کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله طباطبایی افتخار نوکری اهل بیت(ع) را هیچ‌گاه از دست نداد

خبرگزاری تسنیم , 1 خرداد 1399 ساعت 15:07

مدیر جامعه الزهرا(س) مردم داری و رفع مشکلات نیازمندان را از جمله خصوصیات آیت الله طباطبایی بیان کرد و گفت: مرحوم طباطبایی با توجه به بیماری که داشتند قادر به صحبت نبودند، با اشاره گفتند برای شخص نیازمند شام بخرند و پول بلیط وی را پرداخت کنند.


به گزارش قم نیوز علما وارثان انبیا و حافظان دین الهی هستند و پس از سال ها همواره در دل های مردم جای دارند و یاد و خاطره آنها فراموش شدنی نیست.

آیت الله سید مهدی طباطبایی از جمله علمایی است که پس از گذشت 2 سال از ارتحال ایشان اما همچنان نام این استاد بزرگ اخلاق به نیکی یاد می شود، از جمله عوامل آن می توان به خصوصیت مردم داری و توجه به محرومین جامعه که مورد تاکید این عالم ربانی بود اشاره کرد.

آیت الله سید مهدی طباطبایی بسیار مهمان‌نواز بود و این خصوصیت ایشان زبان زد خاص و عام بود، بیش از 50 سال سفره های افطار این استاد بزرگ اخلاق برای آحاد مختلف مردم برپا شد و البته همچنان این سفره های با برکت به همت فرزندان ایشان برپا است.

رفع مشکلات مردم و هم‌نشینی با نیازمندان و حل مشکلات مستضعفان همواره مورد توجه این استاد بزرگ اخلاق بود، تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند و اقلام خوراکی و پوشاک و اثاث منزل موردنیاز مستمندان ازجمله فعالیت‌های آیت الله طباطبایی بود که نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشت و همچنان فرزندان این عالم دینی با هدف تداوم راه پدر این سیره را ادامه می دهند.

سید مهدی بین خودشان و مردم فاصله‌ای نمی‌دیدند، توصیه‌هایی به فرزندان و اعضای منزل داشتند که این توصیه‌ها را خودشان عمل می‌کردند و تاکید داشتند هر مسئولیتی که دارید در منزل آن سمت را باید کنار بگذارید، ایشان میدان خراسان را خانه‌ خودش می‌دید به این معنا که مسئولیت های خود را در ارتباط با مردم دخیل نمی‌کرد و هیچ وقت این مسئولیت ها سبب نشد که از لحاظ روحی تغییری در خودش مشاهده بکند و همیشه به عنوان یک یار و همدم مردم متدین و مردم انقلابی مستضعف خودش را می دید.

"صفا و اخلاص در عمل" از مهم ترین خصوصیات آیت الله طباطبایی بود

"صفا و اخلاص در عمل" یکی از خصوصیات اخلاقی آیت الله طباطبایی بود و همه جناح‌های سیاسی ایشان را به اخلاق و صداقت قبول داشتند که این موضوع یکی از صفات برجسته ایشان بود، این عالم دینی انتقادات را به‌گونه‌ای بیان می کردند که هیچ‌کس از نقد ایشان ناراحت نمی شد و می دانستند از سر دلسوزی موضوعات را بیان می کند.

در همین زمینه با حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا(س) که بیش از 30 سال با آیت الله طباطبایی ارتباط داشت و ایام شهادت حضرت زهرا(س) نیز از جمله سخنرانان منزل این عالم جلیل القدر بود به گفت و گو پرداخته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به ویژگی های اخلاقی آیت الله مدنی اظهار داشت: این استاد برجسته اخلاق چند خصوصیت ویژه داشتند که در دوران مجلس هفتم که در خدمت ایشان بودم و همچنین در برخوردهایی که با این عالم ربانی داشتم مشهود بود، یکی از این خصوصیت ها توجه به رفع مشکلات مردم و همچنین برطرف کردن نیازهای افراد مستمند بود در روایات به عنوان قضا الحوائج بیان شده است.

مرحوم طباطبایی برای رفع مشکلات مردم و نیازمندان حد و مرزی نمی شناخت

وی با تاکید براینکه آیت الله طباطبایی برای رفع مشکلات مردم و نیازمندان حد و مرزی نمی شناخت، ادامه داد: این استاد بزرگ اخلاق در زمینه کمک به محرومین از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد، یک روز جمعی را در منزل ایشان مشاهده کردم که برای رفع مشکلی از مشهد به تهران آمده بودند و صبحانه، ناهار و شام مهمان این عالم ربانی بودند و ایشان برای رفع مشکلات آنها توصیه هایی به مسئولین کرد.

مدیر جامعه الزهرا(س) بیان کرد: یکی از افرادی که در منزل ایشان حضور پیدا کرده بود در ایام انتخابات برای آیت الله طباطبایی مشکلاتی ایجاد کرد و در صف مقابل ایشان قرار داشت، انتخابات تمام شده بود و این استاد بزرگ اخلاق به عنوان نماینده انتخاب شده بود و آن شخص در خانه مرحوم طباطبایی حضور پیدا کرد و آیت الله طباطبایی برای حل مشکل آن شخص اقدام کرد.

تسهیل امر ازدواج جوانان مورد تاکید آیت الله طباطبایی بود

استاد حوزه علمیه گفت: پس از شهادت آیت الله شهید سعیدی مرکز خیریه ای توسط آیت الله سید مهدی طباطبایی ایجاد شد و مجموعه و افراد زیادی از خدمات و کمک های این مرکز خیریه بهره مند شدند، مرحوم طباطبایی در زمینه امر ازدواج و خرید خانه افراد نیازمند مساعدت می کرد و به بسیاری از بزرگان انقلاب که پیش از انقلاب مشکل سیاسی و اقتصادی داشتند برای خرید خانه مساعدت کرد ولی از این ماجرا هیچ گاه سخنی نگفت و براساس برخی این موضوعات متوجه شدیم.

مدنی با بیان اینکه آیت الله طباطبایی برای رفع نیاز محرومین جامعه از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد، تصریح کرد: برای حل مشکلات مردم اهتمام ویژه ای داشت و برای همه مومنین و مسلمین کار می کرد که این خصوصیات در ایشان بارز بود، این عالم پرهیزگار یک روز به من گفت که هزینه های هنگفتی برای رفع مشکل برخی افراد نیازمند پرداخت کرد و پس از آن برای گذران زندگی با مشکل روبرو می شدم.

وی عنوان کرد: یکی از خصوصیات دیگر آیت الله طباطبایی تواضع و فروتنی ایشان بود، در روایات دینی آمده است که عالم متکبر نباشید چون تکبر سبب می شود علم از بین برود، خاکی بودن و تواضع در سراسر زندگی آیت الله طباطبایی به وضوح قابل مشاهده بود.

آیت الله طباطبایی افتخار نوکری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را هیچ گاه از دست نداد

مدیر جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه آیت الله طباطبایی افتخار نوکری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را هیچ گاه از دست نداد، بیان کرد: در دوران مجلس هفتم نیز تا پیش از شروع مجلس، منبر می رفت و سپس به مجلس می آمد، یک روز جلسه علنی مجلس آغاز شده بود و سپس آیت الله طباطبایی در جلسه حاضر شد که آقای حداد عادل رئیس مجلس به شوخی گفت الحمدالله اقای طباطبایی منبرهای خود را تمام کردند و در مجلس حاضر شدند.

استاد حوزه علمیه گفت: هیچ گاه گرفتاری های مختلف سبب نشد که آیت الله طباطبایی از اهل بیت(ع) و نوکری امام حسین(ع) غافل شود، جلسات روضه ای که در ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار می شد بسیار ویژه بود که چند سال نیز به عنوان سخنران حضور داشتم، آیت الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه تهران و حجت الاسلام  المسلمین سید حسن سعیدی و دیگر فرزندان شهید سعیدی و آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم از جمله سخنرانان روضه این عالم دینی بودند.

مدنی ادامه داد: شخصیت های علمی زیادی در مراسم روضه آیت الله طباطبایی منبر می رفتند و همچنین آحاد مختلف جامعه و شخصیت های مختلف نیز در این مراسم حضور پیدا می کردند، با توجه به اینکه یک مدت در شهر دوبی منبر می رفتم توفیق حضور در جلسه سخنرانی آیت الله طباطبایی را نداشتم، ایشان تاکید کردند که فاطمیه به منبر بروم ولی  امکان نبود و این توفیق نصیبم نشد.

مراسم های روضه حضرت زهرا(س) منزل آیت الله طباطبایی سوز و گداز خاصی داشت

وی گفت: یک روز در مراسم روضه حضرت زهرا(س) که در منزل این عالم ربانی بود کنار ایشان نشسته بودم و مداحان مختلفی می آمدند و گاهی بی نظمی ایجاد می شد، به من گفت برخی به من اشکال می کنند که چرا این گونه میدان می دهی در صورتی که نمی دانند من همین را می خواهم که این جلسه پرسوز باشد چون هرکسی سوز دلی دارد و اشک و گریه و ابراز ارادت به اهل بیت(ع) در این جلسه شکل می گیرد، من خودم سوز و گداز و فریادها  را می خواهم و سپس میکروفون را دست می گرفت و یک جمله می گفت و آن یک جمله اندازه یک روضه مفصل از مردم اشک می گرفت.

مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: آیت الله سید مهدی طباطبایی در دوران مجلس محافظ و راننده داشت، صبح ها آنها را بیدار نمی کرد و خودش نان تهیه می کرد و پس از آماده کردن صبحانه آنها را بیدار می کرد، وظیفه محافظان حفاظت از شخصیت ها است و باید فداکاری کنند ولی  چون آیت الله طباطبایی برای خودش جایگاهی قائل نبود هیچ گاه حاظر نبود برای حفظ جان خودش به آنها زحمت بدهد.

استاد حوزه علمیه "تقید و تعهد" نسبت به مسائل شرعی و دفاع از اسلام و احکام اسلامی را از دیگر خصوصیات آیت الله طباطبایی برشمرد و گفت: در ابتدای مجلس هفتم با یکدیگر صحبت می کردیم که خطاب به من فرمودند اگر دیگران در زمینه احکام و دین کوتاهی کنند من وشما رسالت و وظیفه بیشتری بر عهده داریم  چون سید هستیم و به اضافه وظیفه ای که همه دارند رسالت بیشتری برای دفاع از دین بر دوش داریم و در همه مباحث همواره این گونه بود.

آیت الله طباطبایی جایگاه ویژه ای برای نظام و مقام معظم رهبری قائل بود

مدنی با اشاره به ولایت مداری آیت الله طباطبایی بیان کرد: در همه دوران و تا پایان عمر ایشان تحفظی به خیمه نظام و بر جایگاه مقام معظم رهبری مشهود بود و حتی در جاهایی که در برخی از مسائل سیاسی ودر جناح های مختلف سیاسی نظر و دیدگاهی داشتند ولی تاکید می کردند همه این موضوعات باید به نحوی باشد که کوچکترین مشکلی برای نظام اسلامی ایجاد نکند.

وی ادامه داد: آیت الله طباطبایی خاطرات مفصلی با مقام معمظم رهبری پیش از انقلاب اسلامی در مشهد مقدس دارند که در کتاب خاطرات ایشان که در دو جلد منتشر شده و به صورت مفصل آمده است.

شرح صدر و افق دید آیت الله طباطبایی نیاز امروز جامعه است

مدیر جامعه الزهرا(س) بیان کرد: مرحوم طباطبایی شرح صدر وافق دید بسیار وسیعی داشت که امروز کشور و آینده انقلاب به آن نیاز دارد چون با دید بسته نمی توان به افق های انقلاب دست پیدا کرد، آیت الله طباطبایی شرح صدر زیادی داشت و کینه ها را فراموش می کرد و در دوران حوادث از افرادی که مظلوم واقع شدند دفاع کرد و پای این دفاع ایستادگی کرد، باید همواره همچون این عالم دینی در راستای دفاع از انقلاب گام برداریم و دوستان انقلاب در مسیر انقلاب باقی بمانند.

وی عنوان کرد: یک روز در منزل این عالم ربانی پزشکی را دیدم که مشغول خدمت است و چای می آورد و سفره جمع می کرد که سوال کردم از کجا با این عالم ربانی آشنا شده که گفتند این شخص یک روزگناهی را مرتکب شد که حد شرعی داشت و وی را دستگیر کردند و نزد آیت الله طباطبایی که حاکم شرع بود آوردند، حکم شلاق اجرا شد ولی  رفتار و اخلاق، وحدت سخن و عمل و کردار آیت الله طباطبایی سبب شد که این شخص علی رغم اجرا شدن حکم توسط مرحوم طباطبایی، از مریدان این استاد بزرگ اخلاق شود و این این ارادت و عشق و علاقه تا پایان عمر باقی ماند.

مدنی بیان کرد: اگر گفتار و کردار ما یکی  و برای خدا باشد نه تنها افرادی که تحویل می گیریم به ما ارادت پیدا می کنند بلکه کسانی که نسبت به آنها امر و نهی می کنیم نیز نسبت به ما ارادت پیدا می کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آیت الله طباطبایی پس از شهادت شهید سعیدی از مشهد به تهران آمدند و امامت مسجد موسی بن جعفر(ع) را عهده دار شدند و سرپرستی فرزندان شهید سعیدی را عهده دار شدند، مسیر مستقیمی در زندگی این عالم جلیل القدر مشاهده می کنیم که تا پایان عمر حفظ شد.

وضع زندگی و منش آیت الله طباطبایی هیچ گاه تغییر نکرد

مدیر جامعه الزهرا(س) ساده زیستی آیت الله طباطبایی را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: این عالم ربانی با اینکه روحانی بود اما در برهه ای از زمان تجارت می کرد و دارای امکانات مادی زیادی بود ولی وضع زندگی و منش ایشان هیچ تغییری نکرد و وسایل منزلش بسیار ساده و برای 30 سال قبل بود و فرش‌های منزلشان مندرس شده بود و محل زندگی وی در پایین شهر بود و در همان خانه ای زندگی کرد که از ابتدای انقلاب حضور داشت که محل رجوع مردم برای رفع مشکلات بود و سپس در همین منزل غسل و تشییع شد.

مدنی افزود: انسانی که به سمت مرگ حرکت می کند ولی دلش متوجه این است که شخصی که به عیادت وی آمده برای برگشت به شهرش دچار مشکل نشود که این موضوع نشان دهنده روح بسیار بلند ایشان است که در همه حال به فکر مردم است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: پیش از آغاز مجلس هفتم در جلسه ای با حضور روحانیون مجلس در زمینه ریاست مجلس و کاندیدای نائب رئیسی مباحثی شد که چند نفر از جمله آیت الله طباطبایی در جلسه خصوصی مطرح شدند، ابتدا تصور می شد که دو نفر باشند که پس از اینکه 8 نفر نامزد شدند آیت الله طباطبایی بلافاصله گفتند که من نیستم و کنار کشید، اینکه انسان احساس کند که هرجایی که وظیفه ای نیست و افرادی هستند که کار را برعهده بگیرند و خود را کنار بکشد نشان دهنده روح بلند است که به دنیا توجهی ندارد.

مرحوم طباطبایی در بستر بیماری از کمک به نیازمندان غافل نشد

وی افزود: روزهای آخر عمر آیت الله طباطبایی برای عیادت ایشان به بیمارستان بهمن رفتم، یکی از نزدیکان این عالم ربانی به من گفت شب گذشته شخصی از مشهد برای عیادت آمد که پیش از این هرگاه از مشهد می آمد پول بلیط وی را آیت الله طباطبایی پرداخت می کرد، مرحوم طباطبایی با توجه به بیماری که داشتند قادر به صحبت کردن نبودند اما با اشاره تاکید کردند که برای آن شخص شام بخرند و همچنین پول بلیط بازگشت به مشهد را به آن نیز به وی پرداخت کنند.

مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: نکته مهمی که از نظر معنوی بسیار مهم است این است که انسان همه توجهش به خداوند باشد و همه سخنانی که مطرح می کند برای رضای الهی باشد، به تعبیر حافظ "راه رو گر صد هنر دارد توکل بایدش"  این توکل در آیت الله طباطبایی بسیار بالا بود.

مدنی افزود: این عالم ربانی یک روز به من گفت که در بعضی مسائل مطالعات و بررسی زیادی انجام دادم و تجربه های دیگران را به کار گرفتم ولی به آن نتیجه ای که می خواستم دست پیدا نکردم، امروز خیلی ناراحتم آن نتیجه حاصل نشد ولی در موضوعی مشابه آن مورد، درخواست و تضرع و گریه ام به درگاه خداوند این بود که کمکم کند تا به هدفم دست پیدا کنم که آن موضوع حاصل شد.

توکل به خداوند در همه امور مورد تاکید آیت الله طباطبایی بود

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در مقایسه این دو موضوع منظور این نبود از علم و تجربه استفاده نشود بلکه آیت الله طباطبایی گفت خدا به من نشان داد که آنجا که از مباحث روانشناسی و تجربیات دیگران استفاده کردم نتیجه به دست نیامد ولی در جایی که در کنار این موضوعات توسل و تضرع به خدا کردم نتیجه حاصل شد، این موضوع اصلی ترین نکته در خصوصیات انسانی و معنوی است که برای ما ممکن است پیش بیاید و هرچه خداوند را بیشتر بشناسیم و بندگی خدا را بیشتر کنیم، تواضع و مردمی بودن و بصیرت و نتیجه ای که می خواهیم بهتر به دست می آید.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 88775

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/88775/آیت-الله-طباطبایی-افتخار-نوکری-اهل-بیت-ع-هیچ-گاه-دست-نداد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir