کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم توان مالی در تولید انبوه است

خبرگزاری تسنیم , 31 ارديبهشت 1399 ساعت 15:22

عضو هیئت‌مدیره صندوق پژوهش و فناوری کریمه گفت: مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم توان مالی و فقدان سرمایه کافی در تولید انبوه است.


به گزارش قم نیوز علی شریعتمداری با اشاره به اقدامات صندوق پژوهش و فناوری کریمه در کشور اظهار داشت: این صندوق‌ها با هدف تأمین منابع سهل و آسان برای فناوران تشکیل‌شده است و شامل شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علمی و فناوری و یا مراکز رشد می‌شود.

وی با بیان اینکه اهداف اصلی بخش دولتی و خصوصی در این صندوق، حمایت از نوآوری بوده تا نوآوران منابع سهل و آسانی در اختیار داشته باشند تصریح کرد: مهم‌ترین جایگاه صندوق به‌واسطه بدنه کارشناسی است و عمده افراد شاغل در این صندوق، کارشناسانی هستند که در حوزه‌های مختلف صنعت صاحب توانمندی ارزیابی و بررسی قابلیت‌ها هستند.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: اگر کارشناسان صندوق، در رابطه با طرحی به جمع‌بندی نهایی در تولید برسند، آن طرح تحت حمایت قرار می‌گیرد؛ صندوق‌های نوآوری علاوه بر اینکه از منابع خود استفاده می‌کنند، عاملیت‌هایی از سوی صندوق نوآوری شکوفایی و صندوق‌های دیگر یا دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بر عهده آن‌ها گذاشته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این عاملیت‌ها محدود به کارشناسی و ارزیابی این شرکت‌ها و فناورها بوده و یا در واقع بخشی از پرداخت‌ها نیز بر عهده آن‌ها گذاشته می‌شود که منابع را تزریق می‌کنند و در اختیار صندوق قرار می‌دهند، گفت: در واقع صندوق مسئول بوده که از طرف نمایندگی تأمین‌کننده‌ها، تسهیلات در اختیار افراد مورد تائید شده و معرفی‌شده قرار بدهد تا طرح‌ به سرانجام برسد.

مشکل عرضه محصولات در شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو هیئت‌مدیره صندوق پژوهش و فناوری کریمه پیرامون دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این مشکلات و دغدغه‌ها در سطوح مختلفی وجود دارد، برخی از این شرکت‌ها رشد پیدا کردند و از مراحل اولیه وارد فاز صنعتی شدن شوند و با قابلیت‌ها سهمی از بازار داخلی و خارجی گرفتند اما عمده فناورها و شرکت‌ها نوپا هستند نیازمند درک صحیح هستند تا محصولات و دستاوردها قابلیت ارائه پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر این شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را ارائه دهند به موفقیت بیشتری می‌رسند، اما گاهی تلاش‌ها محدود به برپایی نمایشگاه‌هایی است و تعاملاتی جدی بین بخش‌های مختلف که نیاز به این دستاوردها دارند به‌سختی برقرار است.

شریعتمداری عنوان کرد: تلاش‌هایی شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی این دستاوردها معرفی شود، اما سرمایه‌گذار و متقاضیان فناوری کمتر اطلاع دارند چنین دستاوردهایی در کشور به سرانجام رسیده و این حلقه ارتباطی بسیار مهم است.

مشکل مالی شرکت‌های فناور در تولید انبوه محصولات

وی تصریح کرد: مسئله دیگر کارآمدی محصولات است، در واقع مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم توان مالی در تولید انبوه است، در بسیاری از فرصت‌ها، بازار خوبی وجود دارد اما قدرت تولید انبوه را ندارند و به منابعی برای تولید انبوه نیاز است، از طرفی منابع صندوق‌ها   بسیار محدود است پاسخگوی نیازها نیست.

عضو هیئت‌مدیره صندوق پژوهش و فناوری کریمه اظهار داشت: صندوق نوآوری متولی حمایت از تولید است، اما گاهی به دلیل محدودیت منابع، توان وثیقه گذاری و پشتوانه ایجاد کردن امکان ندارد و شرکت‌ها عملاً نمی‌توانند از منابع محدود استفاده کنند و تولید محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دراین‌باره باید مجموعه‌هایی وجود داشته باشد تا این فناوری و دانش و ظرفیت‌ها را احصا کند و به نقطه مطلوب برسد و کنار آن قرارگرفته و طرح را به تولید انبوه رسانده و پاسخگوی مطالبات باشند، افزود: سوق دادن منابع سرگردان به سمت تولید، زمینه‌ساز جهش و شکوفایی است، گاهی این سرمایه‌ها وارد بازار ارز و سکه می‌شود و اخیراً نیز وارد بورس شده که البته بورس مطلوب است و به تولید منتهی می‌شود، اما در کلیت به منابع سرگردان نیاز است.

شریعتمداری گفت: صندوق‌های فناوری و پژوهش اجازه جذب و بهره‌مندی از این منابع را ندارند و تنها در حیطه بانک‌ها تعریف‌شده است، اگر زیرساخت‌هایی فراهم و این منابع به سمت صندوق نوآوری هدایت شود به دلیل اینکه سیستم‌شان فناوری است و شرکت‌ها و فناورها به آن‌ها مراجعه می‌کنند و ظرفیت و ارزیابی احراز اینکه چقدر توانمندند که محصول را تجاری‌سازی کنند و پاسخگوی تعهدات باشد این ظرفیت و توانایی در صندوق وجود دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان پشتوانه تولید هستند

وی عنوان کرد: اگر این منابع به سمت صندوق‌ها هدایت شوند و سرمایه‌گذاران و صاحبان منابع اطمینان پیدا کنند، علاوه بر اینکه سرمایه‌شان حفظ می‌شود، از بهره‌مندی مطلوبی برخوردار شده و سود خوبی می‌برند و چارچوبی اتفاق می‌افتد که هم پشتوانه تولید است و به جهش تولید کمک می‌کند.

به گفته شریعتمداری در سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، اگر این سرمایه‌ها به سمت تولید سوق پیدا کند، بسیاری از این محصولات می‌تواند نیاز داخلی را تأمین کرده و حتی صادر شود و این دستاورد عظیمی است و بسیاری از شرکت‌ها این اتفاق را رقم می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: اصرار داریم که دستگاه‌های ذی‌صلاح و کارگروهی که صندوق‌های نوآوری را اعتبار می‌دهند و پشتوانه این‌ها هستند اقدام به گریدبندی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها کنند تا امکان بهره‌مندی از منابع را به دست بیاورند.

مشکل و محدودیت جذب منابع مردمی

شریعتمداری با تأکید بر اینکه در استان قم بسیاری از افراد دارای منابع مراجعه کرده و تقاضا دارند این منابع را در اختیار بگیریم و شرایطی ایجاد شود تا افراد مطمئنی از این منابع در تولید استفاده کنند، گفت: متأسفانه چون این محدودیت‌ها وجود دارد امکان جذب منابع ممکن نیست.

وی افزود: امیدواریم جذب منابع از راهکارها و روش‌های دیگری اتفاق بیفتد و صندوق‌ها بتوانند از ظرفیت لازم برای جذب منابع برخوردار شوند و پاسخگوی تعهداتش باشند چون این ظرفیت و توانایی منابع به سمت صندوق‌ها و سرمایه‌ها هدایت شوند و سرمایه‌گذاران نیز اعتماد پیدا کنند این منابع را در اختیار سرمایه‌شان به گردش در بیاید و بهره‌مند شوند، امید است با حضور اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی صحیح، شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آورها در حد توان هدایت و تأمین مالی کنند.

شریعتمداری در مورد فعالیت‌های این شرکت بیان کرد: این مجموعه در حوزه تولید دارو از طریق تحقیق و پژوهش و دست‌یابی به فرمول‌های جدید به تولید محصولات برای انواع زخم‌ها ازجمله زخم دیابت و سوختگی و زخم بستر و زخم‌های ناشی از جراحی و زخم‌های جلدی می‌پردازد.

وی افزود: در این شرکت محصولاتی تولید می‌شود که شرایط متمایزی نسبت به محصولات خارجی دارد و مهم‌ترین حسن این است که حادرین زخم درجه 3 و 4 را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه درمان می‌کند، مشابه این محصولات در کشورهای اروپایی با قیمت 5 درصد مشابه خارجی در بازار و در اختیار بیماران است.

شریعتمداری بیان کرد: این محصول قابلیت صادرات دارد و به شرق آسیا و اروپا و کانادا صادر می‌شود و در بازار داخلی وجود دارد، در حال حاضر منابع تولید عمدتاً داخلی است و کمترین وابستگی را به خارج از کشور داریم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 88740

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/88740/مهم-ترین-دغدغه-شرکت-های-دانش-بنیان-عدم-توان-مالی-تولید-انبوه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir