار سرخ که کانون شرق قم محسوب می‌شود، عملیات نهال‌کاری و تثبیت خاک انجام شده و امسال نیز در منطقه کوه نمک که از کانون‌های گرد و غبار به شمار می‌رود، این عملیات در سطح 2100 هکتار در حال انجام است. 

آبروش در پایان خاطر نشان کرد: در منطقه کوه نمک در سطحی به وسعت 456 هکتار هلالی آبگیر احداث گردید که توام با بذرکاری بود. 

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcdzk0j.yt0js6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما