کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر جامعه الزهرا(س):

امروز پژواک صدای مظلومیت مردم فلسطین در تمام جهان طنین‌انداز است

خبرگزاری مهر , 2 خرداد 1399 ساعت 23:27

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه امروز پژواک صدای مظلومیت مردم فلسطین در تمام جهان طنین‌انداز است، گفت: یکی از اهداف امام خمینی(ره) از اعلام روز قدس، پیوند مسئله قدس با امت اسلامی بود.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سیدمحمود مدنی با اشاره به روزهای پایانی ماه خدا و در آستانه روز جهانی قدس، عنوان کرد: اعلام روز قدس یکی از ابتکارات امام راحل (ره) بود که شایسته است ما در این فرصت به اهدافی که حضرت امام از این ابتکار و اعلام ویژه داشتند، بازنگری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف مهم که حضرت امام (ره) از اعلام روز قدس در ماه مبارک رمضان داشتند، پیوند زدن مسئله قدس با امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام مدنی تصریح کرد: بسیاری از گروه‌ها سعی می‌کردند مسئله فلسطین و قدس را در قالب یک مسئله عربی مطرح کنند، اما حضرت امام با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان یک مسئله اجماعی بین همه مسلمین است و بالاتر از اجماع، ضرورتی است که همه به آن معتقدند، مسئله فلسطین و قدس شریف را به ماه مبارک رمضان پیوند زدند و در حقیقت اعلام کردند که هر مسلمانی که اهل نماز و روزه است، وظیفه دارد در مسئله مهم فلسطین اظهار نظر و موضع گیری کند.

وی تأکید کرد: فلسفه نامگذاری روز قدس توسط حضرت امام (ره) برگرفته از روایت مشهور از امام صادق علیه‌السلام است که به نقل از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم‌؛ کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و کسی که صدای مردی بشنود که فریاد کمک خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست».

حضرت امام خمینی (ره) در بعد منطقه‌ای همه را متوجه دشمن اصلی کردند

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در بعد منطقه‌ای با انگشت اشاره خود همه را متوجه دشمن اصلی کردند، گفت: منطقه ما منطقه پرتنش و دچار گرفتاری‌های فراوانی است و برای اینکه این منطقه، آرامش ببیند و کشورهای بسیار ثروتمند و توانمند منطقه بتوانند به مسائل خود برسند، باید چالش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را فراموش کنند و نگاه آنان متمرکز در دشمن اصلی باشد.

حجت‌الاسلام مدنی بیان داشت: حضرت امام (ره) با اعلام روز قدس در حقیقت به همه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی این تذکر را دادند که شما همدیگر را دشمن نپندارید، بلکه دشمن شما اسرائیل است.

وی عنوان کرد: این موضع گیری حضرت امام (ره) را مقایسه کنید با موضع گیری کشورهایی که متأسفانه دیگر کشورهای مسلمان را به عنوان دشمن اصلی خود قلمداد می‌کنند یا گروه‌هایی که شیعه را دشمن اصلی خود می‌دانند و برای برنامه‌های خود به دامن اسرائیل پناه می‌برند.

روز قدس می‌تواند روز آشتی ملی برای اهداف مشترک ما باشد

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: حضرت امام (ره) این خطای استراتژیک امت اسلامی را گوشزد کردند که همه مسلمانان به این مسئله توجه کنند که یک جسم و کالبد هستند و اسرائیل دشمن همه مسلمانان است.

حجت‌الاسلام مدنی با بیان اینکه روز قدس می‌تواند روز آشتی ملی برای اهداف مشترک ما باشد، یادآور شد: البته این مسئله در بعد داخلی هم می‌تواند یکی از اهداف باشد، یعنی گروه‌های سیاسی، سیاستمداران و جناح‌های مختلف همه توجه کنند که دشمن مشترک ما اسرائیل است؛ ما در داخل می‌توانیم اختلاف نظر و نقد سازنده داشته باشیم، نسبت به یکدیگر متفاوت بیندیشیم، اما دشمن هم نیستیم، بلکه همه در زیر خیمه انقلاب اسلامی و پشت سر مقام معظم رهبری مدظله العالی در تحقق اهداف جمهوری اسلامی حرکت می‌کنیم.

فلسفه پرداختن به مسئله فلسطین و روز قدس چیست؟

وی اظهار داشت: گاهی در سخنان، شعارها و یا نوشته‌های برخی افراد بیان می‌شود که پرداختن به مسئله فلسطین و روز قدس چه اولویتی دارد و ما با توجه به مسائل مختلفی که در کشور و پیرامون خود داریم، چرا باید به مسئله‌ای بپردازیم که به حسب ظاهر مستقیماً با ما درگیر نیست؛ برای پاسخ به این موضوع باید به دو نکته توجه کرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: امروز ما در ایام شهادت حضرت امام علی علیه‌السلام هستیم، امامی که به عنوان یک الگو مورد توافق همه مسلمانان بلکه هر غیرمسلمانی است که با این الگو آشنا شده و به آن حضرت عشق می‌ورزد؛ آن حضرت در بستر شهادت به فرزندان خود و به هرکسی که این وصیت به او می‌رسد، سفارش کردند: «کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ پیوسته دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام وصیت کردند که در جبهه ظلم، ظالم و مظلوم بی طرف و خنثی نباشید، شما وظیفه دارید که از مظلوم دفاع کنید و بر ظالم بتازید و این وظیفه دینی ما است.

وی اضافه کرد: افزون بر این، امروز شما هیچیک از نظام‌های سیاسی دنیا را نمی‌بینید که امنیت را در داخل چارچوب محدود سرزمینی خود تعریف کند؛ امروز شاهدیم که کشورهای اروپایی و آمریکایی و بسیاری از کشورهای دیگر با هزاران کیلومتر فاصله زمینی از کشور خود در آب‌های بین المللی حضور مستقیم دارند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: فردی که خود را نسبت به امنیت و آینده کشورش مسئول می‌داند، فقط محدوده مرزهای خود را نمی‌بیند، امروز ما یک جهان مرتبط هستیم و امنیت کشور ما در چارچوب مرزهای ما تعریف نمی‌شود، اگر ما نسبت به آنچه که بیرون مرزهای ما می‌گذرد، بی تفاوت باشیم، بدون شک روزی غافلگیر خواهیم شد.

امروز امنیت کشورهای اسلامی در جبهه مقاومت تعریف می‌شود

حجت‌الاسلام مدنی به روایتی از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا» و در ادامه گفت: حضرت می‌فرمایند هیچ امتی نبودند که صبر کردند دشمن به آستانه در خانه شان برسد و آنجا جنگیدند، مگر اینکه صاحب خانه ذلیل شد، اگر ما بایستیم تا دشمن به آستانه درِ خانه ما بیاید و آنجا بخواهیم دفاع کنیم و بجنگیم، قطعاً نتیجه آن ذلت بخش است.

وی تأکید کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که امروز امنیت کشورهای اسلامی در جبهه مقاومت تعریف می‌شود و اگر بتوانند جبهه مقاومت را متلاشی کنند، طبیعتاً خیلی از مرزهای دیگر شکسته خواهد شد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: مسئله جنگ سوریه هم همین بود، یعنی بحث دفاع از یک سیستم حکومتی یا فرد و یا اشخاص نبود، بلکه بحث جبهه مقاومتی بود که اگر این خط شکسته می‌شد، به دنبال آن، مصیبت‌های فراوانی برای کشورهای بعدی و امت اسلامی رخ می‌داد، چنانچه یک غفلت در تاریخ اتفاق افتاد و آن زمانی بود که در مقابل تهاجم وحشیانیه وهابیت، مقاومت درستی صورت نگرفت، امروز نزدیک یک قرن است که ما مصیبت‌های این هجوم‌ها را شاهدیم و جوانه‌های شومی مانند داعش و گروه‌های تکفیری، جوانه‌ها و شکوفه‌هایی بر همان شجره خبیثه ای هستند که آن روز با دست استعمار نشانده شد و هر روز میوه‌ای تلخ‌تر از دیروز را به کام امت اسلامی می‌نشاند.

تبیین فلسفه شعار «مرگ بر اسرائیل»

حجت‌الاسلام مدنی در ادامه به یکی دیگر از شبهات پیرامون روز جهانی قدس و مسئله فلسطین اشاره کرد و با اشاره به فلسفه شعار «مرگ بر اسرائیل»، بیان داشت: گاهی گفته می‌شود که بعد از چهل سال شعار «مرگ بر اسرائیل» به کجا رسیدیم و از این مرگ گفتن‌ها و این روز قدس‌ها چه چیزی حاصل شد؟؛ در سفری که به لبنان داشتیم از نبطیه تا مرز اسرائیل که سوار بر ماشین می‌رفتیم، از سرزمین‌هایی عبور کردیم که روزی توسط اسرائیل اشغال شده بود و توسط جبهه مقاومت و فرزندان حزب الله آزاد شده بود.

وی افزود: ما به مرز اسرائیل که رسیدیم شاهد بودم که بچه‌های لبنانی در کنار مرز اسرائیل به راحتی بازی می‌کنند و شادابی و نشاط و شادی در مرز لبنان جریان دارد، اما در آن سوی مرز گرچه حضور نظامی و امنیتی اسرائیل احساس می‌شد، اما تا کیلومترها، حضور فعال مردم و هیچ تحرکی با چشم دیده نمی‌شد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار کرد: ترس آن طرف و امنیت این سو را مقایسه کنید با زمانی که همه کشورهای عربی هماهنگ شدند، جنگ شش روزه را به راه انداختند و بعد متأسفانه با شکست خسارت باری عقب نشستند و بلندی‌های جولان هم از دست رفت.

حجت‌الاسلام مدنی اضافه کرد: آن روزها «ارتش شکست ناپذیر»، عنوان شعار ارتش اسرائیل بود که به عنوان جمله‌ای به یادماندنی و نشانگان مطرح شد، اما امروز به برکت روز قدس و همین شعارها، پشتبیانی‌ها و اقداماتی که این تفکر در جهان اسلام ایجاد کرده، جبهه‌ای شکل گرفته که ترس در جبهه مخالف و آرامش در جبهه دوستان است، امروز نه تنها ارتش اسرائیل، ارتش شکست‌پذیر، بلکه ارتشی خائف است و سپر آهنین و موشک‌های مختف آنان جواب نداده و بسیار در هراسند.

وی تأکید کرد: امروز حزب الله به عنوان یک ضلع از اضلاع مختلف جبهه مقاومت اعلام می‌کند که اگر اسرائیل جرئت دارد به لبنان حمله کند، ما به این مسئله افتخار می‌کنیم، هر فردی که غیرت دینی، غیرت اسلامی و غیرت ملی داشته باشد، افتخار می‌کند که ما ما ترس، بیم، وحشت و خوف را به جبهه دشمن فرستادیم و امروز عزتمندانه و قدرتمندانه در جبهه اسلامی از آرمان‌های فلسطین دفاع می‌کنیم و البته پیروزی‌های نهایی در پیش است.

امروز پژواک صدای مظلومیت مردم فلسطین در تمام جهان طنین انداز شده است

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم که چهل سال قبل، مسئله فلسطین در چه محدوده‌ای مطرح می‌شد، آن زمان مسئله فلسطین حتی در درون امت عربی هم مسئله دست چندم مطرح بود، اما پس از اعلان حضرت امام (ره) و پیوند زدن مسئله فلسطین و مسئله اسلام، در سال‌های اخیر شاهدیم که پژواک صدای مظلومیت مردم فلسطین تقریباً تمام کره زمین را گرفته و هیچ کشوری نیست که در آنجا واکنشی نسبت به مسئله قدس و فلسطین دیده نشود.

حجت‌الاسلام مدنی عنوان کرد: واکنش نسبت به مسئله قدس و مردم فلسطین در برخی جاها محدود و در برخی جاها گسترده‌تر است، اما ایجاد موج مسئله قدس شریف و مردم فلسطین و ورود این مسئله به زندگی همه مسلمانان از برکت حضور مردم در روز قدس است.

وی در پایان به همه مردم شریف ایران به ویژه طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام توصیه کرد: از همه می‌خواهم در این روز عظیم تاریخی به تناسب وضعیت‌های اعلام شده در شهرها و مکان‌های مختلف و شیوه‌هایی که اعلام خواهد شد، وظیفه خود را انجام دهیم؛ امید است که حضور و اقدام ما مصداقی از عمل به وصیت امام علی علیه‌السلام باشد که فرمودند: «کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ پیوسته دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید».
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 88800

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/88800/امروز-پژواک-صدای-مظلومیت-مردم-فلسطین-تمام-جهان-طنین-انداز

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir